Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg Exal SP19 of Mavic XM719 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velg Exal SP19 of Mavic XM719

m-gineering schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef: Komen er bij mij niet in. De diameter reductie en dus de koudvervorming is te extreem
Eeuhhh.... Marten, het kost me erug veel moeite om bij je in het wiel te blijven zitten :wink:

DT en Sapim adviseer je wel in dit zelfde draadje, heb je het nu dus over een specifiek type DT/Sapim wat je niet gebruikt?
Ik adviseer butted spaken van 2.0-1.8-2.0mm. Die worden gemaakt van 2.0mm dik ijzerdraad dat in het midden dunner wordt getrokken. AlpineIII etc spaken beginnen als 2.36mm dik draad en worden ook naar 1.8mm gehamerd. Het materiaal krijgt dus veel meer vervorming voor z'n kiezen, en om dat voor elkaar te krijgen moet je of met zachter draad beginnen, of accepteren dat het middenstuk knetterhard en dus bros is geworden.
OK op die fiets. Maar dan moet je dus inderdaad wel echt over matriaalkennis beschikken :wink:
Die dikke spaken worden verder in hun plastisch gebied gedwongen. Hun vermogen om nog verder te vervormen (rekken) is dus beperkter. Ik ga akkoord dat ze sneller zullen breken als men verder trekt, maar de belasting die ze te verduren krijgen is helemaal niet te vergelijken met een trekproef.
De spaken krijgen een dynamische belastingscyclus die over het algemeen heel voorspelbaar is. Ik vermoed dat men hierover uitgebreide testen over heeft kunnen doen en heeft gedaan. Ik heb weliswaar geen idee welke spaken nu een langere levensduur zullen hebben, ik heb hier enkel mijn denpatroon uitgeschreven.
>Hun vermogen om nog verder te
>vervormen (rekken) is dus beperkter.
> Ik ga akkoord dat ze sneller zullen
> breken als men verder trekt, maar de
> belasting die ze te verduren krijgen is
> helemaal niet te vergelijken met een
> trekproef.

In het deel van de zin vóór de 'maar' doe je precies datgene waarvan je in het laatste deel beweert dat niet kan :?

>De spaken krijgen een dynamische
> belastingscyclus die over het algemeen
> heel voorspelbaar is.
Waar leid je dat uit af. Een oma op een fiets in Middelburg zal zijn fiets [mega-eufemisme] wel wat minder [\mega-eufemisme] belasten dan ik hier in Maastricht zal doen. (oma's plegen hun banden te zacht op te pompen, en rijden met max 12 km/u over glad asfalt)

>Ik vermoed dat men hierover uitgebreide
>testen over heeft kunnen doen en heeft
>gedaan.
Ieder zijn vermoedens :lol:
Groet,
Leon
Een trekproef is trekken aan een staaf (of spaak) tot ze breekt. Men voort hierbij de kracht geleidelijk op. Voordat de staaf zal breken, ziet men een gebied tevoorschijn komen waar insnoering optreed, de breuk zal ook in dit gebied plaatsvinden.
De belasting die een spaak daadwerkelijk ondervindt, is niet tot failure maar dynamisch. Men gaat ze met regelmaat aantrekken en lossen als het ware. De trekkracht die steeds optreed heeft valt binnen bepaalde grenzen. Dit hangt van het gewicht van de berijder en zijn bagage af alsook van het terrein. Men kan daar een gausscurve van opstellen, uiteraard is die verschillend voor elke berijder. Indien de banden niet voldoende op spanning staan, dan zullen er ook drukkrachten op de velgen en spaken uitgeoefend worden.

Ze breken dus sneller na verdere rek dan minder ver gerokken spaken. Maar ik spreek niet over krachten hier, enkel over rekvermogen, als in mogelijkheid om langer te worden, ongeacht de krachten die je er voor nodig hebt.

Ik wil gewoon zeggen dat men er niet zomaar van kan uitgaan dat verder gerokken spaken zwakker zijn. Ik vertel gewoon wat het teweeg brengt in het materiaal. Het gaat verder in zijn plastisch uitkomen na de rek.

Plastische vervorming maakt een materiaal sterker. Dus is het aannemelijk dat je wel een grotere kracht nodig hebt om de verder gerokken spaak te doen breken. Maar dit is bij statische belasting en dit is helemaal iets anders dan dynamische belasting. Ergens zullen wel tabellen te vinden zijn over het aantal cyclussen een bepaald wiel kan verdragen voor er iets stuk gaat.