Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies voor een budget reisfiets/hybride - Forum Wereldfietser

advies voor een budget reisfiets/hybride

Hallo,

Ik ben op zoek naar een fiets om een beetje mee te toeren en kamperen. Het kan helaas niet te duur worden, en nu heb ik een paar alternatieven:

Een tweedehands RIH Z900, hoogstvermoedelijk uit het jaar 2004, van 500 euro (gezien bij een goede fietshandel).

Het alternatief is een nieuwe hybride van Gazelle of Batavus, van tussen de 700 en 800 euro (zonder geveerde voorvork).

De RIH Z900 spreekt me op het eerste gezicht wel aan, maar ik vraag me af wat het risico is dat een dergelijke (tweedehands) fiets binnen kortere tijd mankementen gaat vertonen. Bijvoorbeeld speling in het achterwiel. Of dat provisorisch gerepareerde mankementen terugkomen.

Is de aankoop van een nieuwe Gazelle of Batavus van een paar honderd euro meer dan een beter of veiliger alternatief?

Ik kan me voorstellen dat er op zo´n vraag geen eenduidig antwoord te geven is, maar alle input is welkom.

Thanx! (alvast)
Ik heb wel eens RIH Z900 gezien en goed bekeken. Met het frame is niets mis en volgens mij zaten er ook wel goede onderdelen op.

Trek wat extra geld uit om eventueel banden, ketting en cassette te vervangen als die op zijn. Daar zou ik voorzichtig altijd op rekenen bij een tweeedehandsje :lol:
Al gezocht op deze site?

Zou ik doen. Er zijn een hoop vergelijkbare vragen als die van jouw over de loop der jaren beantwoord. Ook nog recentelijk.

Ook zoeken op Gazelle of Batavus leert je snel welke meningen er zijn.
Ik zou eerder voor een goeie tweedehands vakantiefiets gaan dan voor een nieuwe. Ik heb 3 jaar geleden via deze site een snel safari gekocht. Een oudje, maar hij doet het nog steeds goed. Mijn toenmalige fiets voldeed niet voor mijn vakantieplannen en dit gaf me de kans om uit te zoeken of ik vakantiefietsen echt leuk vond zonder meteen een fortuin te spenderen. Nou, leuk vind ik het dus :D en mijn volgende fiets mag dus ook een nieuwe zijn. Maar voorlopig volstaat deze nog prima!

Als je pakweg 700 euro als maximumbudget hebt, ga je dus volgens mij beter voor een tweedehands.
Annetje en Eric, zeer bedankt voor het advies zover.

Ik vroeg me overigens ook af wat het risico is dat een verende voorvork het begeeft bij een tweedehandsje. Want dan wordt een relatief goedkope fiets ineens een stuk duurder natuurlijk.

(De RIH Z-900 heeft een verende voorvork met lockout, vandaar..)

p.s. Wilm, uiteraard heb ik ook in andere threads gekeken, maar bedankt voor je suggestie.
Hoi,

Geen idee over die verende voorvork, ik heb een vaste. Zou ook niet weten hoeveel je voor een nieuwe (al dan niet verende) voorvork zou betalen.

Groetjes,

An
Annetje schreef:Als je pakweg 700 euro als maximumbudget hebt, ga je dus volgens mij beter voor een tweedehands.
Helaas heeft Aldi de afgelopen jaren geen specifiek trekking fiets meer, anders zou je voor zo'n € 300,- a € 400,- een aardige instap hebben voor toeren en tochten (asfalt binnen Europa).

Mijn Aldi fiets is helaas recentelijk gejat :-( Via het fietsplan van mij werkgever heb ik nu het intstapmodel van VSF T 400 (24 versnellingen) voor € 659,- gekocht. Daar komt dan alleen nog een voorrekje bij (evt. tweede hands). Ik heb de fiets nu een paar weken en ik moet zeggen veel waar voor mijn geld.
Bedankt voor de goede tips. Ik heb idd meer gelezen over de VSF T 400 (Fahrradmanufaktur toch?) op deze site. Alleen als ik google, dan kan ik maar een paar verkopers van deze fiets vinden, en die bieden hem dan alleen aan met Deore LX of Rohloff, wat dus veel te duur wordt.

Wel heb ik ergens op de site gelezen (op jouw advies inderdaad toch nog maar eens opnieuw gezocht Wilm ;) dat sommige mensen met een oude Gazelle Medeo ook nog een aardig eind komen. Sowieso zal ik voornamelijk kamperen in of dichtbij Nederland, dus onderdelen vervangen is dan niet echt een issue.

Nu in de running zijn dus nog de RIH Z900 (500 euro) en een Gazelle Medeo (200 euro) die ik op marktplaats vond. Uiteraard is de Medeo vooral aantrekkelijk vanwege zijn prijs, maar hij zag er op het eerste gezicht goed uit en heeft geen geveerde voorvork. De RIH is natuurlijk veel meer een echte vakantiefiets, maar het is wel 500 euro voor een 2dehands en ik weet dus niet hoe lang die verende voorvork het nog uithoudt. Niet dat er iets mis mee is, maar het kan natuurlijk wel stuk. Tegelijkertijd: wel weer erg aantrekkelijk dat het een vork met lockout is.

Ik ben in elk geval van het idee af om een nieuwe hybride gazelle of batavus ofzo van rond de 700 euro te kopen.

Ik heb overigens een paar keer gefiets-kampeerd binnen Nederland (1x een week en een paar keer een weekendje) met een "sportieve stadsfiets" met 7 versnellingen (naaf). Het ging wel, maar merkte dat het frame het erg zwaar te verduren had. Was sowieso een beetje een zwabber, dus dat wil ik nu in elk geval voorkomen (dat zwabberige gevoel).
mooiweerfietser schreef:Ik heb idd meer gelezen over de VSF T 400 (Fahrradmanufaktur toch? [W: ja]) op deze site. Alleen als ik google, dan kan ik maar een paar verkopers van deze fiets vinden, en die bieden hem dan alleen aan met Deore LX of Rohloff, wat dus veel te duur wordt.
Ik had precies hetzelfde als jij. Toen ik bike4travel opbelde en aangaf dat ik zo'n € 750,- wilde besteden lieten ze weten dat er ook goedkopere mogelijkheden zijn zoals deze: http://www.fahrradmanufaktur.de/T400_Sh ... g_111.html

Deze staat niet op de website van bike4travel of de vakantiefietser.

Groeten, Willem
mooiweerfietser schreef: Alleen als ik google, dan kan ik maar een paar verkopers van deze fiets (t400) vinden, en die bieden hem dan alleen aan met Deore LX of Rohloff, wat dus veel te duur wordt.
Bike4travel kan deze b.v. ook bestellen met een sram 9 speed naaf,
hebben ze voor mij ook gedaan
Ik zou voor een Giant Expedition gaan als ik jou was.
Ik heb er zelf ook 1 gehad en die beviel zeer goed.
Op marktplaats staat er 1 voor 800 euro ( alu frame) van 2007 en dan ben je klaar.
Er staat er ook 1 voor 80 euro (alu frame) met nieuwe banden en remblokjes en als je daar dan nieuwe wielen inzet voor zo'n 300 euro en misschien een nieuwe cassette en ketting en wat kabels en dergelijke dan moet je het wel voor zo'n 600 euro kunnen redden.

Kijk hier voor eventuele wielen:
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... dfb24b59d7
Dirk-jan schreef:Ik zou voor een Giant Expedition gaan als ik jou was.
Het advies om een tweedehands fiets te kopen van een bepaald model is onhandig.
Bij het kopen van een tweedehands fiets gaat het om:
* of de fiets je bevalt en je er lekker op zit. (zitvorm, uitrusting, rijgedrag, maat afstelmogelijkheden, zadel, dragers etc.)
* in welke staat de fiets verkeert: welke onderdelen moeten worden vervangen, welke hebben onderhoud nodig en welke komen binnenkort aan de beurt.
* of de prijs in overeenstemming is met het bovenstaande.
Dat is allemaal al moeilijk genoeg.
Als je die eisen gaat ophangen aan één model wordt het lastig om die fiets te vinden.
Daarnaast zijn er in de loop der tijden zoveel verschillende Giant Expeditions gemaakt dat je moeilijk van een model kunt spreken.
Leon
Leon schreef:
Dirk-jan schreef:Ik zou voor een Giant Expedition gaan als ik jou was.
Het advies om een tweedehands fiets te kopen van een bepaald model is onhandig.
Bij het kopen van een tweedehands fiets gaat het om:
* of de fiets je bevalt en je er lekker op zit. (zitvorm, uitrusting, rijgedrag, maat afstelmogelijkheden, zadel, dragers etc.)
* in welke staat de fiets verkeert: welke onderdelen moeten worden vervangen, welke hebben onderhoud nodig en welke komen binnenkort aan de beurt.
* of de prijs in overeenstemming is met het bovenstaande.
Dat is allemaal al moeilijk genoeg.
Als je die eisen gaat ophangen aan één model wordt het lastig om die fiets te vinden.
Daarnaast zijn er in de loop der tijden zoveel verschillende Giant Expeditions gemaakt dat je moeilijk van een model kunt spreken.
Leon

Ik heb het over dat Alu frame en dat is een heel erg goed frame.
Voor 80 euro kun je geen buil vallen denk ik en heb je weer genoeg te besteden om de rest naar eigen wens aan te passen.
Dirk-jan schreef:Voor 80 euro kun je geen buil vallen
Nee, aan die 80 niet, maar je raadt ook aan om mogelijk boven die 80 euro 520 euro aan nieuwe onderdelen te besteden*. Aan het geheel kun je je dus een buil van 600 euro vallen als dat frame ergens toch een scheurtje blijkt te hebben.
En het gaat een aardig aantal uren knutselen kosten.
Voor 600 euro krijg je ook een blinkend nieuwe VSF T100, die uitstekend in elkaar zit, een goed frame heeft, een maat naar keuze, garantie en een vriendelijke fietsenmaker.
Groet,
Leon

*: "als je daar dan nieuwe wielen inzet voor zo'n 300 euro en misschien een nieuwe cassette en ketting en wat kabels en dergelijke dan moet je het wel voor zo'n 600 euro kunnen redden."
Leon schreef:
Dirk-jan schreef:Voor 80 euro kun je geen buil vallen
Nee, aan die 80 niet, maar je raadt ook aan om mogelijk boven die 80 euro 520 euro aan nieuwe onderdelen te besteden*. Aan het geheel kun je je dus een buil van 600 euro vallen als dat frame ergens toch een scheurtje blijkt te hebben.
En het gaat een aardig aantal uren knutselen kosten.
Voor 600 euro krijg je ook een blinkend nieuwe VSF T100, die uitstekend in elkaar zit, een goed frame heeft, een maat naar keuze, garantie en een vriendelijke fietsenmaker.
Groet,
Leon

*: "als je daar dan nieuwe wielen inzet voor zo'n 300 euro en misschien een nieuwe cassette en ketting en wat kabels en dergelijke dan moet je het wel voor zo'n 600 euro kunnen redden."

Ik denk niet dat de wielen in die VSF vergelijkbaar zijn met de wielen waar ik het over heb.
Maar goed, het was dan ook maar een advies van mij zoals ik er over denk.
jasmon schreef:Bike4travel kan deze b.v. ook bestellen met een sram 9 speed naaf, hebben ze voor mij ook gedaan
Jasmon,
Bedankt voor deze info. Wat vroegen ze voor deze variant (met sram 9 speed dus). Is dit een naafversnelling?
Stuur me even een pb als je wilt (ik heb een prijslijst 2009).... maar als ik het goed heb zit de T400 Scram iMotion 9 Gang, €400 boven je budget van €700 ;-). In andere varianten bestaat ook nog een goedkopere Nexus 8 gang.

Bellen met de Vakantiefietser of Bike4travel kan natuurlijk ook.

Groeten en succes met je keuze.... en veel fietsplezier!

Willem
Hoi Willem,

Ik had idd naar bike4travel gemaild en zag idd dat de Imotion 9 Gang 1100 euro is, maar ik wist niet dat er ook nog een nexus 8 variant is.
Ik ben erg gecharmeerd van dit concept vanwege de eenvoud en de lagere onderhoudsgevoeligheid.
Weet je (of iemand anders misschien) van de 8-speed en de 9 Gang of ze beide een gesloten kettingkast hebben?
De prijslijst wil ik toch ook graag hebben ivm de 8-speed dus zie PB.

zeer bedankt en groeten,

Maarten
Mogelijk alternatief voor de RIH:

http://tinyurl.com/n5mkx3
Mmm prachtige fiets en bedankt voor de tip, maar ik ben er helaas te klein voor (best balen eigenlijk, want hij is echt mooi). De RIH Z900 (maat 54) daarentegen was weer net aan de kleine kant voor mij (heb een vrij lange romp en zat dus nogal dicht op het stuur).