Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 evo2 boosters - Forum Wereldfietser

Magura HS33 evo2 boosters

Hoi techneuten,
We hebben onlangs Magura HS33's op onze tandem laten monteren. De remkracht van de achterrem is echter aan de matige kant, ik voel geen verschil in kracht met de daarvoor gemonteerde V-brake, integendeel, de achterste rem voelt erg "sponzig" aan. De brake booster op de nieuwe HS33 ziet er in vgl. met de oude modellen een beetje povertjes uit. De oude boosters met de gaten leken mij steviger. Zijn er betere oplossingen op de markt ??? Ik denk bijvoorbeeld aan de "printplaten" van m-gineering... De remleiding van de remhendel naar de achterste rem is in het geval van een tandem wel erg lang...(door de druk zet de slang volgens mij uit) misschien zit daar het probleem. Brengen de gepantserde (grijze) leidingen van Magura hier uitkomst ? Alle tips zijn welkom.
Groetjes,

Het verbaast me een beetje, maar vergeleken met een voorvork buigt een achtervork altijd wat meer uit (je kunt het meestal zelfs gewoon met het blote oog zien). De Engelse tandemspecialist Thorn (www.sjscycles.com) heeft een verbeterde brake booster voor Magura velgremmen.
hg
Wim

Inderdaad Willem, de achtervork verbuigt nogal bij het inknijpen van de rem. Kracht genoeg zou je toch zeggen... De remblokjes zijn de standaard zwarte en de velg is een Sun Rhino Lite. kan het met de velgflank te maken hebben ?

de oude booster van Magura past geloof ik ook samen met de evo 2

En zit er geen lucht in de leiding.?

/Marten

He, kijk eens wat ik gevonden heb... Ik ben duidelijk niet de enige met dit probleem
volg de link (in het Duits) en je begrijpt wat ik bedoel...
http://www.fischiettopadovano.it/message_3114.asp
Zijn er nog "gelukkige" eigenaars van een HS33 evo2 set (model 2005)???

Vandaag heb ik op de Bikemotion bij verschillende fietsen eens goed gekeken naar de werking van de HS33 velgrem. Vaak zat er bij het remmen duidelijk beweging in de velg. Bij een aantal fietsen was er ook duidelijk beweging in de achtervork te zien. Moet ik echt geloven dat dat goed is voor mijn fiets?

Gerd

GerdC schreef:Vandaag heb ik op de Bikemotion bij verschillende fietsen eens goed gekeken naar de werking van de HS33 velgrem. Vaak zat er bij het remmen duidelijk beweging in de velg. Bij een aantal fietsen was er ook duidelijk beweging in de achtervork te zien. Moet ik echt geloven dat dat goed is voor mijn fiets?
Het kan echt geen kwaad. Je zou je frame eens goed moeten kunnen zien bij het maken van een noodstop met bagage bergaf op een onverhard pad of het bergop zwoegen terwijl je op de trappers staat te beuken. Daar krijg je respect voor framebouwers van.
Leon

De "brakebookster" die je ziet zitten op de nieuwe hs33 remmen hebben als (groot) voordeel dat de booser niet weg kan worden gedrukt door vastlopend modder tussen de rem en de voorvork. Dat is één van de redenen dat het op deze wijze is uitgevoerd.
Magura kan deze remmen leveren mét de "normale" brakebooster. De stijfheid van deze combinatie is ongekend.
Zonder de normale brakebooster is de rem iets minder stijf, maar dat is ook wel te verwachten.
Kortom: wie de rem echt stijf wil krijgen kan dan nog steeds doen.

Ik ben nog allerminst overtuigd. Je hoeft geen groot technicus te zijn om in te zien dat de oude booster - een verticale platte plaat - een aanmerkelijk deel van de naar buiten gerichte krachten bij het remmen opving. Daardoor werden er bij deze booster minder krachten uitgeoefend op de vork en werden de krachten meer naar binnen gericht - dus remkracht!
De nieuwe booster - met aan de bovenkant een horizontale platte plaat - vangt hoegenaamd geen naar buiten gerichte krachten op. Ik wed dat ik deze booster met de hand naar buiten om kan buigen. Dat betekent enerzijds veel meer krachten op de vork en de bevestiging van de rem aan de vork. Anderzijds verlies van naar binnengerichte krachten en dus verlies van remkracht!
Het "modder-argument" van Marco is wellicht overtuigend voor fanatieke mountainbikers, maar niet voor mij. Met een flinke lading bagage voor- en achterop kom ik in de modder toch niet vooruit, dus heb ik dan ook geen rem nodig. Overigens gebruikt Magura met name als argument dat de eerste montage met de nieuwe booster veel eenvoudiger is. (http://www.7thexchange.de/cgi-local/ult ... 8&t=000140).
Het is ook niet juist dat Magura ons zondermeer laat kiezen tussen de oude en nieuwe booster. Alle nieuwe velgremmen - inmiddels ook de speciaal voor trekking-fietsen bedoelde HS11 - worden standaard met de nieuwe evo2-booster uitgerust. Met extra moeite en geld lukt het wellicht nog om een HS33 of HS11 met een oude booster te krijgen, maar ik zit daar niet op te wachten. Dan maar een "ouderwetse" v-brake.

Gerd

Hoi Gerd,

Ik heb ook niet gezegd dat je óf de oude booster kan krijgen óf de nieuwe "booster". Ik heb gezegd dat je de nieuwe remmen kunt uitvoeren met een booster.
Op de website van Magura kun je allerlei verschillende type brakeboosters bekijken. Veel mountainbikers kiezen de brakebooster die het best past bij de manier van fietsen (dikke banden/downhill/enz).
Soms kiezen ze zelfs een brakebooster omdat het lekker "stoer" staat. Maar goed, ik denk dat dat voor ons minder een rol speelt.
De reden dat dit soort remmen werken met brakeboosters heeft te maken met de kracht die er op de velgen wordt uitgeoefend. V-brakes hebben die potentiële kracht nou eenmaal niet.
Wat wel een probleem van de nieuwe uitvoering kan zijn (voor vakantiefietsers is dit naar alle waarschijnlijkheid geen probleem) is de montage van HELE dikke banden (dus echte HELE dikke, van die strandbanden) in combinatie met vrede spatborden. Die gaan maar net onder de nieuwe "brakebooster" door.

Marco Meijerink schreef:Hoi Gerd,


De reden dat dit soort remmen werken met brakeboosters heeft te maken met de kracht die er op de velgen wordt uitgeoefend. V-brakes hebben die potentiële kracht nou eenmaal niet.
.
Bij Magura zetten (tot voor kort)beide remhelften zich af tegen het frame. Bij V brakes zetten de remhelften zich af tegen de remkabel, zodat een verstijving minder noodzakelijk is. De remkrachten perse hebben er minder mee te maken, de maximale remkracht is bij alle remmen van de zelfde grootteorde, maar bijj Magura kun je het veel beter doseren.

Bij stilstand ben je trouwens geneigd veel harder in de achterrem te knijpen dan onderweg: op snelheid laat je dat wel uit je hoofd!