Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verwijderen idworx kettingkast - Forum Wereldfietser

Verwijderen idworx kettingkast

Hey ik heb een idworx easy rohler met kettingkast.

Ik heb veel problemen met de afstelling van de kettingkast en omdat ik binnenkort op vakantie ga naar frankrijk en daar niet veel regen etc verwacht was ik van plan om de kast er af te halen.

Nou is dit aan de achterkant goed gelukt alleen ik snap niet hoe deze er aan de voorkant af moet. Het lijkt erop alsof de hele cranck er af moet en zelfs dan zit er nog een metalen schijf in de weg (grijze object in foto).

Afbeelding

Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon nodig om zowat de hele trapas te demonteren om simpelweg de kettingkast te verwijderen?
Krijg nou wat ?! :shock:
Ik kom hier op het forum kijken omdat ik precies met hetzelfde punt zit.
Ik vind de kettingkast teveel rammelen dus wil ik 'm voor de vakantie verwijderen.
Ik ben precies zover gekomen als Bram maar loop er nu tegenaan dat ik de crank met geen mogelijkheid los krijg. Wat natuurlijk prettig om nu te merken en niet op een moment dat je ergens in de middle of nowhere staat.
Ik heb geen momentsleutel dus ik kan niet beoordelen of ik voldoende kracht zet maar uit ervaring weet ik dat andere cranks met minder kracht los zijn gegaan.

Wie helpt ons vooruit? :D

Dit zijn toch wat rare details van de Easy Rohler waarvan ik had verwacht dat ze beter uitgedacht zouden zijn.
bramteunissen schreef:Hey ik heb een idworx easy rohler met kettingkast.

Ik heb veel problemen met de afstelling van de kettingkast en omdat ik binnenkort op vakantie ga naar frankrijk en daar niet veel regen etc verwacht was ik van plan om de kast er af te halen.

Nou is dit aan de achterkant goed gelukt alleen ik snap niet hoe deze er aan de voorkant af moet. Het lijkt erop alsof de hele cranck er af moet en zelfs dan zit er nog een metalen schijf in de weg (grijze object in foto).



Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon nodig om zowat de hele trapas te demonteren om simpelweg de kettingkast te verwijderen?
naar de foto te oordelen is het voldoende de crank even van de as te trekken. Heb je een cranktrekker voor nodig die niet in het grote gat van de as verdwijnt.
Maarten W schreef: Dit zijn toch wat rare details van de Easy Rohler waarvan ik had verwacht dat ze beter uitgedacht zouden zijn.
"But the man in the shop said it was foolfproof"


:D :D :D
Gelukkig ik ben niet de enige :wink:

Het is de bedoeling om de crank mbv een imbus sleutel los te draaien maar ik krijg er ook totaal geen beweging in.
En zelfs als ik hem er wel af zou krijgen dan zit er dus dat grijze metalen plaatje voor waardoor de kettingkast er zelfs dan nog niet af kan.

Waarom dit plaatje er zit (/zo groot is) is voor mij een raadsel maar het lijkt erop dat het de trapas afdicht en er zit zo'n borgring voor die je met een haaksleutel los moet draaien.
Het plaatje sluit de kettingkast aan de linkerkant af en voorkomt zo dat er vuil vanaf die kant de kettingkast in kan komen.

Bij mij zit de imbus ook muurvast Bram. Gedeelde smart is in elk geval halve smart.
Cranktrekker is volgens mij dus niet van toepassing hier Marten. Of ben ik meer fool dan dat ik zelf denk ? :oops:
bramteunissen schreef:Gelukkig ik ben niet de enige :wink:

Het is de bedoeling om de crank mbv een imbus sleutel los te draaien maar ik krijg er ook totaal geen beweging in.
http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm
http://www.m-gineering.nl/trapas.htm


Als je een kettingkast vastzet met de bracketcartridge heb je een universele oplossing en weet je zeker dat er geen rare spleten zijn. En in de fietsbranche ligt men doorgaans niet wakker van het losschroeven van een bracket, met de juiste spullen (en een nieuwe fiets :D ) is dat nooit een probleem.
Volgens mij snap ik nu hoe het zit Marten.
Wederom dank voor het delen van je kennis!

Wanneer ik het goed zie moet ik eerst met een pijpsleutel een soort borgring verwijderen waarna de crank eruit te halen is d.m.v. een cranktrekker.

Laat ik nu net de juiste maat pijpsleutel niet hebben.... Morgen verder dus. Met het juiste gereedschap.
Maarten W schreef:Volgens mij snap ik nu hoe het zit Marten.
Wederom dank voor het delen van je kennis!

Wanneer ik het goed zie moet ik eerst met een pijpsleutel een soort borgring verwijderen waarna de crank eruit te halen is d.m.v. een cranktrekker.

Laat ik nu net de juiste maat pijpsleutel niet hebben.... Morgen verder dus. Met het juiste gereedschap.
Idworkx en pijpsleutel lijkt me niet goed. Heb je soms een Truvativ crankstel met externe lagering? Op de SRAM site staan de manuals
Het crankstel dat ik heb is een Truvativ stylo.

Volgens http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
zou ik de inbusbouten los moeten draaien en zou de crank er dan vanzelf uit moeten komen.
De bouten zitten vast gedraaid met een koppel van +/- 48N/m, ik heb geen idee hoe vast dit is maar ik krijg ze in ieder geval nog steeds niet los zelfs niet met (voorzichtig) gebruik van een hamer.
bramteunissen schreef:Het crankstel dat ik heb is een Truvativ stylo.

Volgens http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
zou ik de inbusbouten los moeten draaien en zou de crank er dan vanzelf uit moeten komen.
De bouten zitten vast gedraaid met een koppel van +/- 48N/m, ik heb geen idee hoe vast dit is maar ik krijg ze in ieder geval nog steeds niet los zelfs niet met (voorzichtig) gebruik van een hamer.
8mm inbusbout aan de linkerkant met (20cm) lange inbussleutel losdraaien. Dat gaat even van vast naar los, en dan gaat het weer moeilijk omdat je de crank van de as moet schuiven. (bout duwt tegen de glimmende ring met het 16mm inwendige zeskant)

48 Nm =~5 kg * m, dus met 25kg op de 20cm lange hefboom/inbussleutel duwen. Het losbreekmoment kan best nog hoger liggen. Sleutel en crank naar elkaar toeknijpen is vaak een goede oplossing om veel kracht te zetten.

Als je de linker crank er af hebt, vervolgens de rechter crank uit de lagering schuiven, een paar tikjes met een plastic hamer helpt
Bovenstaande heb ik dus net geprobeerd alleen nou is de "draad" in de bout weg en zit m'n crank nog steeds muur vast :(
Bram, je hebt het wel op de juiste manier gedaan. Dus inbus erin zetten en doordraaien (dus ook door het 'zware punt' heen.) Maar euh, waarom ga je niet even bij jouw dealer langs in plaats van zo te pielen?

Eric
Hey Eric,

Ik heb de fiets niet bij een dealer maar 2e hands gekocht en er zit geen officiele idworx dealer in de buurt.
En verder vind ik het gewoon leuk om te doen (en scheelt het een hoop geld, ik ben immer maar een student).

Aangezien ik zondag al ga denk ik dat ik de kettingkast er maar weer op zet en als ik terug ben misschien kijk of ik de bout nog kan (laten) vervangen.
bramteunissen schreef:Hey Eric,

Ik heb de fiets niet bij een dealer maar 2e hands gekocht en er zit geen officiele idworx dealer in de buurt.
En verder vind ik het gewoon leuk om te doen (en scheelt het een hoop geld, ik ben immer maar een student).

Aangezien ik zondag al ga denk ik dat ik de kettingkast er maar weer op zet en als ik terug ben misschien kijk of ik de bout nog kan (laten) vervangen.
Het feit dat jij de crank er zo niet afkrijgt, wil niet zeggen dat de crank er niet na 1000 km fietsen vanzelf af flikkert. Alleen kun je hem dan ook weggooien.

Dus ring sw16 verwijderen (dat lukt wel met een 16mm boutkop en een ringsleutel), de bout er uit zien te krijgen (draaien en duwen van de andere kant, hopen dat de draad weer pakt) en een nieuwe bout erin
Is het verstandig om eerst die sw16 ring te verwijderen voordat je de 8 mm inbusbout losdraait? Of is dat juist niet handig. (Er vanuit gaande dat je goed gereedschap gebruikt.)
Ik doelde op de sw16 ring toen ik de per abuis de pijpsleutel noemde.
Maarten W schreef:Is het verstandig om eerst die sw16 ring te verwijderen voordat je de 8 mm inbusbout losdraait? Of is dat juist niet handig. (Er vanuit gaande dat je goed gereedschap gebruikt.)
Ik doelde op de sw16 ring toen ik de per abuis de pijpsleutel noemde.
Een professionele stalen, goed passende cranktrekker is veiliger als de one-key release constructies die je van de crankstelfabrikant krijgt.
m-gineering schreef: Het feit dat jij de crank er zo niet afkrijgt, wil niet zeggen dat de crank er niet na 1000 km fietsen vanzelf af flikkert. Alleen kun je hem dan ook weggooien.

Dus ring sw16 verwijderen (dat lukt wel met een 16mm boutkop en een ringsleutel), de bout er uit zien te krijgen (draaien en duwen van de andere kant, hopen dat de draad weer pakt) en een nieuwe bout erin
Ik had al een boutkop gevonden waarmee ik nog wat grip kan krijgen op de bout in de crank.
Alleen wou ik inderdaad de ring nog verwijderen zodat alleen de bout er uit hoeft en niet meteen ook de crank eraf zodat er minder kracht op hoeft te komen.

Nou had ik al op verschillende sites gelezen dat dit inderdaad met een 16mm inbussleutel moest alleen ik snap nog niet echt hoe :oops:
Hier staan namelijk allerei voorkomende manieren waarop de ringen te verwijderen zijn
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=171
Alleen bij mij is de borgring volkomen rond (zie foto)
Afbeelding
bramteunissen schreef:
m-gineering schreef: Het feit dat jij de crank er zo niet afkrijgt, wil niet zeggen dat de crank er niet na 1000 km fietsen vanzelf af flikkert. Alleen kun je hem dan ook weggooien.

Dus ring sw16 verwijderen (dat lukt wel met een 16mm boutkop en een ringsleutel), de bout er uit zien te krijgen (draaien en duwen van de andere kant, hopen dat de draad weer pakt) en een nieuwe bout erin
Ik had al een boutkop gevonden waarmee ik nog wat grip kan krijgen op de bout in de crank.
Alleen wou ik inderdaad de ring nog verwijderen zodat alleen de bout er uit hoeft en niet meteen ook de crank eraf zodat er minder kracht op hoeft te komen.

Nou had ik al op verschillende sites gelezen dat dit inderdaad met een 16mm inbussleutel moest alleen ik snap nog niet echt hoe :oops:
Hier staan namelijk allerei voorkomende manieren waarop de ringen te verwijderen zijn
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=171
Alleen bij mij is de borgring volkomen rond (zie foto)
Afbeelding
Als ik alles nog eens nauwkeurig bekijk (twee posters met verschillende fietsers door elkaar valt niet mee) zit je op de verkeerde weg. De handleiding van Truvativ is voor een GXP versie met externe lagers, niet voor de Isis versie met cartridgeas!

Een bout doldraaien is wat anders als een boutkop doldraaien. Dat laatste is doorgaans het resultaat van slecht gereedschap en het scheef en niet volledig in de bout steken

Bij de ISIS as kun je de linker en rechter crank van de bracketcartridge trekken met een standaard cranktrekker, en ev een inzetstuk om het gat in de as op te vullen. Na het uitdraaien van de crankbouten en voor het insetten van de trekker moet je alleen wel opletten dat er geen ringetjes in het gat achterblijven
Oke er zijn dus meerdere truvativ stylo versies, ook handig.
Maarja ik weet nu in ieder geval hoe het wel moet wat ik als ik naar de fietsenmaker was geweest niet had gedaan. Dus alvast bedankt daarvoor :D

Maar het enige wat ik dan "verkeerd" gedaan heb is de bout aan de linker ipv de rechter kant los proberen te draaien, maar beiden zitten dus moer vast (hoezo toepasselijke uitdrukking :wink: )
Dus ik blijf wel fietsen met de kettingkast er op en als de lagers of crank's ooit vervangen moeten worden ben ik de pineut ben ik bang :| .

Ik vind het ook maar raar dat idworx zo'n systeem op hun fietsen zet, hoe verwachten ze dat je zo'n bout met het gereedschap dat je op reis bij hebt ooit los krijgt :?

Ik ben over het algemeen best tevreden over de easy rohler maar sommige details zoals dit, de ketting kast en wat andere dingen die ik hier [url]http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ringen[url] al beschreven had kunnen echt wel beter.