Additionally, paste this code immediately after the opening tag: anti lek band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

anti lek band

Er waren in het begin nogal klachten over de Supremes, waaronder de klacht dat ze helemaal niet zo lekbestendig zouden zijn. Zijn er meer recente ervaringen? Ik heb in het begin ook tests gezien van de rolweerstand, en die lieten toen zien dat ze eerder in de buurt van de gewone Marathons zaten (of zelfs nog iets langzamer) dan in de buurt van de Big Apple. Zijn daar recente opvattingen over, of heeft iemand een recente test gezien?
Wim
Voor zover je wat aan die tests hebt. Ze hebben de band aangepast zie ik net.
Marathon Supreme

Buitengewoon. Uitstekend. Het beste. Een tourband die alles kan. Dit doel hadden onze ontwikkelaars voor ogen. Voor 2009 hebben we ons vlaggenschip nog eens grondig onder handen genomen: HD Ceramic Guard, Triple Nano compound en een LiteSkin-zijwand. De Marathon Supreme is nu nog lichter en sneller. Boven alles is de lekbestendigheid beduidend verhoogd. Uitmuntend blijft de unieke grip op natte, gladde wegen.
Tests met de oudere banden zegt dus niet zoveel meer.
Precies. Ik ben op zoek naar recentere ervaringen en recentere tests.
W
Even een update sinds m'n vorige post (23 jan) over de Schwalbe Supremes (het gaat hier nog om de oude, eerste variant, gekocht zomer 2008). Heb net het eerste lek gehad. Plus een stel scherfjes uit de band gepeuterd, die gelukkig nog niet helemaal door de anti-lek-laag heen gedrongen waren... Had daar al een poosje niet meer naar gekeken omdat het in het begin leek alsof er werkelijk niks in die band bleef zitten. Nu denk ik dat dat vooral met droog weer zo is. Ik las ergens dat nat rubber makkelijker te doordringen/snijden is, en met nat weer plakt alles beter aan je band vast natuurlijk. Dus met die laatste 2 maanden continu pekel op de weg (en dus natte weg) ging het denk ik hard...
Heb overigens ook het idee dat de grip wat minder wordt, maar dat kan ook komen doordat ik ze wat harder heb opgepompt... Enfin, ik ben er ietsje minder enthousiast over geworden; het zijn nog steeds mooie bandjes, maar niet zo geschikt als winterband als ik hoopte. En aangezien een paar scherfjes toch behoorlijk diep zijn doorgedrongen (hier en daar zie je gewoon de beschermlaag) wil ik ze over niet al te lange tijd toch maar weer gaan vervangen. Dus conclusie 2: leuke bandjes, maar te duur voor de levensduur.

Ik zit erover te denken hierna eens Continentals ipv Schalbe te proberen.
Tips? Het gaat om woon-werk verkeer, dagelijks ongeveer 45 km, meest over asfalt, wat klinkers, een flink stuk door de stad (dus veel glas etc.). Slicks vind ik te weinig grip hebben (rij niet alleen met mooi weer); marathons rijden eigenlijk te zwaar...
Vincent Schut schreef:Slicks vind ik te weinig grip hebben (rij niet alleen met mooi weer); marathons rijden eigenlijk te zwaar...
Dit klopt niet hoor. Uit testen is gebleken dat slicks een betere grip op de weg hebben dan een profielband. Kijk ook maar eens hoeveel verschillende (fantasie)profielen er voor fietsbanden bestaan. Is uitsluitend voor marketingdoeleinden dat profiel. De consument wil profiel en dus krijgt hij/ zij dat.

http://www.bike4travel.nl/article_info. ... icles_id=4
catemaron schreef:
Vincent Schut schreef:Slicks vind ik te weinig grip hebben (rij niet alleen met mooi weer); marathons rijden eigenlijk te zwaar...
Dit klopt niet hoor. Uit testen is gebleken dat slicks een betere grip op de weg hebben dan een profielband
Uit testen is gebleken dat het niet opschiet achter een mannetje met schep en bezem aan te fietsen :D
catemaron schreef:
Vincent Schut schreef:Slicks vind ik te weinig grip hebben (rij niet alleen met mooi weer); marathons rijden eigenlijk te zwaar...
Dit klopt niet hoor. Uit testen is gebleken dat slicks een betere grip op de weg hebben dan een profielband. Kijk ook maar eens hoeveel verschillende (fantasie)profielen er voor fietsbanden bestaan. Is uitsluitend voor marketingdoeleinden dat profiel. De consument wil profiel en dus krijgt hij/ zij dat.
Uit een staatje dat ik vorige week via dit forum zag (ben even kwijt) bleek zonneklaar dat de slicks een uitstekende grip hebben op droog asfalt, maar dat de grip bij een zandering wegdek of een wegdek met natte modder vrijwel vedwenen is. Laten die twee situaties nou net de momenten zijn dat je de grip het hardste nodig hebt! In bochten ligt maar al te vaak zand.
Bij profielbanden was de grip dan beter.
Een en ander komt precies opvereen met de ervaringen die ik eens had toen ik slicks op mijn fiets had: akelig strak de bocht door op droog asfalt, maar bij een beetje zand of nattigheid ook akelig snel een schuiver.
Leon

P.s het was dit staatje:
Afbeelding
Leon schreef: Een en ander komt precies opvereen met de ervaringen die ik eens had toen ik slicks op mijn fiets had: akelig strak de bocht door op droog asfalt, maar bij een beetje zand of nattigheid ook akelig snel een schuiver.
Precies. En laten de lastigste bochten in mijn parcours nou net van die akelige oude klinkertjes zijn, die lekker glad worden met regen... Dus nog steeds op zoek naar de ideale woonwerkverkeerband: snel op asfalt, veel grip in de (natte) bocht en nooit lek :-)

Vincent.
Laat ik nu net bij rose versand de laatste 2 Marathon supreme banden hebben gekocht. 2 voor slechts 32 euro, besparing op de winkel 60 euro.

Volgens de beschrijving uit 2008

Magic Compound.
De veiligheidsreserve op natte, gladde wegen. Ons nieuwste rubber mengsel.
magic omdat het een superieure grip onder natte weersomstandigheden combineert met zeer goede roleigenschappen.

Deze nieuwe band is volgens Schwalbe opgebouwd uit speciale Vectran
vezels.
Omdat ik zelf in een fietsen zaak werk, weet ik uit ervaring dat je banden goed moet op pompen, anders gaan deze inscheuren bij de wangen, zeker bij vrouwen die niet alleen hun boodschappen doen, maar tegelijkertijd ook nog hun kinderen meenemen.

Ter orientatie: een band van 47 mm moet ongeveer 3,5 bar worden opgepompt, bij een gewicht van 75 kilo. Per kilo meergewicht moet je de banden 1% meer oppompen.

mario
[quote="Leon
P.s het was dit staatje:
Afbeelding[/quote]

Leon,

Off-road heeft profiel inderdaad een toegevoegde waarde. Mijn commentaar was bedoelt in context van op de weg. De waardes gravel en nat gras lijken me dan niet zo van toepassing.
m-gineering schreef:Uit testen is gebleken dat het niet opschiet achter een mannetje met schep en bezem aan te fietsen :D
Verbaasd was ik over deze reactie. En dat zette me aan het denken. Een ingineur die de test en meetgegevens naast zich neerlegd?

De strekking van de test die ik gelezen had is samengevat.
1 Slicks hebben op de weg meer grip dan banden met profiel.
2 Aquaplaning komt op een fiets niet voor.
3 In gladde omstandigheden verliezen beide banden grip en houden dan evenveel (of verglijkbaar veel) grip over.

Stel dat je in de bocht met modder (blaadjes etc.) een grip hebt met cijfer 6 voor beide banden (dus zowel slick als profiel)
Dan had je volgens de test voordat je de bocht inging
1 met profiel bijvoorbeeld een cijfer 8 aan grip
2 met slicks bijvoorbeel een cijfer 10 aan grip.

Met slicks ervaar je dan een groter verlies aan grip dan met profielbanden. In de praktijk ervaar je vooral het gripverlies.
catemaron schreef:
m-gineering schreef:Uit testen is gebleken dat het niet opschiet achter een mannetje met schep en bezem aan te fietsen :D
Verbaasd was ik over deze reactie. En dat zette me aan het denken. Een ingineur die de test en meetgegevens naast zich neerlegd?
Ik vond de reactie eerst ook wat cryptisch, maar het klopt precies.
Zodra het mannetje met de bezem niet goed zijn best heeft gedaan ga je snel horizontaal.
Koop eens een keer slicks en verslijt ze, dan weet je dat in veel bochten zand ligt. Ga eens in de winter in een gebied zoals Zuid-Limburg fietsen en je weet dat buiten de bebouwde kom in veel bochten natte klei ligt, waar je met slicks geen enkele kans maakt.
Leon
catemaron schreef:
m-gineering schreef:Uit testen is gebleken dat het niet opschiet achter een mannetje met schep en bezem aan te fietsen :D
Verbaasd was ik over deze reactie. En dat zette me aan het denken. Een ingineur die de test en meetgegevens naast zich neerlegd?
Hoeft je niks te verbazen. Als ingenieur stel je je altijd een paar basisvragen:
hoe is getest?
Waarom is er getest?
Onder welke omstandigheden zijn de testresultaten valide?
Leon schreef:Koop eens een keer slicks en verslijt ze, dan weet je dat in veel bochten zand ligt. Ga eens in de winter in een gebied zoals Zuid-Limburg fietsen en je weet dat buiten de bebouwde kom in veel bochten natte klei ligt, waar je met slicks geen enkele kans maakt.
Leon
Lijkt me een wat overbodig advies. Uit mijn redenatie volgt namelijk dat je met slicks eerder op je plaat gaat.

Als je van grip factor 10 terugvalt op grip factor 6 heb je meer gripverlies dan wanneer je met grip 8 terugzakt naar grip 6. Bovendien ben je onvoorzichtiger de bocht ingestuurd omdat je meer grip verwachtte.

Het is wat Marten schrijft. De testresultaten zijn invaldie: geven geen antwoord op de vraag waardoor je in de bocht wel of niet op je snuit ging.
catemaron schreef:...
2 Aquaplanning komt op een fiets niet voor.
...
[wijsneus]Kleine correctie, het is aquaplaning.[/wijsneus]
Een paar weken geleden ging ik met mijn continetel banden 2 keer plat.
1 keer door de bocht waar zand lag en 1 keer door de bocht war het door ijssel glad was.

mario
ik rij sinds 2000 km met schwalbe marathon plus tour banden en zeer tevreden van, misschien wat veel rolweerstand maar daar lig ik niet wakker van :wink:
ik ook niet, helemaal tevreden.
Rob
Tot dat je een keer echt snelle banden als Pasela's erop hebt zitten: snel en ook nog erg comfortabel. Niet voor mijn stadsfiets, en niet voor een woeste expeditie, maar de rest van de tijd ben ik althans wel bereid een enkele keer een bandje te plakken (dwz een nieuwe binnenband erin te zetten, nog makkelijker).
Wim