Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R1 Radweg - Forum Wereldfietser

R1 Radweg

Beste Fietsers

Alweer een tijd geleden dat ik een post heb geplaatst, maar de benen draaien nog steeds vrolijk rond zoals het hoort. Dat zijn ik en mijn vriendin deze zomer ook van plan en nu richting het oosten.

We willen graag de R1 naar Berlijn gaan fiets, misschien nog ff door naar Polen (iemand ervaringen graag!). Maar ik kan alleen een duitse beschrijving van de R1 vinden. Mijn Duits is goed, maar al fietsend en trillend lees ik toch graag een Ned beschrijving. Dus is deze er?

Tweede hoe is de route, het moet namelijk wel een beetje een uitdaging zijn qua klimmen en wegen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet Ernst
Bij mijn weten is er alleen een Duits routeboekje (van uitgrver Esterbauer).
En er is een boekje van de Fietskaart Informatie Stichting voor als je door wilt fietsen naar Sint Petersburg.
Ok bedankt voor de info, dan zal het toch trillend Duits moeten worden. Ik neem aan dat niemand de vrijgevigheid heeft gehad om een vertaling te schrijven hier :)

Maar weet jij hoe de route verder is om te fietsen?

GRt Ernst
hallo,

vorige zomer de R1 gefietst van Berlijn naar Arnhem,
het boekje lezen is niet echt nodig, je kan de bordjes volgen die langs de hele route staan, wel rekening houden met zoekwerk, vooral in het Teutoburger Woud en zeker in de Harz, :roll:
de route loopt meestal over afgelegen paadjes, wat bij regenweer wel voor wat modder kan zorgen,
campings zijn niet zo dik gezaaid als in Nederland, maar ze zijn er wel en vooral in het vroegere Oost-Duitsland heel goedkoop zelfs,
in Dessau kan je aan de Elbe in het lokaal van de plaatselijke roeivereniging overnachten, wat vooral bij zware regen handig is,
in Berlijn is het Tentstation in centrum van de stad een goede camping, wel iets duurder, maar centraal gelegen, hou hier wel rekening met nachtlawaai :twisted:

samengevat is de R1 een rustige, aangename route, maar veel hangt van het weer af, als je zoals wij dagelijks in de regen moet ploeteren, gaat veel van het plezier verloren, maar dat geldt voor elke fietsreis :wink:
Gps?
Vorig jaar zijn wij door Polen gefietst en hebben het laatste stuk richting Berlijn de R1 deels gevolgd. In Duitsland zeer goed te fietsen. (ook zonder routebeschrijving) Hoewel je soms ineens over een landweg rijdt zijn het voornamelijk goede fietswegen.
In Polen staat het ook redelijk goed aangegeven. Je blijft wel erg dicht bij de kust dus ben je genoodzaakt in die buurt te overnachten. Dat is niet fijn, campings zijn vaak druk en je buurman gebruikt gerust jouw scheerlijn om zijn tent wat strakker te zetten. Zodra je van de kust af bent is het heerlijk rustig en landelijk.
De camping midden in Berlijn is trouwens inderdaad een aanrader, twee straten van de Haubtbahnhof en je loopt naar zo het centrum in, hoewel de fiets natuurlijk sneller blijft. Beetje krap, veel backpackers, maar sanitair is redelijk schoon en het is er ondanks de vele mensen toch redelijk rustig.
Veel plezier!