Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilometers Limesroute - Forum Wereldfietser

Kilometers Limesroute

Dag lezers,

Wij willen een gedeelte van deel 1 van de limesroute doen. Wel van Nijmegen naar Treuchtlingen (Bayern,Altmühl), nu had ik een fietsplanner op internet, die gaf aan dat dit ruim 900 km is, terwijl het met de auto ruim 600 is. Natuurlijk zullen fietstochten bochtig zijn, maar aan de kaart te zien snij je ook stukken af ten opzichte van de autosnelweg. Weet iemand die het boekje heeft of ervaring met de route of het klopt dat het 900 km is, vanuit Voorthuizen gerekend trouwens.

Alvast Bedankt!

(is op zoek naar boekje deel 1 limesroute)
zuyderduyn schreef:Dag lezers,

Wij willen een gedeelte van deel 1 van de limesroute doen. Wel van Nijmegen naar Treuchtlingen (Bayern,Altmühl), nu had ik een fietsplanner op internet, die gaf aan dat dit ruim 900 km is, terwijl het met de auto ruim 600 is. Natuurlijk zullen fietstochten bochtig zijn, maar aan de kaart te zien snij je ook stukken af ten opzichte van de autosnelweg. Weet iemand die het boekje heeft of ervaring met de route of het klopt dat het 900 km is, vanuit Voorthuizen gerekend trouwens.

Alvast Bedankt!

(is op zoek naar boekje deel 1 limesroute)
Fietsroutes hebben aanzienlijk meer bochten en slingers. Vooral fietsroutes die langs rivieren lopen, zoals de Limes. die 300 km meer kunnen best kloppen.
zuyderduyn schreef:Dag lezers,

Wij willen een gedeelte van deel 1 van de limesroute doen. Wel van Nijmegen naar Treuchtlingen (Bayern,Altmühl), nu had ik een fietsplanner op internet, die gaf aan dat dit ruim 900 km is, terwijl het met de auto ruim 600 is. Natuurlijk zullen fietstochten bochtig zijn, maar aan de kaart te zien snij je ook stukken af ten opzichte van de autosnelweg. Weet iemand die het boekje heeft of ervaring met de route of het klopt dat het 900 km is, vanuit Voorthuizen gerekend trouwens.
Nijmegen-Treuchtlingen is volgens het boekje
63.5 naar Xanten
230 naar Koblenz
193 naar Aschaffenburg
212 naar Gunzenhausen
35.5 naar Treuchtlingen
maakt 734 km totaal.
De afstand volgens het boekje klopt in mijn ervaring.
(is op zoek naar boekje deel 1 limesroute)
Het boekje is toch nog gewoon te bestellen?
Harstikke bedankt voor de info!

Nee het boekje is niet meer te bestellen, er staat bij: Dit jaar niet meer te bestellen. Ik hoop er toch nog zo spoedig mogelijk aan te komen.
zuyderduyn schreef:Harstikke bedankt voor de info!

Nee het boekje is niet meer te bestellen, er staat bij: Dit jaar niet meer te bestellen. Ik hoop er toch nog zo spoedig mogelijk aan te komen.
Heb je ook geprobeerd de niet online reisboekwinkels/goed gesorteerde buitensportzaken te bellen? Een van die winkels zal vast nog wel een exemplaar hebben staan.

Succes!
Houdt er wel rekening mee dat de bewegwijzering van de Limesroute hier of daar zeer gebrekkig is.
Ik reed een paar weken geleden een stuk ervan en het was niet te volgen. Zeker omdat ik op een gegeven moment door het bos reed, met hellingen en veel onverharde wegen.
Maar ondanks dat, veel plezier.

Peter
Peter M schreef:Houdt er wel rekening mee dat de bewegwijzering van de Limesroute hier of daar zeer gebrekkig is.
Ik kan het nog sterker vertellen, de Limes route staat NIET aangegeven met bordjes.
In Duitsland zie je af en toe wel bordjes Limesroute of afgeleide daarvan, maar dat is een andere route (rondje).
Met het boekje kom je overigens prima uit. Kilometers kloppen behoorlijk goed en als je op het punt bent, zie je vaak wat ze bedoelen.

Veel plezier!

(ps, volgens mij schreef een tijdje terug iemand dat hij het boekje nog nieuw had liggen)
doubletravel schreef:(ps, volgens mij schreef een tijdje terug iemand dat hij het boekje nog nieuw had liggen)
Gevonden!
opdefiets schreef:Michel, ik heb desgewenst nog twee exemplaren beschikbaar in mijn toko. Nieuw uiteraard.

Groetjes
Luc
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... mes#p87614
Voor alle anderen die geen boekje kunnen bemachtigen.
Waarom niet de plaatsen waar je langs wilt komen, invullen op de Europese fietsrouteplanner? Zo krijg je je route zonder je boekje. Kan je er zelfs nog eens van afwijken :wink:
http://www.fietsrouteplanner.eu/
doubletravel schreef:
Peter M schreef:Houdt er wel rekening mee dat de bewegwijzering van de Limesroute hier of daar zeer gebrekkig is.
Ik kan het nog sterker vertellen, de Limes route staat NIET aangegeven met bordjes.
In Duitsland zie je af en toe wel bordjes Limesroute of afgeleide daarvan......
In de "verzamelgids" van Bikeline, RadFernWege Deutschland, staat bij het eerste gedeelte van de Limes Radweg dat het fast durchgehend beschildert is.
Bij het tweede deel staat zelfs dat er wel 800 bordjes zijn.
Bij de routes samen zijn ca. 800 km en zeker geen rondje.
De bordjes die ik aantrof kwamen wel ongeveer overeen met wat in het boek staat. Maar die keren dat ik ze tegenkwam, zaten ze verkeerd, verborgen of op zinloze plaatsen.
Nu had ik de boekjes van Bikeline niet, maar de overige routes die ik volgde van Vaals tot aan Salzburg, waren over het algemeen goed op de bordjes te volgen.

Peter
Mijn vorige bericht is wellicht verwarrend. Even in het bericht bij Te koop gevraagd bij het bericht van Michael W. gekeken. We hebben het blijkbaar over twee geheel verschillende Limesroutes.

Peter
Peter M schreef:We hebben het blijkbaar over twee geheel verschillende Limesroutes.
Peter
Je hebt een Nederlandse versie vanuit Katwijk van Clemens Sweerman (en het FIS) en een Duitse versie van Bikeline, de Deutscher Limes-Radweg.
Die van Clemens is ouder en wordt momenteel herzien. Ik hoever ze elkaar overlappen weet ik niet.

Hier het verloop van de duitse versie: http://www.limesstrasse.de/index.php?id=177
Michael W schreef:
Peter M schreef:We hebben het blijkbaar over twee geheel verschillende Limesroutes.
Peter
Je hebt een Nederlandse versie vanuit Katwijk van Clemens Sweerman (en het FIS) en een Duitse versie van Bikeline, de Deutscher Limes-Radweg.
Die van Clemens is ouder en wordt momenteel herzien. Ik hoever ze elkaar overlappen weet ik niet.

Hier het verloop van de duitse versie: http://www.limesstrasse.de/index.php?id=177
Deze routes overlappen elkaar sporadisch. De Duitse route ken ik niet, maar kwam ik af en toe tegen tijdens het rijden van de FIS/Sweerman versie. De FIS/Sweerman Limesroute is vlak en ook geschikt voor beginners en kinderen, hoewel er voor liefhebbers ook twee alternatieve heuvelrijke etappes in voorkomen. Dit boekje noemt de Duitse Limesradweg - als ik het goed heb - meer geschikt voor mountainbikers: wat meer off road en heuvelachtig.

De route van FIS/Sweerman is overigens nog goed te volgen en niet verouderd.
cwg schreef:Dit boekje noemt de Duitse Limesradweg - als ik het goed heb - meer geschikt voor mountainbikers: wat meer off road en heuvelachtig.
Het laatste deel van deze opmerking klopt. Al hoewel, heuvelachtig is wat eufemistisch.
Maar voor wat dat mountainbiken betreft valt het wel mee.
Bikeline zegt hierover: ... ein funktionstuchtigen Touringrad, Trekking- oder Mountainbike. Mit dem Renrad werden Sie auf den teilweise längeren Waldwegpassagen keine grosse Freude haben.

En voor het gedeelte wat ik gefietst heb, van Ohringen naar Schwäbisch-Gemund, vind ik dit wel een passende omschrijving.

Peter
Peter M schreef:
cwg schreef:Dit boekje noemt de Duitse Limesradweg - als ik het goed heb - meer geschikt voor mountainbikers: wat meer off road en heuvelachtig.
Het laatste deel van deze opmerking klopt. Al hoewel, heuvelachtig is wat eufemistisch.
Dat is interessante informatie :). Het stukje waarvan ik gezien had dat de Duitse en Nederlandse versie parallel liepen betrof een heuvelachtig alternatief van de Nederlandse versie: van Aschaffenburg naar Koblenz door de bergen van de Taunus met - volgens Sweerman - een aantal pittige hellingen, en dat klopt wel. Het zijn daarmee wel totaal andere routes.
Peter M schreef: Maar voor wat dat mountainbiken betreft valt het wel mee.
Bikeline zegt hierover: ... ein funktionstuchtigen Touringrad, Trekking- oder Mountainbike. Mit dem Renrad werden Sie auf den teilweise längeren Waldwegpassagen keine grosse Freude haben.
En voor het gedeelte wat ik gefietst heb, van Ohringen naar Schwäbisch-Gemund, vind ik dit wel een passende omschrijving.
Voor de Taunus route klopt dit ook, bandbreedte van minimaal 32 mm is wel aan te bevelen.
De Limesroute van Sweerman loopt inderdaad grotendeels door de rivierdalen en is gemakkelijk; De Duitse Limesroute probeert de oorspronkelijke Limes zo goed mogelijk te volgen, en aangezien de Romeinen langs de grens het liefst een eindje in de verte keken om te zien wat voor gespuis er in aantocht was, loopt die route veel meer over de heuveltoppen en valt die als pittig te kwalificeren.
Mensen,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ook cwg voor het berekenen van de kilometers tot Treuchtlingen.

Ik had luc al benaderd idd vanwege het te koop gevraagd topic, nog niks gehoord, maar ik heb inmiddels ook een mailtje verstuurd. Nu maar hopen dat hij er nog 1 heeft. Anders moet ik maar wat anders regelen.