Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velglint verschoven en oxidatie velg - Forum Wereldfietser

velglint verschoven en oxidatie velg

Het velglint op een mavic A319 velg op m'n trekking fiets is na zo'n 14000 km zodanig verschoven dat enkele spaakgaten niet meer volledig afgedekt zijn, bij m'n racefiets resulteerde dit zelfde verschijnsel onlangs in een blowout richting spaakgat. Is dit verschuiven normaal en moet je daarom eigenlijk het velglint regelmatig controleren en indien nodig vervangen, of is dit op te lossen door een beter velglint oid?
Afbeelding
Onlangs bleek m'n 3 jaar oude binnenband lek op dezelfde A319 velg, het bleek dat er een kleine scheur over de lengte van de binnenband zat (niet overal door en door), langs de binnenkanten van de velg die inmddels flink geoxideerd zijn. Het leek erop alsof die oxidatie deze slijtplek veroorzaakte. Kan dit en kun je wat doen aan die oxidatie?
Afbeelding
Cornelis
Ik denk dat na 14000km dat je een nieuwe velglint onder "normal wear and tear" mag beschrijven.

Dat oxidatie heb ik ook op een paar wielen, bij mij heeft het toch te maken (denk ik) met doorrijden afgelopen winter, pekel en al.

Komende winter rij ik met een oude fiets naar mijn werk 's ochtends vroeg op de gladde wegen :wink:
Onder mijn oude Mavics (EX 729d) zat corrosie rond de spaakbussen.
Precies zoals op jou foto's.
Naar mijn idee contact- of potentiaal corrosie.
Pekel, en doorsteken van mineraalrijke rivieren zullen bijdragen aan deze soorten corrosie.

De bussen en naaste omgeving van mijn nieuwe Mavics (EX 729d) heb ik in gesmeerd met een anti corrosie vloeistof die kruipend is met aanbrengen en uithard tot een dikke kleverige pasta.
Houd ook meteen het velglint op zijn plek!
En zorgt er ook voor dat de spaaknippels niet makkelijk draaien.

Met de eerste volgende lekke band zal ik kijken of de velgen nog steeds corrosie vrij zijn.

Voor mij zou het einde oefening zijn met deze corrosie, meestal is de structuur in het aluminium aangetast.
En dat is rond je spaken, vragen om problemen.
Je kan met een schuurspons proberen de corrosie weg te schuren en kijken of er schoon, glad materiaal onder zit. Toch blijft het linke soep....


John.
johntelleman schreef: Je kan met een schuurspons proberen de corrosie weg te schuren en kijken of er schoon, glad materiaal onder zit. Toch blijft het linke soep....
En daarom kan je maar beter met een boog om die soep heenlopen :idea: .
Problemen voorkomen/constructies vereenvoudigen is het mooiste in alle technieken; ook hier.
Het is veel slimmer om ongebuste velgen te nemen i.c.m een ongeveer 3 cm hoge V-vorm velg omdat:

1. Bussen corroderen altijd.
2. Bussen hebben gewicht maar dragen niet bij tot stevigheid van de velg; je kan beter dit gewicht in de alu velg structuur stoppen hebben want daar draagt het wel bij tot stevigheid van de velg/wiel.
3. In de punt van de V-vorm velg zit meer alu(dikke 'wand'); een perfecte stevige plek om een spaaknippel in te bevestigen.

De DP2000 (/DP18) is een mooi voorbeeld van zo'n slimme super goede velg (a 20-30 euro!) en kijk ook eens naar de GENIALE slijtage-indicator :

http://www.rigida.com/en/products/hybri ... p2000-ts-4

Waarom je deze busloze V-vorm velgen niet zo vaak zag komt doordat robot spaak/wielvlechtmachines er moeite mee hadden want de nippel draait minder lekker in puur alu dan in een busje.

Maar de wielvlechtmachines worden beter en daardoor zie je deze 3cm hoge busloze velgen steeds meer; kijk maar in het fiets P-vak van de supermarkt.
Betere velg-constucties dan de 3cm hoge busloze velg zijn er niet tenzij je gaat voor de 1e plaats in de Tour de France want deze velgen wegen 150 gram of zo meer.


Overigens, het velglint op de foto is van een erg fragiel soort.
Ook hier is het makkelijk om even 'het beste' te noemen: Velox katoen lint.

En ook weer de opmerking waarom niet iedereen Velox gebuikt terwijl dit toch wel het allerbeste lint is: montage duurt wat langer (de tijd nemen om te plakken/aandrukken), vooral de gladde rekbare plastikerige linten hebben de voorkeur van fietsfabrikanten omdat die in 1 seconde er in liggen :oops: .
Roadster schreef:[
Ook hier is het makkelijk om even 'het beste' te noemen: Velox katoen lint.
Wat is er mis met leukoplast :wink:
Dank voor de reacties. Voortaan zal ik tijdens een beurtje ook de velglinten controleren. Inmiddels zit er een vers Velox lintje omheen.
Roadster schreef: Overigens, het velglint op de foto is van een erg fragiel soort.
Dit is wat Stevens levert op trekking en race fietsen. Het is voor zover ik kan zien net zoiets als Velox, maar dan een stuk dunner. Bij de racefiets kwam die blow out richting spaakgaten al binnen de 2000 km. Misschien is het wel een goed idee om die linten bij aankoop al te vervangen.
johntelleman schreef: De bussen en naaste omgeving van mijn nieuwe Mavics (EX 729d) heb ik in gesmeerd met een anti corrosie vloeistof die kruipend is met aanbrengen en uithard tot een dikke kleverige pasta.
Houd ook meteen het velglint op zijn plek!
En zorgt er ook voor dat de spaaknippels niet makkelijk draaien.

Met de eerste volgende lekke band zal ik kijken of de velgen nog steeds corrosie vrij zijn.

John.
Welke vloeistof heb je precies gebruikt?
Mooie velox lintjes dekken alleen de corrosie af, het wordt niet gestopt.
Het ettert gewoon door tot het aan de buitenzijde zichtbaar wordt.....


John.
johntelleman schreef:Mooie velox lintjes dekken alleen de corrosie af, het wordt niet gestopt.
Het ettert gewoon door tot het aan de buitenzijde zichtbaar wordt.....


John.
Je hebt helemaal gelijk. Maar het heeft wat mij betreft nu even prioriteit om te voorkomen dat ik op de vakantiefiets nu ook een blowout krijg. In de tussentijd ga ik op zoek naar iets dat corrosie wat kan tegenhouden.

Ben erg benieuwd wat jij gebruikt hebt.

Cornelis
cwg schreef:Dank voor de reacties. Voortaan zal ik tijdens een beurtje ook de velglinten controleren. Inmiddels zit er een vers Velox lintje omheen.
Roadster schreef: Overigens, het velglint op de foto is van een erg fragiel soort.
Dit is wat Stevens levert op trekking en race fietsen. Het is voor zover ik kan zien net zoiets als Velox, maar dan een stuk dunner.
Dit blauwe lint is van Schwalbe, en itt tot Velox plakt het ook zonder bisonkit.
cwg schreef:
johntelleman schreef:Mooie velox lintjes dekken alleen de corrosie af, het wordt niet gestopt.
Het ettert gewoon door tot het aan de buitenzijde zichtbaar wordt.....


John.
Ben erg benieuwd wat jij gebruikt hebt. Cornelis

Volgens mij heb ik dit gebruikt: http://www.skygeek.com/lps00316.html
Of dit makkelijk in NL te verkrijgen is weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik had mijn wielen mee naar werk genomen naar een afdeling waar ze dat spul hebben....
Hopelijk kan Marten zeggen of tectyl achtig spul het zelfde doet.

John.
johntelleman schreef:...
Hopelijk kan Marten zeggen of tectyl achtig spul het zelfde doet.

John.
Geen idee, maar vraag 1 is altijd of je binnenbanden er wel tegen kunnen!