Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
Nessie schreef:
Met name de hoogtemeter en kompas vond ik ideaal, het is toch leuk om achteraf nog eens op je computer het klimprofiel van je (dag)tocht te kunnen zien.
Ik ben niet geinteresseerd in de auto-functies, maar klimprofielen later bekijken (en opslaan op een computer) is wel interessant. Kan dit ook met een Geko 201?

Rutger
Zelf heb ik de Oregon 400T.
Ik lees net op de Wiki dat de Oregon 200 track kan gebruiken en dat iedere track 10.000 trackpoints mag bevatten.

Ik heb het maar even getest: Alle 24 tracks van de hanzefietsroute en 1 track van Amsterdam naar Praag (pakweg 6500 trackpoints). Het ging er allemaal op. Naast de pakweg 10 track die er al opstonden staan er nu ongeveer 35 tracks op het apparaat. De Map60Csx kan max 20 tracks aan en iedere track kan 500 trackpoints bevatten.
Ik heb het even opgezocht maar ook de Dakota kan ook 200 tracks beheren.:P
Dat is natuurlijk wel logisch want het lijkt me hetzelfde platform. :wink:
Rutger schreef:Ik ben niet geïnteresseerd in de autofuncties, maar klimprofielen later bekijken (en opslaan op een computer) is wel interessant. Kan dit ook met een Geko 201? Rutger
Ik heb het idee dat ik in mijn enthousiasme wat over je hoofd heen klets.
Wat wil je eigenlijk? Als je gewoon wilt vastleggen dat je een berg beklommen hebt???
Tja, dat kan die Garmin 12 ook en die kun je bij mij thuis gratis afhalen stuur maar een PB-tje. Ieder GPS coördinaat is drie dimensionaal en geeft dus ook de hoogte weer.
Echter GPS gaat niet zozeer over wat je gedaan hebt als wel waar je naartoe gaat. Ik bedoel als je de Mont Ventoux beklommen hebt op de fiets geweldig hoor. En het hoogte profiel staat al op talloze websites. Wat is daar nu met GPS gemakkelijk aan?
Na 20 berichten met allerhande adviezen is Rutger nog steeds op de Geko 201 gefocused, die moet het kennelijk worden.
Rutger: waarom nu juist wel de Geko en niet een eTrex, 60csx of Oregon. Ik ben benieuwd naar je keuze.

jim
Rutger,

heeft je PC nog een seriële poort? Zo nee, dan komt er zo te zien nog een speciale kabel van EUR 60 bij voor die Geko 201.
Nou ik hoef niet per se die Geko hoor. Mijn besluit staat nog niet vast.

Maar dit is belangrijk voor mij:

Makkelijk opslaan of downloaden GPS-track (zodat andere personen mijn uitgestippelde route kunnen nafietsen of dat ik zelf routes kan nafietsen, dus makkelijk te downloaden)
Een GPS (met hoogtemeter die niet nauwkeurig op een meter hoeft te zijn) maar wel een klimprofiel kan maken.
Prijs ongeveer 200 euro (tweedehands mag ook)

Een regenwaarschuwing hoeft echt niet :D, maar dit zal wel ook weer standaard worden over een jaar of vijf.

Dank nogmaals voor alle tips.

Rutger
Rutger schreef:Nou ik hoef niet per se die Geko hoor. Mijn besluit staat nog niet vast.

Maar dit is belangrijk voor mij:

Makkelijk opslaan of downloaden GPS-track (zodat andere personen mijn uitgestippelde route kunnen nafietsen of dat ik zelf routes kan nafietsen, dus makkelijk te downloaden)
Een GPS (met hoogtemeter die niet nauwkeurig op een meter hoeft te zijn) maar wel een klimprofiel kan maken.
Prijs ongeveer 200 euro (tweedehands mag ook)

Rutger
Sinds een maand of wat rijd ik ook met GPS. Het is echt heel leuk en handig om tracks van anderen te volgen of zelfgemaakte tracks of routes te rijden. Dit gaat relatief makkelijk met de Legend Hcx, maar zal naar ik verwacht niet veel verschillen met andere apparaten; je bent vooral afhankelijk van de meegeleverde applicatie: Mapsource. Nog een voordeel van GPS met een kaart ondergrond dat ik niet van te voren had bedacht: in snelle afdalingen zie je van te voren bochten aankomen en hoe scherp ze zijn, bovendien kun je zien waar er kruisingen zijn zodat je op tijd kunt anticiperen.

De hoogtemeting van GPS is in mijn ervaring slecht. Sommige apparaten hebben een barometrische hoogtebepaling en die metingen zijn wel goed. Zelf heb ik een Legend Hcx, met dus slechte hoogtebepaling. Vind ik niet zo erg, want m'n Polar CS600 heeft wel een goede hoogtebepaling, waardoor je ook tijdens de rit kunt zien met welk percentage je daalt of stijgt. Voordelen van de Legend Hcx zijn: laag batterijverbruik, relatief goedkoop, licht. Nadelen zijn er ook: slechte hoogte bepaling, relatief klein scherm en geen elektronisch kompas (daardoor werkt het kompas alleen correct als je beweegt). Fietshoudertje van de Legend Hcx is klein en licht maar heeft speling waardoor de GPS kapot trilt, dit is op te lossen door met 4 of 5 laagjes plakband de speling te verhelpen.

Autoroutering van de Legend Hcx vind ik overigens erg tegenvallen en gebruik ik daarom zelden of nooit. Hij is erg langzaam met berekenen van de route, waardoor als je afwijkt van de route hij rustig een minuut of wat herberekent.
cwg schreef:Fietshoudertje van de Legend Hcx is klein en licht maar heeft speling waardoor de GPS kapot trilt, dit is op te lossen door met 4 of 5 laagjes plakband de speling te verhelpen.
Kijk, dit is interessant. Blijkbaar hebben ze de problemen van de fietsstuurhouder van de eTrex-serie nog steeds niet opgelost. Ik had dat >5 jaar geleden ook al... :roll:
cwg schreef:Autoroutering van de Legend Hcx vind ik overigens erg tegenvallen en gebruik ik daarom zelden of nooit. Hij is erg langzaam met berekenen van de route, waardoor als je afwijkt van de route hij rustig een minuut of wat herberekent.
Mocht ik ooit aan een GPS denken, dal zal het toch wel een 60 of Colorado worden denk ik. De verhalen daarover zijn toch positiever. Van de andere kant vindt je met papieren kaart soms net leukere paadjes, althans in Nederland... :wink:
Persoonlijk heb ik geen interresse in de aanschaf van een GPS, maar in de nieuwsbrief die ik regelmatig van Conrad Electronic krijg stond de Garmin eTrex met korting, nu €79,99
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
Robertjan schreef: Kijk, dit is interessant. Blijkbaar hebben ze de problemen van de fietsstuurhouder van de eTrex-serie nog steeds niet opgelost. Ik had dat >5 jaar geleden ook al... :roll:
Het is knullig, meer niet. Het plakband lost het probleem op, maar je moet dat wel doen! Als je het niet doet krijg je volgens mij onherroepelijk problemen omdat de elektronica niet tegen heftig getril - veroorzaakt door de speling - kan.
Robertjan schreef: ... Van de andere kant vindt je met papieren kaart soms net leukere paadjes, althans in Nederland... :wink:
Voor Nederland gebruik ik regelmatig papieren kaarten (bijvoorbeeld ANWB fietsrouteboek Nederland) om routes in Mapsource en daarna in de GPS te zetten. Voor dat ik een GPS had zette ik kort aantekeningen op papier, maar daarmee reed ik toch best vaak fout, waardoor ik op minder leuke wegen terecht kwam. Met een GPS kun je ter plaatse relatief makkelijker een leuk alternatief verzinnen als er een brug/wegstuk/tunnel in reparatie of anderszins buiten gebruik blijkt.
De GPSMAP 60CSx is al voor 264,50€ te verkrijgen, ik heb hem tot volle tevredenheid hier gekocht:
http://navi.nl/product_info.php?cPath=33&products_id=94
En voor goedkoop kaartmateriaal even zoeken of een pb-tje :lol:
Peter.
Wanneer heb je gekocht?
Er zijn veel tevreden gebruikers van de Map60(C)sx serie. Echter heden is deze technische wel wat achterhaalt. De Dakota 10 bijvoorbeeld kan 200 track beheren terwijl de Map60 er maar 20 aankan.

Een ander verschil is dat de Map60 met 20 track in totaal 10.000 trackpoints aankan. De Oregon serie kan ook 200 tracks aan en per track 10.000 trackpoints.

Het verschil is derhalve dat je de Hanzefietsroute met alle route alternatieven op de Dakota of Oregon wel kunt fietsen en op de Map60 niet. En dan heb je op de Oregon/ Dakota ruimte over voor de rest van een wereldreis.

Zo kan ik nog even doorgaan.
Ik heb hem vorig jaar gekocht, je hebt gelijk wat de tracks betreft, van de Hanzeroute kon ik maar één van de drie tracks laden maar had gelukkig een minilaptop bij me met de andere tracks :lol:
catemaron schreef:Wanneer heb je gekocht?
Er zijn veel tevreden gebruikers van de Map60(C)sx serie. Echter heden is deze technische wel wat achterhaalt. De Dakota 10 bijvoorbeeld kan 200 track beheren terwijl de Map60 er maar 20 aankan.

Een ander verschil is dat de Map60 met 20 track in totaal 10.000 trackpoints aankan. De Oregon serie kan ook 200 tracks aan en per track 10.000 trackpoints.
Ter volledigheid: de Legend Hcx kan ook maar 20 te rijden tracks aan met per stuk maximaal 500 trackpoints. Voor twee weken fietsen ruim voldoende, maar vanaf drie weken begint het wat krap te worden. Het aantal te loggen tracks is overigens vrijwel ongelimiteerd als je een geheugenkaartje gebruikt, maar tracks van dit geheugenkaartje kun je - voor zover ik begrijp - niet backtracken.
Petervd schreef:Ik heb hem vorig jaar gekocht, je hebt gelijk wat de tracks betreft, van de Hanzeroute kon ik maar één van de drie tracks laden maar had gelukkig een minilaptop bij me met de andere tracks :lol:
:wink: Toen ik mijn Oregon kocht kon hij hetzelfde als de map60 voor wat tracks betreft. Gelukkig hebben ze de software aangepast. Dat verklaart misschien ook mijn aangename verassing. Van Berlijn naar Zaltbommel gewoon in 1 track lijkt me best een voordeel.
Een alternatieve manier om een onbeperkt aantal tracks in je Garmin GPS te zetten is hier beschreven:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=10126

Het is wat werk maar dan heb je ook wat :wink:
Mwa, je kunt ook met meerdere SD-kaartjes werken. Kaart plus eerste 20 tracks op het ene SD-kaartje en kaart plus tweede set van 20 tracks op het andere SD-kaartje, etc.

Dit soort problemen heb ik niet, mijn Colorado kan ook 200 tracks aan, met per track 10.000 trackpoints.
Nee, volgens mij niet met de Map60 want deze leest geen tracks vanaf een SD kaart.
Helaas werkt dat ook niet met de Etrex omdat de tracks niet van een SD kaartje gelezen kunnen worden, maar in het interne geheugen zijn opgeslagen.
O, ok. Dat is inderdaad lastig dan.