Kom net terug van een weekje Breda-Bretagne, waaraan ik begon met een nieuwe Brooks Professional. Eerste dag was niet fijn, tweede dag mwah, vanaf dag drie had ik nergens last van en heb er nog vijf dagen fietsen achteraan geplakt. Van te voren behandeld met Proofide, en op de eindbestemming opnieuw in het zonnetje (die toen opeens wel scheen
)
Een goede koersbroek is ook wat waard.
Nog wat bevindingen van mijn rit (mijn vakantiefietservaring is vrij beperkt):
-Marathon Racers lopen behoorlijk licht, en ik had nul lekker banden (voor 5,5bar, achter ±6)
-fiets in de trein meenemen vanuit NW Frankrijk kon volgens de Treinreiswinkel probleemloos, maar mijn fiets staat nu nog ter plekke... (of ik had 'm uit elkaar moeten halen en in een hoes moeten stoppen, maar aangezien ik ook nog vier tassen had en maar twee handen, en Parijs doormoest, vond ik dat een mindere optie)
-Blackburndragers vind ik wiebelig (maar ik had ze nog)
-met een tweevoudig crankstel kom je er ook (gepimpt naar 39-28), maar zodra het steiler en langer dan 12% en 1km is, wordt het wel behoorlijk taai. Ik had wel de klikpedalen van de racefiets overgezet. Het is ook wel weer een leuke factor om rekening mee te houden bij het route uitstippelen.
-voor wie ook regelmatig op de koersfiets zit is het een aanrader een vergelijkbare houding op je randonneur te hebben: ik heb een vrij sportieve vakantiefiets, en ik heb boven verwachting lekker km's kunnen draaien
-ik had helaas veel zooi bij me (±20kg, beetje last-minute ingepakt.. en ga normaal gesproken nooit alleen op pad) maar de 28" wielen met 36 spaken en 35mm banden gaven geen krimp
-Noord-Frankrijk is erg fraai fietsen! Het departement Mayenne in het bijzonder. Voor grote uitdagingen moet je er echter niet zijn.
Sjors