Additionally, paste this code immediately after the opening tag: horizontaal transport fiets met rohloff. - Forum Wereldfietser

horizontaal transport fiets met rohloff.

Regelmatig transporteer ik mijn fiets met Rohloffnaaf horizontaal in mijn auto. Nu weet ik dat ik hiermee het risico loop dat er dan olie uit de naaf kan lopen. Gelukkig is dat nog niet gebeurd. Als je de keuze maak om je fiets zo te vervoeren kun je dan de fiets het beste met het tandwiel naar boven of naar beneden leggen?
Groetjes Roger.
Als je een intern schakelmechanisme hebt, zou ik hem op die kant leggen (als hij aan de binnenkant van je staande achtervork zit en het niet in contact komt met de bodem).
Bij een schakelbox zou ik die boven houden, als er dan wat olie lekt, dan loopt het niet in je box.

Als overigens alle olie eruit is gelopen, hoef je je geen zorgen te maken. Er is nl. maar 7 ml. nodig om de naaf te smeren en dat is precies de hoeveelheid die erin blijft 'kleven' als je alle olie door het nippeltje eruit zou laten lopen. Je mag dan nog een jaartje doorfietsen tot de volgende smeerbeurt.

Nog even het stukje uit de Rohloff-handleiding (nee, niet overgetikt hoor :P ):
Tijdens vervoer van een fiets met de moet erop gelet worden dat het achterwiel staand vervoerd wordt. In auto of vliegtuig kunnen er grote temperatuurs- en luchtdrukveranderingen plaatsvinden. Deze kunnen bij liggend vervoer van de tot olieverlies via de afdichtingen leiden (in liggende toestand zit alle olie tegen de linker of rechter afdichting).
Is staand vervoeren niet mogelijk dan moet er voor gezorgd worden dat eventueel uitlopende olie geen schade aan kan richten. Bij staand vervoer van de hebben temperatuurs- en drukveranderingen geen olieverlies tot gevolg.