Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beren in Slovenie - Forum Wereldfietser

beren in Slovenie

In juli wil ik gaan fietsen in Slovenie. Nou lees ik op verschillende plaatsen dat er her en der beren rondlopen in Slovenie. Weet iemand welke gebieden dat zijn? Ik stel deze vraag ook in verband met wildkamperen.

Oh ja, tips van wat ik ab-so-luut moet zien, zijn natuurlijk ook meer dan welkom. :wink:
:P Is de kans om opgevroten te worden door die enkele beer niet nog kleiner dan het winnen van de loterij :roll:
Dat lijkt me ook, maar als ik weet in welke delen van Slovenië (waar ik misschien helemaal niet kom) beren rondhuffen, slaap ik tijdens eventuele wildkampeerpartijen wat beter.
even google: http://www.slowtracks.nl/old/slovenie/bruinebeer.htm
Er zijn wel 400 beren. Zou maar een berenbel meenemen dan hoort hij je aankomen en kan hij wegvluchten. :oops:

Bruintje schijnt nogal verlegen te zijn :P
Of neem een radiootje mee, geluid houdt de beren op afstand. Wildkamperen in berengebied went wel. Vraag gewoon ter plaatse advies. Kijk ook eens over beeradvies in landen als Canada. (Dus voedsel niet in de tent, koken op afstand van de tent etc.).

Rutger
Er zijn zelfs beren in de hoofdstad. Zie: www.zoo-ljubljana.si
bert sitters schreef:Er zijn zelfs beren in de hoofdstad. Zie: http://www.zoo-ljubljana.si
Geen nood ik neem een radio mee 8) !

Kijk, als er in de landeninfo staat dat je met wildkamperen moet uitkijken voor beren, verwacht ik daadwerkelijk beren op de weg en geen kat in de zak!
Voer voor psychologen… :P
Je begint de vraag met hoe evacueer ik voor de beren.
Daarna stel je dat als er geen beren op de weg zijn dan is dit een kat in de zak. :wink:

Zonder dollen. :lol:
Wat zijn we verdwaasd van de natuur. Het berengevaar.. Joh, doe normaal. De grootste kans op wilde dieren loop je met muizen… En wat doe je er tegen…. geen voedsel in de tent, alles lekker afgesloten etc..

Als je iets met beren wilt dan zul je hoogstwaarschijnlijk met een bioloog en een paar weken in de wildernis voordat je ook maar een berenklauwafdruk in de modder te zien krijgt. Als ik me hierin vergis dan hoor je het tzt wel van de locals. :wink:
In Canada met Bart de Haas op pad geweest. Beren kom je daar wat makkelijker tegen. Dat kan natuurlijk ook komen omdat we 50 km van het dichtstbijzijnde dorpje (van 300 inwoners) verwijderd waren.

Verschillende malen met beren te maken gehad. Een andere tochtgenoot kwam niet Bruintje, maar Grizzie tegen tijdens het plukken van kraaiheidebessen. Beiden hebben ze het wereldrecord 2000m sprint door bosgebied verbeterd.
Zelf kwam ik vrouwe Bruintje tegen met haar kindje. Baby Bruintje vond het maar niks en voordat ik mijn digi compact camera paraat had, had hij/zij de mama meegenomen verder van het meer vandaan.

Verder kwam familie van Grizzie kijken wat we allemaal uitspookten bij een ander meer. Tegen 10 uur 's avonds kwam die vrij dichtbij en lostte Bart een waarschuwingsschot in de lucht. Dat hielp maar even, want hij schijnt midden in de nacht toch nog op een paar meter afstand van me door het kamp (een uitham van een meer) te zijn gelopen.

Die eerste en die laatste ontmoetingen kunnen dus vrij gevaarlijk zijn. De ontmoeting van mij met mama en Baby had ook gevaarlijk kunnen zijn als niet ik maar zij dichterbij het meer geweest waren. Op voorhand kun je niet zeggen of er iets staat te gebeuren.
Van de andere kant was het allemaal wel tientallen kilometers van andere mensen in een dichte bebossing.
Mijn advies is dan ook de gebruikelijke raad op te volgen, én: de CAMERA paraat te houden!