Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietscomputer: draad- of draadloos? - Forum Wereldfietser

fietscomputer: draad- of draadloos?

beste L.S>,

Zoek nieuwe fietscomputer voor tweede fiets.
Ik heb Sigma BC 500 met draad. Heeft mij nooit in steek gelaten
Voorkeur gaat uit naar Sigma BC 506 (zonder draadje), ook weer zonder toeters en bellen.
Wat is beter: met of zonder draadje ?

Rob W
alime schreef:Wat is beter: met of zonder draadje ?
Als je veel last van de draad hebt gehad kun je een draadloze overwegen, maar ik zou niet weten wat voor last dat zou zijn. Een draadloze heeft in ieder geval meer dingen die kapot kunnen, meer batterijen die leeg gaan en meer dingen die kunnen storen of waar water in zou kunnen komen.
Leon
Hoi Leon,
Zoiets dacht ik zelf ook al eigenlijk. Dat draadje kan me niets schelen. Maar eens kijken of ik ze nog wel met draadje kan kopen. Rob W
alime schreef:Hoi Leon,
Zoiets dacht ik zelf ook al eigenlijk. Dat draadje kan me niets schelen. Maar eens kijken of ik ze nog wel met draadje kan kopen. Rob W
Laatste heb ik de Sigma BC906 bij Roseversand gekocht. Was een aanbieding voor 14,90, kost nu weer 17,50. Prima ding.
Leon
alime schreef:Hoi Leon,
Zoiets dacht ik zelf ook al eigenlijk. Dat draadje kan me niets schelen. Maar eens kijken of ik ze nog wel met draadje kan kopen. Rob W
Volop te koop. Ik heb net een Sigma BC 1606L met draad bij Rose besteld. Ik persoonlijk vertrouw de draadloze niet, omdat ik niet weet wat er allemaal kan gaan storen. En draadjes gaan we mooi wegwerken met tie-wraps, dus dat komt wel goed.
Ik maak ze ook bijna één geheel met frame d.m.v ductape.
Rob W
alime schreef:Ik maak ze ook bijna één geheel met frame d.m.v ductape.
Rob W
Getsie, dat gaat na een zonnige zomer allekanten uit plakken. Gewoon eerst rondom de remkabel vlechten en daarna rond de vork.
reichbus schreef:Ik persoonlijk vertrouw de draadloze niet, omdat ik niet weet wat er allemaal kan gaan storen.
Murphy: alles kan storen en zal ooit storen.
Leon
Leon schreef:
alime schreef:Ik maak ze ook bijna één geheel met frame d.m.v ductape.
Rob W
Getsie, dat gaat na een zonnige zomer allekanten uit plakken. Gewoon eerst rondom de remkabel vlechten en daarna rond de vork.
reichbus schreef:Ik persoonlijk vertrouw de draadloze niet, omdat ik niet weet wat er allemaal kan gaan storen.
Murphy: alles kan storen en zal ooit storen.
Leon
Zo doe ik het ook. Draadje is mooi omwikkeld wat overigens, om het mooi te doen, een vak apart is. Rob W
reichbus schreef:Ik persoonlijk vertrouw de draadloze niet, omdat ik niet weet wat er allemaal kan gaan storen.
Maak je over storing geen zorgen, in elk geval niet meer dan over een draadje dat kan breken of waarvan de stekkers kunnen corroderen. Wat wel soms een probleem is met draadloze fietscomputertjes is de beperkte hoek waaronder ze zenden en de beperkte afstand (uit m'n hoofd resp. 30 graden en 65 cm). En het kost natuurlijk meer stroom/batterijen.
Frank
frank bueters schreef:
reichbus schreef:Ik persoonlijk vertrouw de draadloze niet, omdat ik niet weet wat er allemaal kan gaan storen.
Maak je over storing geen zorgen, in elk geval niet meer dan over een draadje dat kan breken of waarvan de stekkers kunnen corroderen. Wat wel soms een probleem is met draadloze fietscomputertjes is de beperkte hoek waaronder ze zenden en de beperkte afstand (uit m'n hoofd resp. 30 graden en 65 cm). En het kost natuurlijk meer stroom/batterijen.
Frank
En storen met een naafdynamo dan?
frank bueters schreef:
reichbus schreef:stekkers kunnen corroderen
De meesten zijn dan ook gegoten uit één stuk. De enige contactpunten aan de open lucht zijn de punten bij de hoofdunit zelf, die losgaan bij het meenemen van het ding.
Leon
@storen

Twee draadloze fietscomputers van Lidl werden gestoord door mijn gsm in mijn stuurtas. Wanneer de gsm verbinding zocht met een mast... reed ik ineens 99 km/u :-)

Hebben merk computers daar ook last van?

Ik heb nu een Cateye Enduro 8 (met een draadje) en geschikt voor het bijhouden van kilometer standen op 2 fietsen.
Ik heb twee keer een draadloze gehad. Bij beide heb ik last gehad van storingen. En dan niet storingen vanwege contacten oid, maar vanwege storingen van buitenaf.

Als ik ermee onder een hoogspanningsleiding reed dan had hij daar last van. Dan rijd ik ineens 85. Zo parkeerde ik eens tegen een electriciteits huisje en toen sloeg hij helemaal op hol.

Met een bedrade heb ik daar nooit last van gehad.
Mijn draadloze cateye uit het vorige millenium heeft ook last van hoogspanningskabels, maar dat zou voor mij geen argument zijn om voor een draadje te kiezen. Draadjes zijn ook kwetsbaar......
reichbus schreef:En storen met een naafdynamo dan?
ehh, nooit last van gehad. Ook niet van een gsm, misschien wel eens van hoogspanningskabels maar dat heeft dan zo kort geduurd dat ik het niet heb onthouden. Eigenlijk het enig hinderlijke dat me overkwam met fietscomputers is gebroken draadjes en beslagen display's.
Frank
Ik heb met een draadloze het probleem gehad dat de afstand zender en computer te groot was. Op mijn oude fiets had ik er geen last van, omdat de computer vanwege plaatsgebrek op het stuur een stuk lager zat, nl. op de steun van de stuurtas. Bij mijn nieuwe fiets werkte de teller dus niet, heb toen maar een exemplaar met een draadje gekocht. Mijn draadloze zit nog steeds op die oude fiets en er is een punt in Amstelveen waar die iedere keer als ik er langs rij een paar omwentelingen niet telt. :shock: Ondergrondse leidingen, aardstralen???
Frank schreef:... in Amstelveen waar die iedere keer als ik er langs rij een paar omwentelingen niet telt. :shock: Ondergrondse leidingen, aardstralen???
Tja, Amstelveen, daar mocht de metro ook al niet onder de grond ;) (heb er m'n jeugd vergooid)
Maar als je het nog wilt proberen met de draadloze computer dan zou je kunnen proberen om de zender iets hoger op de vork te plaatsen. Ook wil het wel eens helpen om 'm iets anders te richten of li/re te verwisselen.

Frank Bueters
Mijn draadloze computer van Cyclo Master (is wel een model van een paar jaar terug) slaat op hol door de electronica in mijn Lumotec Oval koplamp in combinatie met dynamo of batterij, dat maakt niet uit.
Ronald van der Perk schreef:Mijn draadloze computer van Cyclo Master (is wel een model van een paar jaar terug) slaat op hol door de electronica in mijn Lumotec Oval koplamp in combinatie met dynamo of batterij, dat maakt niet uit.
Ik heb net gister mijn (zoals boven vermeld bedrade) fietscomputer geïnstalleerd en het werkt allemaal prima. Waarom is bovenstaand geen probleem voor jou? Ik veronderstel dat je dan continu storing hebt? Bij het onder een hoogspanningsmast voor korte tijd storen lijkt het me geen probleem, maar als je vaak dan wel langdurig storingen hebt dan zou ik dat dus, ehm knap storend vinden.
alime schreef:beste L.S>,

Zoek nieuwe fietscomputer voor tweede fiets.
Ik heb Sigma BC 500 met draad. Heeft mij nooit in steek gelaten
Voorkeur gaat uit naar Sigma BC 506 (zonder draadje), ook weer zonder toeters en bellen.
Wat is beter: met of zonder draadje ?

Rob W

Beste collega fietsers,

Inmiddels heb ik twee, ook voor partner, Sigma's BC 906, met draadje, één van de simpelere fietscomputers. De simpelste was heeeeel vroeger het tandwieltje dat direct op spaak gemonteerd werd en waar je alleen de totale afstand op kon aflezen. Moest je wel eerst afstappen en door de knieen. Maar deze zal het ook wel goed doen.
Rob W