Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over tandwielen (spoed) - Forum Wereldfietser

Vraag over tandwielen (spoed)

Hallo,

Op dit moment zit ik in Trujillo Peru bij de Casa de Cyclista. Een Australisch gezin reist met twee tandems. Hun lichtste verzet is nu 34 voor en 34 achter. Ze zouden het liefst nog iets lichter willen fietsen. Lucho heeft twee tandwielen die passen op de tandem 26 en 22.

De vraag is of het mogelijk is om de 26 te plaatsen, of zelfs de 22.

Alvast dank voor de moeite.

Leo Zwieserijn
Er vanuit gaande dat beide bladen op de crank te schroeven zijn (er zijn veel verschillende standaarden voor steekcirkels), is het volgens mij ervan afhankelijk of de voorderailleur het verschil tussen het grootste en kleinste blad aankan (verschil >15t bij een dubbel en >25t bij een triple wordt denk ik kritisch), wat het formaat van het evt. aanwezige middenblad is en welk verschil aan tandjes de achterderailleur kan overbruggen, zodat in alle versnellingen (uitgezonderd groot-groot en klein-klein) de ketting normaal op spanning kan worden gehouden. Soms kan de ketting in aanraking komen met het frame (gekke framevormen) bij een afwijkend voorblad.

Met een niet-geindexeerde shifter voor de voorderailleur heb je een iets grotere kans dat je met vreemde tandwielcombinaties ratelvrij kan rondfietsen.

Er zijn teveel mogelijkheden om hier een sluitend antwoord op te geven. Gewoon een kwestie van proberen. Je zou als je per se een onmogelijke combinatie van tandwielen op je fiets wil hebben nog wat kunnen klussen aan de kooi van de voorderailleur, maar dan holt de betrouwbaarheid van het geheel waarschijnlijk achteruit...

Achter is 34t voor een normale atb-derailleur de max meen ik.

Succes!

Sjors
Sjors schreef:Er zijn teveel mogelijkheden om hier een sluitend antwoord op te geven. Gewoon een kwestie van proberen.
Yep, als het kleine blad erg gewenst is kun je desnoods het grootste blad buiten werking stellen met de stelschroefjes, zodat het totale bereik wel gehaald wordt en je niet de kans loopt de ketting strak te trappen. Die grootste verzetten heb je op een verre reis zelden lang nodig.
Maar ik vind het wel wat vreemd dat er een kleinste blad 34 op een triple cranckstel zou zitten waar wel een 22 op past.
Leon
Leo Zwieserijn schreef:Trujillo Peru
Chan Chan? Huanchaco? :wink:

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar relatief korte tijd geleden waren er (erg) veel overvallen op lange afstandsbussen in m.n. het noorden van Peru. Het stuk tussen Trujillo en Pacasmayo staat al wat langer bekend als een overval-rijk gebied, m.n. voor fietsers die hun route bij de politie bekend maken.

Verder zeker nog een goede reis!
Dank voor de snelle antwoorden. Ik zal jullie reacties meteen doorgeven aan de betrokkenen.

Leo
Leo Zwieserijn schreef:Hallo,

Op dit moment zit ik in Trujillo Peru bij de Casa de Cyclista. Een Australisch gezin reist met twee tandems. Hun lichtste verzet is nu 34 voor en 34 achter. Ze zouden het liefst nog iets lichter willen fietsen. Lucho heeft twee tandwielen die passen op de tandem 26 en 22.

De vraag is of het mogelijk is om de 26 te plaatsen, of zelfs de 22.

Alvast dank voor de moeite.

Leo Zwieserijn
Dit klinkt alsof ze een triple hebben, met twee tandwielen gemonteerd en de 'Granny's' in de bagage!