Mijn stadsfiets bestaat uit een 20 tot 30 jaar oud raceframe dat ik heb omgebouwd naar een “stadsfiets” met recht stuur. Omdat het frame zo oud is passen hier dus wel spatborden etc. op.
Nu is dit frame te slap voor een vakantiefiets en daarvoor heb ik een nieuwe fiets aangeschaft die een veel stijver frame heeft.
Echter, totdat ik besloot om vakantiefietser te worden heb ik nooit de behoefte gehad aan een nieuwe fiets want wat ik had dat reed zo lekker.
Het onderwerp framegeometrie is al vaker aan de orde geweest. Ik hoop dat ik er nu eens een keer wel iets van kan opsteken….
Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt. Wat ik begrijp staat de zadelbuis van een racefiets meer rechtop dan van een stadsfiets en zit een vakantiefiets daar zo’ n beetje tussenin. Het lijkt me een compromis. En als met alle compromissen… Dan heb je niet de voordelen en ook niet de nadelen maar van alles een beetje…
Desondanks zit de fietswereld in het algemeen wel min of meer op dezelfde lijn.
Een lang verhaal.
1) Kan iemand me uitleggen waarom je met een vakantiefiets geometrie beter af bent dan met de racefiets of de stadsfiets?
2) Verder. Is het nu echt een issue? Mijn omgebouwde racefiets rijdt heerlijk terwijl de geometrie echt anders is bedoelt?
3) Waar komt de eensgezindheid in de fietsindustrie vandaan? Ik bedoel (…) ik ken echt geen fabrikant die een vakantiefiets aanbiedt gebaseerd op een raceframe. Maar dan wat sterker en noem maar op.
Nu is dit frame te slap voor een vakantiefiets en daarvoor heb ik een nieuwe fiets aangeschaft die een veel stijver frame heeft.
Echter, totdat ik besloot om vakantiefietser te worden heb ik nooit de behoefte gehad aan een nieuwe fiets want wat ik had dat reed zo lekker.
Het onderwerp framegeometrie is al vaker aan de orde geweest. Ik hoop dat ik er nu eens een keer wel iets van kan opsteken….
Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt. Wat ik begrijp staat de zadelbuis van een racefiets meer rechtop dan van een stadsfiets en zit een vakantiefiets daar zo’ n beetje tussenin. Het lijkt me een compromis. En als met alle compromissen… Dan heb je niet de voordelen en ook niet de nadelen maar van alles een beetje…
Desondanks zit de fietswereld in het algemeen wel min of meer op dezelfde lijn.
Een lang verhaal.
1) Kan iemand me uitleggen waarom je met een vakantiefiets geometrie beter af bent dan met de racefiets of de stadsfiets?
2) Verder. Is het nu echt een issue? Mijn omgebouwde racefiets rijdt heerlijk terwijl de geometrie echt anders is bedoelt?
3) Waar komt de eensgezindheid in de fietsindustrie vandaan? Ik bedoel (…) ik ken echt geen fabrikant die een vakantiefiets aanbiedt gebaseerd op een raceframe. Maar dan wat sterker en noem maar op.