Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS/ welke grid bij paalkamperen? - Forum Wereldfietser

GPS/ welke grid bij paalkamperen?

Als je gaat paalkamperen dan krijg je van staatsbosbeheer bijvoorbeeld de volgende gps coördinaten:

X 110.019 Y 428.392
N 51.84229 E 4.73448

Vraag:
- welke grid moet ik voor deze coordinaten instellen op mapsource?
Mijn mapsource staat nu op nederlandse grid maar daarmee pakt hij het niet.
- neem ik de coordinaten in zijn geheel over of moet ik wat weglaten (spaties,punten)?
- Is er een manier om dit rechtstreeks via je gps te doen, zo ja hoe dan?

Tja vaak is een gps makkelijk maar soms ook erg moeilijk :(

Thanks!
Blanche,

De onderste kun je, volgens mij, instellen door in mapsource te kiezen voor
lengte/breedte "hddd.ddddd". Ik kom dan ergens bij de Pelikade uit.

De bovenst is het Nederlandse RD grid, maar in Mapsource gebruiken ze geen decimale punt. Deze gewoon weglaten (en de X en Y) en dan kom je op dezelfde coordinaat uit.

Op je GPS kun je het gebruikte grid ook instellen. Is afhankelijk van welk type je hebt.

Suc6!
Het werkt Hans heel veel dank!
Zo lopen een aantal mensen zaterdagavond tenminste de wijn, pofardappelen en groentes niet mis bij de bbq. :wink:

Moet ik de kaarten in mijn garin etrex nu eigenlijk ook vervangen door dutch? Of kan ik die gewoon op wgs 84 laten staan?
Blanche schreef: Moet ik de kaarten in mijn garin etrex nu eigenlijk ook vervangen door dutch? Of kan ik die gewoon op wgs 84 laten staan?
Nee, aan de kaarten hoef je niets te doen. Het zijn puur verschillende systemen om eenzelfde punt aan te duiden.
Ik denk dat 'de tovenaar' je meer theoretische achtergrond kan geven.
Of anders even naar Wikipedia
Het is duidelijk so far. Bedankt!
Ik post mijn vragen maar voortaan onder GPS/ (vraag)zodat andere beginnende gps-gebruikers er ook wat aan hebben. Maar dat met die grids blijf ik lastig vinde.
D
HansvanderVeeke schreef: Ik denk dat 'de tovenaar' je meer theoretische achtergrond kan geven.
Of anders even naar Wikipedia
Deze tovenaar is alle theorie al lang vergeten :? (in een grijs verleden aardrijkskunde gestudeerd maar toen was er nog geen gps)
Het heeft volgens mij ook veel meer met wiskunde te maken. Te weten het probleem hoe je op een bol een positie bepaald en dit dat weer op een platte kaart moet weergeven. Dit in combinatie dat de aarde geen mooie bol is. Nederland ligt gedeeltelijk onder zeeniveau en de Himalaya ligt daar juist ver boven uit.

Dit maakt dat cartografen afhankelijk van het land waar ze werkten een eigen bol creëerde en daarbij een projectiemethode. De mercatoprojectie is een beroemde. De WG84 is de huidige standaard in GPS land

Een ander punt is dat landen opzettelijk verwarring wilde zaaien. Kaarten hebben heel lang een militaire betekenis gehad. Het waren in deze context wapens. Misschien waren het wel de belangrijkste wapens, want als je niet weet waar je de oorlog moet voeren heeft de rest van het leger weinig zin. In WOII plunderde Duitse soldaten Nederlandse schoolgebouwen om aan een schoolatlas te komen.
Blanche schreef:Als je gaat paalkamperen (...)
Wat is paalkamperen :?: :?: :?: Hoewel ik wel goed ben in wiskunde kan ik dit echt niet uit de context halen :oops: :wink: .
Hoi,

Paalkamperen is zoals de naam al aangeeft, kamperen maar dan op een paal.
Je hoeft dus geen tentje mee te nemen, je slaapt bovenop een paal ( er is wel voldoende ruimte hoor en je kan er ook niet afvallen )
Handig voor als het regent, je houdt droge voeten !
Fijn ook omdat je dan minder last van muizen ed hebt, volgens mij komt het uit canada overgewaaid, daar is het tegen de beren.
Ook liggen deze terreintjes op hele mooie plekjes in nederland, op terreinen van staatsbosbeheer en heb je geweldige uitzichten !
Google anders maar eens, dan kan je het zelf zien :D
Iris-in-Zwolle schreef:
Blanche schreef:Als je gaat paalkamperen (...)
Wat is paalkamperen :?: :?: :?: Hoewel ik wel goed ben in wiskunde kan ik dit echt niet uit de context halen :oops: :wink: .
Beste "Iris-in-Zwolle",

"Speciaal voor avontuurlijk ingestelde fietsers of wandelaars zijn er de paalkampeerterreinen, waar 'wild' gekampeerd mag worden. Ze liggen in open plekken in het bos of aan de bosrand nabij lange afstand wandel- en fietsroutes. De paalkampeerterreinen zijn niet per auto bereikbaar. Vanwege de geringe afmeting bieden ze plaats aan maximaal drie trekkerstenten die binnen een straal van 10 meter binnen de paal moeten staan. Er is in ieder geval altijd voldoende beschutting én de mogelijkheid om in de zon te zitten.

Open vuur is verboden en de enige voorziening is een waterpomp. Let wel: het water is er alleen om mee te koken of wassen. U kunt het niet ongekookt drinken. Deze terreinen zijn alleen te voet of per fiets bereikbaar. Het gebruik is gratis, maar beperkt: u mag er niet langer dan 72 uur bivakkeren. En wilt u uw afval weer meenemen? Reserveren is niet mogelijk. De paalkampeerterreinen zijn het hele jaar open, maar 's winters wordt de waterpomp verwijderd."

Een paal met een bordje van Staatsbosbheer geeft aan waar je tentje mag staan. Fiets vanuit Zwolle even in de richting van Staphorst om een paar van deze kampeerplekken met je eigen ogen te bewonderen.
Kijk verder op: http://www.staatbosbeheer.nl
Da's nou jammer Bert!
En het heeft een lange traditie die terug gaat tot Simon de Pilaarheilige.
Wim
bert sitters schreef:(...) Kijk verder op: http://www.staatbosbeheer.nl
Bert,

Bedankt voor de uitgebreide info. Ik zal er eens langs fietsen. Alleen, als je op jouw link klikt kom je op de website van Feyenoord :oops: :roll: . Door te googlen heb ik inmiddels zelfs de goede site gevonden:
http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnacht ... 5D84EBC321}

:lol:
Er mist zo te zien een letter in de link van Bert, de juiste link is:
http://www.staatsbosbeheer.nl/

BTW je kunt de locaties van de paalkampeerplekken voor de GPS downloaden op http://www.paalkamperen.poi66.com
Nou, Blanche heeft het gevonden hoor! ;)

Dus de wijn is aangekomen! :d
fietsjunks schreef:Nou, Blanche heeft het gevonden hoor! ;)

Dus de wijn is aangekomen! :d
Ja inderdaad. :lol: :lol:
Hadden alleen wel wat flesjes meer mogen zijn, de meegenomen flessen waren erg in trek bij de lekkere bbq-spiesjes van Chantal. Leuk dat paalkamperen! Dat gaan we vaker doen :wink: