Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS/ Point of Intrest (POI) - Forum Wereldfietser

GPS/ Point of Intrest (POI)

Ik heb een heel handige kaart gevonden met alle campings van Schotland. En de gegevens/Point of Intrests(POI) zijn te downloaden voor de GPS als OV2- bestanden. Deze bestanden zet je niet direct op je GPS. Ik ben al iets verder in mijn zoektocht hoe ik dat moet doen en wil dat delen met andere WF-ers. Daarnaast heb ik nog wat vragen.

- Je moet de OV2- bestanden omzetten naar CSV-bestanden. Hiervoor heb ik al een online converter gevonden http://tomtom.gps-data-team.com/poi/ov2-to-csv.php
- Vervolgens kan je deze met een poiloader op je GPS zetten. De poiloader kan je gratis downloaden op http://www8.garmin.com/products/poiloader/

Mijn vragen:
- Wat is eigenlijk echt het verschil tussen een POI en een waypoint?
- De Poiloader vraagt of ik de POI's direkt op mijn GPS of in mapsource wil laden. Wat is verstandig?
- Overschrijf je je POI's op het moment dat je een nieuwe kaart laad? Of blijven ze op je GPS staan en nemen daarmee ook geheugen in beslag (wat niet zo handig is als je ze maar een vakantie nodig hebt?
- Kan je je Poi's aan een betreffende kaart koppelen? En zo de benodigde gegevens laden alleen dan wanneer je ze nodig hebt?

Alvast bedankt voor de info!

Blanche
Hallo Blanche,
Blanche schreef: - Wat is eigenlijk echt het verschil tussen een POI en een waypoint?
Eigenlijk niet zoveel, het zijn beide punten waar je naar toe kunt navigeren. Alleen de GPS behandeld ze als verschillende categorieën.
- De Poiloader vraagt of ik de POI's direkt op mijn GPS of in mapsource wil laden. Wat is verstandig?
Je kunt POI's alleen met een speciaal programma in je GPS zetten. Als je ze in Mapsource laad, dan staan ze daar maar niet in je GPS.
- Overschrijft je je POI's op het moment dat je een nieuwe kaart laad? Of blijven ze op je GPS staan en nemen daarmee ook geheugen in beslag (wat niet zo handig is als je ze maar een vakantie nodig hebt
Nee, ze blijven in je GPS staan. Je kunt ze met het POI-loader programma van Garmin wissen.
- Kan je je Poi's aan een betreffende kaart koppelen? En zo de benodigde gegevens laden alleen dan wanneer je ze nodig hebt?
Nee, ze zijn niet te koppelen aan een kaart. Bijv. de POI's voor Natuurkampeertereinen zijn zowel op de NL Fietskaart als CityNavigator zichtbaar.

Frank
Bedankt Frank!

- Nemen die POI's nu nog veel ruimte in? Dus is het wenselijk dat ik ze weer wis na een bepaalde reis?
- Als er niet veel verschil is tussen POi's en waypoints waarom bestaan er dan twee?

Ik vond trouwens nog een handige site om adressen om te zetten in waypoints
of POI's http://www.gpscoordinaten.nl/index.php? ... 240&zoom=7
Blanche schreef: - Nemen die POI's nu nog veel ruimte in? Dus is het wenselijk dat ik ze weer wis na een bepaalde reis?
Valt wel mee, per POI een tekststring en de coordinaten. In sommige gevallen nog wat meer informatie.
- Als er niet veel verschil is tussen POi's en waypoints waarom bestaan er dan twee?
POI's worden op een andere manier opgeslagen op de GPS. Hierdoor is het mogelijk dat je GPS , bijv. bij flitspalen je kan waarschuwen dat je in de buurt bent. Meestal kunnen er maar 500 waypoints in een toestel en bij een moderne GPS kun je tot wel twintigduizend POI's in je GPS laden.
Alweer bedankt Frank!

De POI's die ik ga laden zijn POI's met campings in Schotland waar tentkamperen mogelijk is. Dit is niet bij iedere camping in Schotland/UK het geval.

Hoe voorkom ik nu dat deze POI's tussen al mijn andere POI's komen te staan en dus niet meer als 'kampeerplek voor tenten' zichtbaar zijn op mijn GPS? Kortom Hoe zorg je voor een goede naamgeving/toevoegen van een tekentje (tent) bij een hele lijst met POI's?
Bij mijn Colorado komen ze in een apart menu genaamd "Custom POI's". Weet niet hoe het met jouw GPS zit. Je kunt het CSV bestand aanpassen en bijv. voor de naam van de camping een afkorting zetten. Ik heb dit ook gedaan bij mij lijst van Natuurkampeerterreinen, hier heb ik de afkorting NK voor de naam gezet.

Met het programma POI-loader kun je de POI's een plaatje geven (BMP formaat en 24x24 groot). Als ik dat niet doe, dan geeft mijn GPS ze weer als een blauw puntje.

Frank
Waar zouden we zijn zonder Frank :wink:
Bedankt!!! Ga na de 11-stedentocht dit weekend met Marianne aan de slag.
Leuk dat je dat gevonden hebt en nog leuker dat je ze op je GPS kan zetten maar......... kan je dat bestandje ook delen ;) ik wil ook graag schotse campings op mijn GPS
egopro schreef:Leuk dat je dat gevonden hebt en nog leuker dat je ze op je GPS kan zetten maar......... kan je dat bestandje ook delen ;) ik wil ook graag schotse campings op mijn GPS
..... Alsjeblieft?! ....

Maar ja natuurlijk wil ik dat mijnheer of mevrouw Egopro ! :wink:
http://www.reisverhaleneuropa.nl/campin ... otland.htm
Euh, Mevr. Blanche,
Dankjewel dat had ik zelf ook wel kunnen vinden maar dit scheelt me weer zoekwerk. Fijn dankje.

Groet,
Mijnheer EgoPro ;)