Rutger schreef:Heb je hier ook een bronvermelding van?
Voeding & Sport
Anja van Geel
ISBN 90-6076-418-8
tweede gecorrigeerde druk
Rutger schreef:Het aantal Kilojoule in alcohol en koolhydraten per gram doet naar mijn mening weinig ter zake.
Jazeker wel, want TS wil weten wat alcohol met je lichaam (specifiek de benen) doet. Meer energie die binnenkomt, betekent ook meer energie die er uit kan. In bier zit echter erg weinig alcohol.
Rutger schreef:Zou graag even een vergelijking willen treffen tussen:
- 1 glas pils van 0,3 liter,
- een glas cola,
- een bordpasta,
- een broodje hamburger en
- een zak friet.
Om even de aftrap te doen: in coca cola zit volgens etiket per 100 ml 10,6 gram koolhydraten waarvan 10,6 gram suikers.
- pils: 170 KJ per 100 ml. (Heineken)
- cola: 176 KJ per 100 ml. (Coca Cola)
- pasta: 458 KJ per 100 gram (
"Spaghetti + meatballs, canned")
- hamburger: 1080 KJ per 100 gram (McDonalds)
- friet: 1354 KJ per 100 gram (McDonalds)
Rutger schreef:Van cola en andere vette troep word je volgens mij veel eerder dik dan het drinken van een paar biertjes. Volgens de gezondheidsraad mogen mannen vier alcoholische consumpties per dag en vrouwen twee. Maar ja dat is ook maar een verklaring.
Iemand wordt "dik" als er veel vetten opgeslagen worden, of als er veel spiermassa aanwezig is. In het eerste geval kan dat in meerdere of mindere mate zichtbaar zijn. In het tweede geval ook.
Rutger schreef:Verder had ik mijn punt al eerder gemaakt.
Overigens weeg ik nu ik 42 jaar een stuk zwaarder, circa 10 kg, dan 12 jaar geleden. Mijn consumptie aan alcohol is sindsdien hetzelfde gebleven alleen het restaurantbezoek wel toegenomen. Noem je dat dan een bierbuik.
Als er iets weinig ter zake doet, is het deze tekst wel...
Rutger schreef:Overigens wijs ik er nogmaals op dat na je 30ste je minder gaat verbranden dus minder nodig hebt.
Volgens hetzelfde boek (landelijk gebruikt op een gerenommeerde MBO 4-sportinstructeursopleiding) is de hoeveelheid energie die voor een inspanning nodig is, afhankelijk van:
- soort inspanning
- intensiteit v/d inspanning
- duur v/d inspanning
- frequentie v/d inspanning
- lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling
Nergens lees ik dat de leeftijd er toe zou doen...