Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Open maken van KMC sluitschakel? - Forum Wereldfietser

Open maken van KMC sluitschakel?

Wat is het trucje om de sluitschakel van m'n KMC 9-speed ketting verwijderen? Heb al verschillende tangetjes geprobeerd maar die ketting schiet alle kanten op.
hallo Marian

met een waterpomptang, de helft van de bek op het ene deel van de schakel en de andere helft van de bek op het andere deel van de schakel moet je hem zo los kunnen drukken. Tenminste zo doe ik het altijd.
Je moet een heel smal tangetje hebben wat tussen de rolletjes van het sluitstuikje past. De rolletjes naar elkaar toebrengen en dan open knijpen. Hij kan weleens vast zitten ja. Als je de oude ketting niet meer gaat gebruiken, kan je met een pons een pennetje eruit duwen. Ga je een nieuwe ketting eromheen leggen? Zorg dan dat je de nieuwe inkort op de maat van de oude. Succes!
Ja, Marianne dat gaat soms heel lastig, zeker als je ketting erg vuil is want dan wil die schakel niet schuiven.
Ik heb het ook wel met een punttang geprobeerd, maar als de sluiting erg vast zit en dat zit hij meestal, schiet die tang gewoon eraf en kan je geen kracht zetten. De methode met de waterpomptang gebruik ik ook meestal. Het beste gebruik je dan een kleine waterpomptang. Als je de sluitschakel tussen de bekjes neemt moet je even goed nadenken hoe de schakel werkt. Je moet het eene pennetje verschuiven in het plaatje. Aan de zijkant van de ketting zet je de eene bek naast het pennetje dat moet schuiven en de andere bek naast het plaatje waar het pennetje in schuift. Mm dit is wel lastig om dat uit te leggen met een paar worden. Het pennetje steekt maar een fractie uit dus de kans dat de bek van je tang er af schiet is groot maar met een beetje duwen lukt het wel. Volgens mij is dit de enige manier om met een tang de sluiting te openen. Wat ook helpt is de sluiting goed schoonmaken.

Veel succes, Ronald
Ik maak de sluitschakeling eerst schoon met een tandenborstel, water en afwasmiddel of wasbenzine. Daarna druk ik de sluitschakeling in op de breedte van de ketting en daarna in de lengterichting de schakeling indrukken en openmaken.
Afbeelding

en alstie echt niet wilt gebruik je bv deze: http://www.parktool.com/products/detail ... item=MLP-1

van kmc hebben ze er ook eentje...
Afbeelding

Bas
Met wat meer geduld is het me gelukt met een bahco. Na een paar keer wegschieten ging ie eindelijk toch open. Dank je!!
Marianne schreef:Met wat meer geduld is het me gelukt met een bahco.
Afbeelding

:?:
Zullen we er dan maar een waterpomptang van maken?
m-gineering schreef:
Marianne schreef:Met wat meer geduld is het me gelukt met een bahco.
Afbeelding

:?:
Mysterie opgelost, hoor Marten!
http://extranet.bahco.com/Catalogue/CON ... ctionID=54

:wink: