Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelmaster 2.6 wel of niet NU aanschaffen? - Forum Wereldfietser

Santos travelmaster 2.6 wel of niet NU aanschaffen?

Hallo,

John en ik ( Monique) zijn al een tijdje aan het sparen voor een santos 2.6 alu met rohloff naaf.
We hebben nu het geld zover dat we allebei een santos zonder rohloffnaaf kunnen aanschaffen voor ons beide.( custombuilt)
Zijn nu heel erg aan het twijfelen of we die nu moeten aanschaffen, en verder sparen en dan volgend jaar allebei de rohloff laten in bouwen, of gewoon helemaal wachten met alles.
Wij vertrekken in aug naar tjsechie, en we hebben nu "gewone" giant fietsen met een verende voorvork zonder lock-out!
De laatste tochten die we hier op gefiets hebben met volle bepaking verlangen we heel erg naar een echte vakantiefiets, want het zwabbert toch wel een beetje, als je achterom wilt kijken ligt je nl. bijna in de vangrail :?
Is het ook verstandig om nog voor onze reis naar tjsechie de santos aan te schaffen. Ik hoop dat jullie allemaal JAAAA zeggen, want ik kan eigenlijk niet meer wachten, ik wil het liefst gister naar de santos dealer :P maar eigenlijk moet ik reeel blijven en ook advies inwinnen over wat nu echt verstandig is.
Graag jullie reactie.

Groetjes Monique :D
Het begeren kan mooier zijn dan het bezitten. Je kunt nog een jaartje vol verlangen uitkijken naar een fiets met Rohloff-naaf, maar ja, dan heb je ook een neusje van de zalm. Als jullie huidige fietsen technisch nog voldoen om in Tjechie te fietsen, dan kunnen jullie die keuze maken en onderweg volop dromen van jullie komende fietsen. De waardering zal des te groter zijn.
SMS "Santos NU" of "Santos LATER" naar 2010.

(Volg gewoon je verstand zou ik zeggen.)
Iets beters dan die Giants is inderdaad wel fijn. Maar een Rohloff naaf is ook wel erg fijn, zeg ik uit ervaring. Ik ben het dus ook met Bert eens. De fiets van mijn vrouw is trouwens ook een Travelmaster 26 alu, en ik heb eerlijk gezegd spijt dat het een alu is geworden. De geometrie was teveel gestrekt, maar dat is inmiddels op de nieuwe modellen beter. Net zo belangrijk, en natuurlijk niet verholpen, is dat het frame toch wel slijt: het ingetapte draad is op diverse plekken wel erg gesleten, of helemaal lam. Ik ben heus voorzichtig geweest, maar M5 draad in alu is gewoon geen goed plan, is mijn conclusie. Ik heb het overigens bij andere alu frames nooit gehad. Zelf ben ik daarna uiteindelijk voor een stalen maatframe gegaan, en dat bevalt me meer. Ik had zo ook meer mogelijkheden bij de afmontage (zoals een Rohloff naaf met racestuur).
Wim
Ik heb de laatste tijd teveel mensen ontmoet die achteraf liever een fiets met een rohloff naaf hadden gekocht. Als dat je wens is zou ik daar gewoon nog even een jaartje mee wachten.
Allemaal al bedankt voor jullie reacties! :lol:

Bert: het begeren doen we al 2 jaar, sinds we eigenlijk zijn begonnen met vakantiefietsen. In monschau zijn jullie langs ons gefiets en hebben toen tegen elkaar gezegd........."die zullen vast relaxter op hun fiets zitten".

Willem: Mijn verstand slaat op hol, vandaar advies. :( Ik ben nl een persoon........."als ik iets in mijn hoofd heb, heb ik het nog lang niet in mijn kont", dus dan kan John praten als brugman!! :roll:

Wim: dat alu minder is dan staal wist ik, maar dat van die m5 draad wist ik niet. Zijn er misschien nog meer fietsers die hier last van hebben??

Marco: Dat is inderdaad onze wens, maar heb gehoord dat achteraf inbouwen ook goed mogelijk is. Ben je wel iets duurder uit op het einde, maar daar staat dan tegenover dat we een stuk relaxer fietsen vanaf nu.
We ( vnl ikke!!) weten niet wat wijsheid is op dit moment, aangezien het toch om een aanzienlijk bedrag gaat.
Maar we nemen jullie reacties mee in onze overweging.

Groetjes Monique :D
Achteraf inbouwen is echt duur en vaak geen mooie oplossing. Ik zou gewoon effe geduld hebben, en ook nog even verder nadenken over de vraag wat je nu echt wilt hebben. De Thorn Raven is overigens een prima goedkopere Rohloff fiets: http://www.thorncycles.co.uk/raventour.html
Willem
Een vergelijkbare prijsklasse als Santos is Van Herwerden. Prima fietsje. Ik heb er veel plezier van. Deze is wel van staal en lichter in gewicht dan de meeste fietsen.

Een andere overweging om wel te wachten is de beltdrive. Als je dan voor Rohoff gaat en de riemaandrijving heeft zich in de praktijk wat bewezen. Dan zou ik daar voor gaan.

Ach, zelf rij ik met derailleur en dat rijd ook prima.

Ik vraag me trouwens af: Stel dat je nu een frame aanschaft dat Rohoff voorbereid is en je zet de wielen en derailleur van je oude fiets over? Is later inbouwen van een Rohoff nog steeds duurder? Ik bedoel maar het later inbouwen van Rohoff lijkt me vooral veel duurder wanneer je nu een completer fiets koopt waarbij je volgend jaar een hoop onderdelen weer bij het oud papier zet.
Maar je gooit wel meer in de vuilcontainer dan alleen een wiel: twee kettingbladen (of misschien wel drie als je een 38t wilt met je Rohloff), cassette, ketting, derailleurs, shifters. Als je frame er niet op is voorbereid wordt het ook nog lelijk, met een losse kettingspanner en een lange arm.
Als die Giants wiebelen zou ik gewoon minder meenemen, en eventueel wat geld steken in gewichtsreductie. Als je meer onverhard wilt kunnen rijden helpt een stel iets bredere banden ook veel (42 mm past vermoedelijk ook). Het kunstje van opereren met een beperkt budget is dat je alles wat het nog doet en nog enigszins bruikbaar is blijft gebruiken tot het versleten is, en niet te snel toegeeeft aan de lust tot upgraden.
Wim
Goed ik was misschien niet helemaal volledig maar met wielen overzetten bedoelde ik natuurlijk wel inclusief de cassette en de shifters.

Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Dat verdient nader onderzoek. Echter als je een frame koopt met excentrische bracket en daar voorlopig een triple trapas in monteert?

Tot slot stel je dat een Rohoff met een derailleur lelijk is. Dat lijkt me een kwestie van smaak. Een Rohoff met derailleur heeft wel het voordeel dat je de ketting niet hoeft na te spannen om de x-km.
Inderdaad komt er toch wel meer kijken bij het ombouwen naar Rohloff naaf dan alleen de naaf, een beetje naief van ons. Wat ik zo her en der lees op internet wordt dat een duur grapje. Aan de andere kant vindt ik het normale derailleur schakelen, vermits goed afgsteld ook naar grote tevredenheid. Op onze MTB's hebben wij bijvoorbeeld SRAM X0 achterderailleur en schakelaars, voorderailleur Shimao XT gemonteerd en dat loopt als een zonnetje. We moeten toch nog eens goed in overleg gaan of we nu voor de Santos Special LX/XT/H33 gaan of ons verlangen nog een jaar onder bedwang houden :( .

Heeft er iemand een mening over deze te koop staande Santos op Marktplaats qua prijs en produkt?

http://link.marktplaats.nl/255539429

Groet John
Koop er eerst een (voor Monique) en volgend jaar ben jij aan de beurt, of andersom. Dan heeft er iemand dit jaar pret van z'n nieuwe fiets en de ander nog een jaar voorpret :)
Mij is niet duidelijk hoe die ooit zoveel heeft kunnen kosten. De vraagprijs vind ik belachelijk: daarvoor koop je een prima nieuwe Rohloff vakantiefiets.
Wim
Hi Dennis & Marijcke,

Bedankt voor de tip! Ik krijg Monique niet zover om haar duidelijk te maken waarom ik voorrang moet hebben en voor haar nog een jaar voorpret in het verschiet ligt :D ! Van haar kant, gelijk heeft ze, denkt zij het zellfde waarom voorpret niet aan mij besteedt moet worden :evil: ! Ach we komen er wel uit!

Wim, bedankt voor je mening m.b.t. te koop staande Santos!

John
Holdup! schreef:Hi Dennis & Marijcke,
Bedankt voor de tip! Ik krijg Monique niet zover om haar duidelijk te maken waarom ik voorrang moet hebben en voor haar nog een jaar voorpret in het verschiet ligt :D !
Bij mijn vriendin en mij zou het logisch zijn om voor haar de eerste Rohloffiets te kopen, want zij is degene die er het meest aan heeft. Zoals bij meer paren schakelt de dame ook bij ons namelijk het minst technisch - lees: soms dramatisch slecht, met gevolgen als een in de soep lopende aandrijving.
Ik daarentegen fiets al 34 jaar met derailleurfietsen en houdt het nog wel even vol :D
Leon
Leon schreef:....
Zoals bij meer paren schakelt de dame ook bij ons namelijk het minst technisch - lees: soms dramatisch slecht, met gevolgen als een in de soep lopende aandrijving.
...
Leon,

Daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen! :lol:

Ik fiets met derailleur, heb een test gedaan met rohloff fietsen in Marokko, dus ken het verschil enigszins.

Voor nu is het te veel geld om te switchen, maar ben ook best tevreden met mijn derailleur. Deze schakelt ook als een tierelier.. tenminste, als ik het technisch aanpak natuurlijk! :wink:

Ellen
Technisch schakelen, wat is dat nu weer?!? :shock:
Ik kan mij niet voorstellen dat ik technisch ben...
Vond het schakelen vroeger (toen ik 15 was in de jaren 90) wel lastiger met van die rare hendels ergens op een schuine buis.Of dat technisch was weet ik niet wel een gedoe. Rohloff een beetje een wijfennaaf ha,ha.

Maar dit is off-topic.
Ik zou nu die fietsen kopen. Rohloff is belachelijk duur. Vast wel mooi en goed maar die prijs slaat nergens op. Zoiets moet je niet aan willen meewerken. (Of wel en dan een jaartje doorsparen) Voor de prijs van een fiets met Rohloff heb ik laatst een VW Golf automaat gekocht...(niet nieuw) :D

Veel plezier in Tsjechië!

ps zou de levertijd van Santossen niet te lang zijn momenteel? Als je nu wilt kopen hebben jullie die rijwielen misschien niet eens voor de vakantie.. Dat is misschien ook nog iets om in overweging te nemen.
Holdup! schreef:(...) Op onze MTB's (...)
Als jullie ook MTB's hebben zouden jullie daar dit jaar toch ook op naar Tsjechië kunnen gaan...? :wink: Kost je hooguit een paar extra rekjes.
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:
Holdup! schreef:(...) Op onze MTB's (...)
Als jullie ook MTB's hebben zouden jullie daar dit jaar toch ook op naar Tsjechië kunnen gaan...? :wink: Kost je hooguit een paar extra rekjes.
:lol:
Of je zoekt een gebruikte Bob aanhanger. Die raak je vast wel weer kwijt voor een bedrag wat niet veel lager ligt dan waarvoor je 'm hebt gekocht.
Misschien best een leuke ervaring voor een jaartje...

Ik zou zou in elk geval geen nieuwe fietsen met derailleur kopen wanneer je eigenlijk fietsen met een Rohloff naaf wil.

Voor het idee wat Dennis opperde vind ik eigenlijk ook niet zo'n gek idee. Je vriendin dit jaar een nieuwe fiets, jij volgend jaar. Waarschijnlijk heb jij wat meer krachten hebben dan je vriendin. Doordat zij met een betere fiets gaat rijden worden de verschillen wat kleiner. Dit hebben mijn vriendin en ik in elk geval gemerkt het jaar waarin ik nog geen nieuwe fiets had en zij al wel.
Dit jaar merken we duidelijk dat ik minder engerie wegzwabber tijdens het fietsen. Dus mag ik wat vaker boven aan een berg even wachten ;)

Succes met het maken van een keuze.
Tandem met een rohloff? :lol: