Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onderhoud fiets

Wat ik zelf doe:

- Nieuwe binnenband
- Nieuwe buitenband,
- Derailleur afstellen
- Remmen stellen en vervangen, ook de remkabels
- Nieuwe trappers monteren ( :P )
- Balhoofdspeling verhelpen

Ik doe dus niet veel zelf, ik ben alleen wel bezig om af en toe zelf eerst wat te doen voordat ik mijn fiets naar de fietsenmaker breng. Spaken en crankstel kom ik niet aan. Althans nog niet.

Ik ben wel tevreden over de fietsenmaker, mijn fiets komt er altijd beter van weg dan slechter. Het bespaart me trouwens ook een hoop frustratie, dan wil iets niet lukken en voordat ik er een schop tegenaan geef breng ik hem dan wel heen.
Ik ga liever niet naar fietsenmakers. Dan krijg ik de fiets altijd vol olie en beschadigd terug. Ze gebruiken vaak versleten gereedschap en gaan nogal ruw met fietsen om. Dat is ook logisch, tijd is geld en niemand wil 50 euro voor een kleine reparatie betalen. Daarom doe ik liever altijd alles zelf. Zelf heb je meer tijd om een en ander met gemak en zorgvuldigheid te doen.
Dirk-jan schreef:Zoals hier al meer gezegd is is goed gereedschap het halve werk.
De vraag is dan weer of het investeren in gereedschap wel de moeite waard is voor bepaalde zaken.
Je hebt namelijk niet zoveel aan een draadsnijder of hoon gereedschap als je geen nieuw frame zelf op gaat bouwen.
Je kunt je ook afvragen hoe vaak je je trapas openmaakt en of je daar een momentsleutel of speciaal gereedschap voor een bepaalde onderdelen groep zou moeten aanschaffen.
Zelf heb ik alles om mijn fietsen (bepaalde Shimano en Campagnolo groepen) te onderhouden en alleen het spaken laat ik doen door de fietsenmaker.
Vaak is de investering in het gereedschap lager dan het arbeidsloon van de fietsenmaker.
Dan heb je 3 x voordeel: lager kosten, je houdt een mooi stuk gereedschap over en je leert ervan.

Wat die momentsleutel betreft, ga die eens zoeken in de werkplaats van de lfb ... of begin een speurtocht naar wat tappen voor je crankstel ...
paul1987 schreef:Wat ik zelf doe:

- Nieuwe binnenband
- Nieuwe buitenband,
- Derailleur afstellen
- Remmen stellen en vervangen, ook de remkabels
- Nieuwe trappers monteren ( :P )
- Balhoofdspeling verhelpen

Ik doe dus niet veel zelf, ik ben alleen wel bezig om af en toe zelf eerst wat te doen voordat ik mijn fiets naar de fietsenmaker breng. Spaken en crankstel kom ik niet aan. Althans nog niet.

Ik ben wel tevreden over de fietsenmaker, mijn fiets komt er altijd beter van weg dan slechter. Het bespaart me trouwens ook een hoop frustratie, dan wil iets niet lukken en voordat ik er een schop tegenaan geef breng ik hem dan wel heen.
Zoals boven maar ook zelf: slagje uit wiel halen, alles met ketting en tandwielen. Met mijn Avaghon naar fietsenwinkel en ik vraag altijd of ik bij de behandeling mag kijken en dat vinden ze goed. Ik vraag dan wat dingetjes en leer daar dan van. Kost iets meer tijd maar betaal daar graag voor, al vind ik die tijd nooit op de rekening. En krijg koffie. Alleen maar positieve ervaring met mijn fietsenhandel in Wageningen.
Rob W
Ik ben nog niet zo lang actief voor wat betreft het sleutelen aan de fiets. Ik wil graag zo veel mogelijk zelf doen en dat probeer ik te leren door er steeds een klus bij te pakken. Ik ben daarbij deels ook afhankelijk wat er kapot gaat aan mijn fiets of die van mijn vrouw.

Nieuwe binnen- en buitenband, remblokjes en remleidingen vervangen, ketting vervangen, klooien met zadels, sturen en barends. Ik heb ooit een keer een koffertje fietsgereedschap bij de Lidl gekocht om te zorgen dat ik in één klap veel basisgereedschap heb. Daar kom ik een heel eind mee.

Het mooiste zou ik vinden om een keer een grote beurt aan mijn fiets helemaal zelf uit te kunnen voeren: de lagers uit elkaar, schoonmaken en invetten, maar tegelijkertijd is dat ook het spannendste: wat gebeurt er als ik die assen uit elkaar haal en krijg ik het nog goed?
reichbus schreef:Het mooiste zou ik vinden om een keer een grote beurt aan mijn fiets helemaal zelf uit te kunnen voeren: de lagers uit elkaar, schoonmaken en invetten, maar tegelijkertijd is dat ook het spannendste: wat gebeurt er als ik die assen uit elkaar haal en krijg ik het nog goed?
Ga een sleutelcursus van de WF bij Marten volgen. Kijk even bij http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=9&t=9784. Je leert hier heel veel, krijgt een mooi boekwerk mee zodat je nog wat kan opzoeken thuis en het is heel gezellig!
Marianne schreef:
reichbus schreef:Het mooiste zou ik vinden om een keer een grote beurt aan mijn fiets helemaal zelf uit te kunnen voeren: de lagers uit elkaar, schoonmaken en invetten, maar tegelijkertijd is dat ook het spannendste: wat gebeurt er als ik die assen uit elkaar haal en krijg ik het nog goed?
Ga een sleutelcursus van de WF bij Marten volgen. Kijk even bij http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=9&t=9784. Je leert hier heel veel, krijgt een mooi boekwerk mee zodat je nog wat kan opzoeken thuis en het is heel gezellig!
Ja, daar heb je zeker gelijk in. Dat is meteen een hele mooie reden om lid te worden. Een inleidende cursus heb ik overigens al eens bij Eric gedaan. Dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik ook durfde te gaan sleutelen. Voor die tijd was ik altijd bang dat ik mijn fiets onherstelbaar beschadigde.

Dus: de cursus staat op mijn verlanglijstje.
alime schreef:Alleen maar positieve ervaring met mijn fietsenhandel in Wageningen.
Rob W
Ja, die Wageningers schijnen wel aardig te zijn áls je daar een mooie en dure fiets hebt gekocht. Anders doen ze ook wel waar je voor betaald, maar zijn ze verre van aardig.
avandalen schreef:Ik ga liever niet naar fietsenmakers. Dan krijg ik de fiets altijd vol olie en beschadigd terug. Ze gebruiken vaak versleten gereedschap en gaan nogal ruw met fietsen om. Dat is ook logisch, tijd is geld en niemand wil 50 euro voor een kleine reparatie betalen. Daarom doe ik liever altijd alles zelf. Zelf heb je meer tijd om een en ander met gemak en zorgvuldigheid te doen.
Dan zou ik meteen een andere fietsenmaker zoeken (en/of een baksteen bij deze centenkakkers door de ramen smijten). Mijn vaste fietsenmaker gaat (ook bij kleine reparaties) wel liefdevol met mijn fietsen om, zoals het hoort.
Ernst. schreef:
alime schreef:Alleen maar positieve ervaring met mijn fietsenhandel in Wageningen.
Rob W
Ja, die Wageningers schijnen wel aardig te zijn áls je daar een mooie en dure fiets hebt gekocht. Anders doen ze ook wel waar je voor betaald, maar zijn ze verre van aardig.
Mijn ervaring is dat ze op zich niet onvriendelijk zijn, maar dat ze wel (net iets) harder voor je lopen als je er je Avaghon hebt gekocht.
Als ik een Avaghon had gekocht zou ik dat ook verwachten...
Wim
Essentieel is natuurlijk of ze kundig zijn.
Rob W
alime schreef:Essentieel is natuurlijk of ze kundig zijn.
Rob W
In mijn ogen, Wim, is overigens mijn Koga uit 2000 net zo belangrijk als die Avaghon van 2009.

De kunde houd me nog bij hun. Ik weet zeker dat als ik om een grote beurt voor mijn fiets vraag, dat ook echt alles uit elkaar gehaald is. Bij mijn LBS ben ik daar niet zo zeker van.
Ik kom al jaren met mijn fietsen bij de Re-Cycle in Wageningen (laten we gewoon man en paard noemen) en ik ben er altijd erg keurig, vriendelijk en vakkundig behandelt ook voordat ik er een fiets gekocht had. Reden genoeg om er nog steeds te komen ondanks dat ik niet meer in Wageningen woon.

Blijkbaar is dat bij andere mensen anders....

gr
Maurice
LOL ik heb het vaak ook niet zo op met de "standaard fietsenmaken". Briljant ik was een tijd geleden in duitsland bij een fietsenmaker. Hier hebben ze een veel traditioneler "leerling, meester" systeem. Daar was dus een leerling fietsenmaker en die spendeerde de hele dagen met meekijken met de meester.
Het mooie was dat deze leerling elke boutje zelfs de bidonhouderboutjes aanpakte en voorzag van een klein likje vet voordat ze weer teruggeplaatst worden.
Heel netjes als je het mij vraagt.
reichbus schreef:
alime schreef:Essentieel is natuurlijk of ze kundig zijn.
Rob W
In mijn ogen, Wim, is overigens mijn Koga uit 2000 net zo belangrijk als die Avaghon van 2009.

De kunde houd me nog bij hun. Ik weet zeker dat als ik om een grote beurt voor mijn fiets vraag, dat ook echt alles uit elkaar gehaald is. Bij mijn LBS ben ik daar niet zo zeker van.
Ik wil graag even dit wat negatief getinte berichtje van mij aanvullen met twee positieve ervaringen over Recycle in korte tijd. Ik heb twee grote beurten uit laten voeren aan de fietsen van mijn vrouw en van mij en ze hebben heel fijn geholpen. Ik heb niet veel hoeven te betalen en de fietsen fietsen weer heerlijk. Ik was de fietsen wel twee keer een week kwijt, maar dat werd mij vantevoren verteld en was dus ook geen enkel probleem.

Re:

Berre schreef: Eén gouden raad, investeer in het goede gereedschap. Ga niet klooien met waterpomptangen, hamers en trektangen... Dat leidt alleen tot (dure) beschadigingen en frustraties. Koop af en toe een goed stukje gereedschap. Het zal je er toe aanzetten vaker het nodige onderhoud te doen, zodat slijtage minder kans krijgt en je langer plezier hebt van je fiets.
Ik doe veel zelf, voorvork en derailleur waren de laatste uitdagingen. Juist kabels door mijn kader trekken en wielen spaken is nog niet moeten gebeuren.
Voor materiaal ga ik steeds aankloppen bij een vriend die automechanieker is.
Kan er me iemand vertellen waar ik voor een redelijke prijs toch een deftige basis kan vinden voor thuis?

Mireille
Blijkbaar heb ik geluk met mijn fietsenmaker hier in het dorp Eemnes.
Ik doe eigenlijk alles zelf. Hoewel ik het balhoofd nog nooit heb hoeven te vervangen en wielen spaken dat heb ik ook nog niet gedaan.

Ik kan altijd bij mijn fietsenmaker terecht voor advies en hulp over hoe ik iets moet doen. Als ik er niet uitkom dan help hij mij (met advies en ook door het voor te doen) en tot nu toe doet hij dat gratis.

Wat me ook opvalt is dat ik altijd passende onderdelen mee krijg. Toen ik nog bij een ander kwam was dat wel anders en moest ik vaak terug om niet passende onderdelen te ruilen.
catemaron schreef:Ik kan altijd bij mijn fietsenmaker terecht voor advies en hulp over hoe ik iets moet doen. Als ik er niet uitkom dan help hij mij (met advies en ook door het voor te doen) en tot nu toe doet hij dat gratis.

Wat me ook opvalt is dat ik altijd passende onderdelen mee krijg. Toen ik nog bij een ander kwam was dat wel anders en moest ik vaak terug om niet passende onderdelen te ruilen.
Ik kan ook altijd bij de plaatselijke fietsenmaker terecht voor advies en onderdelen, maar doe hem liever niet binnen. In de ligfietswereld zijn er (in België) weinig goede fietsenmakers en de plaatselijke fietsenmaker wil me zeker helpen, maar ik vind dat lastig: de fiets komt niet van bij hem.
Bovendien, als ik het zelf doe, moet ik mijn fiets niet missen.