Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop tandem - tips gevraagd - Forum Wereldfietser

Aankoop tandem - tips gevraagd

Hallo iedereen,

Mijn ouders willen zich een tandem kopen, voor te fietsen op de gewone weg (niet voor MTB dus), en enkel voor dagtrips (dus geen gebruik als reisfiets). Het zou gaan om een sportief model (wel met gewoon recht stuur, geen racefietsstuur).

Wie heeft hier ervaring mee, of kan me een merk aanbevelen, of weet waar je zoiets kan kopen ? (Ik woon in België, regio Oost Vlaanderen - Brabant)

Misschien dat een MTB-tandem met gewone banden ook nog een optie is ? Ik weet dat Cannondale er in zijn gamma heeft, maar die zullen wel prijzig zijn vermoed ik...

Koga Miyata heeft er ook, maar dat lijken me eerder reisfietsen te zijn, met baggagedragers etc. Misschien dat deze wel zonder te verkrijgen zijn ?

Alle tips zijn welkom !

Thx,

Koen

Tandems kunnen duur zijn, want de eisen die eraan gesteld worden zijn al snel hoog. Het frame moet zo stijf mogelijk zijn, en de onderdelen moeten bestand zijn tegen de extra grote krachten.
MTB achtige tandems zijn de laatste jaren het antwoord geweest op deze problemen. Ze zijn meestal helemaal niet bedoeld om echt off road te rijden, maar gebruiken mtb techniek om zonder al te hoge kosten (dat wil je naar ik begrijp) en zonder al te veel speciale onderdelen toch een goede tandem te krijgen. Dus wat zie je dan: 26 inch wielen (sterker en comfortabeler), (bijna) recht stuur om dat je bij een tandem veel grotere krachten moet kunnen uitoefenen om te sturen, en veel mtb onderdelen (naven omdat ze sterker zijn, v brakes omdat ze goed remmen, en mtb derailleurs om een zo groot mogelijk versnellingsbereik te krijgen).
Voor goede betaalbare tandems kun je kijken bij het Engelse Thorn: www.sjscycles.com Hun Adventure is een pracht tandem, en nog wel betaalbaar. Hun Voyager en Explorer zijn zelfs goedkoop (realistisch vanaf ongeveer euro 1500, en nog wel goed). Wij hebben zelf een Thorn Voyager, met veel opgewaardeerde onderdelen. Binnenkort komt Thorn ook met een Raven met Rohloff versnellngsnaaf.
Voor gebruik met twee volwassenen zou ik minimaal Shimano tandemnaven willen hebben met 48 spaken, en een extra ARAI sleeprem om veilig de berg af te komen.
Voor meer informatie kun je kijken op de sites van de Nederlandse tandemclub (www. tandemclub.nl) en de engelse tandemclub http://www.tandem-club.org.uk/
Aarzel niet me te mailen om meer informatie.
Wim
Koen31 schreef:Hallo iedereen,

Mijn ouders willen zich een tandem kopen, voor te fietsen op de gewone weg (niet voor MTB dus), en enkel voor dagtrips (dus geen gebruik als reisfiets). Het zou gaan om een sportief model (wel met gewoon recht stuur, geen racefietsstuur).

Wie heeft hier ervaring mee, of kan me een merk aanbevelen, of weet waar je zoiets kan kopen ? (Ik woon in België, regio Oost Vlaanderen - Brabant)

Misschien dat een MTB-tandem met gewone banden ook nog een optie is ? Ik weet dat Cannondale er in zijn gamma heeft, maar die zullen wel prijzig zijn vermoed ik...

Koga Miyata heeft er ook, maar dat lijken me eerder reisfietsen te zijn, met baggagedragers etc. Misschien dat deze wel zonder te verkrijgen zijn ?

Alle tips zijn welkom !

Thx,

Koen
Mijn idee: Multicycle Collective (1895 Euro, compleet, http://www.multicycle.nl) of Trek T900 (999 Euro, zij het zonder spatborden/dragers/slot etc. http://www.trekbikes.com/bikes/2004/road/t900.jsp). Of je gaat naar Thorn zoals Willem Jongman in zijn reactie aanraadt.
Als je verderop in de 'kwaliteitsschalen' komt, praat je gelijk over 2.500 Euro (Santos) of 2.700 Euro (Cannondale MT). Van zo'n Koga (3.000 Euro) kun je natuurlijk wel de dragers afhalen, maar dat lijkt me ook niet zo zinvol.
Verder beveel ik graag de website uit mijn ondertekening aan om meer informatie over tandems te verkrijgen.