Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingbescherming op Stevens fiets - Chainglider? - Forum Wereldfietser

Kettingbescherming op Stevens fiets - Chainglider?

Hallo,

Ik heb gisteren een Stevens Courier Lite besteld die ik zal gebruiken voor woon-werkverkeer. Om het onderhoud van de fiets tot een minimum te beperken zou ik de ketting willen afschermen (de fiets heeft geen kettingkast).

Een Hebie Chainglider lijkt me een mooie oplossing. Echter, op de site van Hebie staat dat er Chaingliders zijn voor tandwielen met 38, 42 en 44 tandjes, en mijn fiets heeft een 39-tandswiel (Shimano Alfine FC-S500 met bescherming). Ik heb dus mijn twijfels of een Chainglider wel gaat werken, ook al vermeldt Recycle in Wageningen op zijn site dat ze op alle Stevens fietsen een Chainglider kunnen plaatsen (http://www.re-cycle.nl/merken/stevens_woonwerk_N8.htm).

Hebben jullie hier ervaring mee? Zijn er degelijke alternatieven voor een Chainglider?

Bedankt,
Jeroen
Ik rijd sinds een paar weken ook op een Courier Lite, en ik was ook van plan om er een chainglider op te zetten, maar volgens de zaak waar ik mijn fiets heb gekocht paste dat niet. Een alternatief heb ik nog niet kunnen vinden.
eenbelg schreef:Hallo,

Ik heb gisteren een Stevens Courier Lite besteld die ik zal gebruiken voor woon-werkverkeer. Om het onderhoud van de fiets tot een minimum te beperken zou ik de ketting willen afschermen (de fiets heeft geen kettingkast).

Een Hebie Chainglider lijkt me een mooie oplossing. Echter, op de site van Hebie staat dat er Chaingliders zijn voor tandwielen met 38, 42 en 44 tandjes, en mijn fiets heeft een 39-tandswiel (Shimano Alfine FC-S500 met bescherming). Ik heb dus mijn twijfels of een Chainglider wel gaat werken, ook al vermeldt Recycle in Wageningen op zijn site dat ze op alle Stevens fietsen een Chainglider kunnen plaatsen (http://www.re-cycle.nl/merken/stevens_woonwerk_N8.htm).

Hebben jullie hier ervaring mee? Zijn er degelijke alternatieven voor een Chainglider?

Bedankt,
Jeroen
steekcirkel van het crankstel is 130mm, en de bladen zijn verwisselbaar. Als je een chainglider wil monteren moet je dus ook een ander voortandwiel aanschaffen
m-gineering schreef: steekcirkel van het crankstel is 130mm, en de bladen zijn verwisselbaar. Als je een chainglider wil monteren moet je dus ook een ander voortandwiel aanschaffen
Marten en Lurf, bedankt voor de verduidelijking. Een chainglider spreekt me wel aan, maar om al direct dingen te vervangen...daar moet ik eerst eens een nachtje over slapen :?

Groeten, Jeroen
Als aanvulling hierop kan ik geven dat chaingliders slecht samengaan met beschermringen. Dus dat deze er ook af mag en je dan wellicht bladboutjes hebt die te lang zijn. Die kun je afzagen of nieuwe voor een single speed bestellen. Paar revetten aan de andere kant werkt ook maar blijft toch altijd een beetje kraken.