Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsstandaard en kettingkast/beschermer - Forum Wereldfietser

fietsstandaard en kettingkast/beschermer

Ik ben voor mijn mtb-hybride opzoek naar een goede standaard.
Wie heeft hier ervaring mee?
Welke standaard houdt de fiets ook rechtovereind wanneer er tassen op zitten

Ook zoek ik een kettingkast/beschermer. Het betreft een fiets met 3 voorbladen. Iemand ervaring mee?
jurriaan schreef:Welke standaard houdt de fiets ook rechtovereind wanneer er tassen op zitten?Ook zoek ik een kettingkast/beschermer. Het betreft een fiets met 3 voorbladen. Iemand ervaring mee?
Hoi,
Deze, van Esge:
Afbeelding
Het werkt ook met voortassen. Je hebt echt geen 2e pootje aan de voordrage nodig.
Ik zou hem wel van de fiets afhalen als de fiets in het vliegtuig gaat, want ik vermoed dat de poot misschien sterker is dan het frame.
Groeten, Leon

Hoi Leon en Jurriaan,
Ik gebruik deze standaard ook al jaren. Voor wat betreft dit type weet ik eerlijk gezegd geen betere.
Succes,
Marco

Kettingkasten dienen twee doelen: de ketting schoon houden en je broek en of been schoonhouden. Om de ketting echt schoon te houden heb je een gesloten kettingkast nodig, maar dat past alleen als je een naafversneling hebt. Dit is een van de charmes van een Rohloff naaf. De slijtege is zo veel minder. Bij een fiets met derailleur wordt alles gewoon vies, en slijt dus hard. Wel maakt het vaak flink uit of je spatborden hebt. Zonder spatborden wordt veel vuil opgeworpen om te eindigen op je voorderailleur en ketting.

Om je broek of been vrij van smeer te houden kun je zo'n open kettingkastje (een randje langs de bovenkant en een circel rond het voortandwiel) gebruiken zoals op veel stadsfietsen met derailleur zit. Je ketting zal het niet schoon houden, maar jou wel. Het probleem is dat die dingen erg breed zijn, en dus ruimte vragen tussen je voortandwielen en crank. Ze passen dus alleen op van die brede cranksets waarbij je als een eend op de fiets zit, met je benen wijd. Een mooiere oplossing, en bijna net zo effectief, is een beschermring op het buitenste tandwiel. Dat past op vrijwel iedere crankset, ook op prachtig smalle met een lage Q factor (de 'quack factor', ofwel de mate waarin je breed als een eend op je trappers zit). Die ringen zijn er in alle soorten en maten, van foeilelijke plastic schijven tot prachtige en peperdure alu ringen van Specialites TA. Overigens helpt het ook als je ouderwetse broekveren gebruikt, of - nog ouderwetser - je pantalon in je sokken stopt. Een tweedjasje aan en je ziet er net uit als een Engelse heer op leeftijd (daar zijn gesloten kettingkasten nog nauwelijks ontdekt, ook niet voor fietsen met naafversnelling). Zeker de combinatie van een beschermingsring en broek in de sokken is behoorlijk effectief.
hartelijke groeten,
Wim