Ik heb wel eens een sociologische studie gelezen dat het typisch Nederlands (Amsterdams) is om aan fietsen geen economische waarde toe te kennen maar wel een praktisch nut. Kortom iedereen rijdt op een witte fietsenplan, je fiets is geen bezit maar tijdelijk gehuurd. Diefstal is geen echte misdaad. Op het park Hoge Veluwe heb je ook nog dat witte fietsenplan. Je zet je fiets neer en iemand anders rijd ermee weg. Dat is geen diefstal en zelf pak je ook gewoon iemand anders zijn fiets.
Deze mentaliteit is typisch voor Nederland en kom je in het buitenland niet meer tegen.
De fietsersbond heeft een studie gedaan naar fietsen in Nederland. Naarmate het heuvelachtiger werd is neemt de bereidheid tot fietsen af. In Nijmegen wordt het minst gefietst van alle steden omdat er veel heuvels zijn.
Deze redenering doortrekkend: Buiten Nederland is het altijd heuvel- of bergachtig. Een fiets is geen praktisch nuttig voorwerp. Het is of een voorwerp voor sportiviteit of een object van armoede. Dientengevolge is er ook geen echte tweede hands markt voor gebruikte fietsen. Een gestolen fiets heeft geen handelswaarde zoals in Nederland (Amsterdam).
Er worden fietsen gestolen op campings. En het gebeurd wel zo zelden dat dit niet in vergelijking staat tot de risico’s in Nederland. Als het wel gebeurd en de campingbaas is een Nederlander, dan zou ik hem aanwijzen als iemand die in het complot zit.