door
AGe » zo 14 jun, 2009 14:14
<<Ik ben er nog niet goed uit hoe je met de trein vanuit Noord Frankrijk weer terug komt. De routeplanner van de Nederlands Spoorwegen stuurt je met een enorme omweg via het Ruhrgebied. volgens mij moet korter kunnen naar Brussel met een lokaal treintje. Heeft iemand hier ervaring mee?>>
Vanuit noord Frankrijk is het goed mogelijk met fiets en trein naar huis te gaan. Twee jaar geleden zijn wij vanuit Charmes (volgens mij komt de route van Benjaminse daar ook langs?) naar huis getreind, via Nancy, Luxemburg, Luik en Maastricht, het was ook mogelijk over Brussel te gaan. Eigenlijk nooit problemen ondervonden om in Frankrijk en Belgie de fiets in de trein mee te nemen. Wel is het zo dat de fiets niet in alle treinen van de dienstregeling meekan en vaak alleen in de regionale treinen, dus meerdere keren overstappen. Maar je kunt vaak wel meerdere keren per dag vertrekken. Meestal beslissen we ad hoc of we een stuk met de trein doen, en het is vrijwel altijd mogelijk dan dezelfde dag nog kaartjes te kopen en op de trein te springen, als je over landgrenzen heen wilt moet je eerst naar de grotere stations, bv Nancy. Kijk ook eens op de site van Deutsche baan
www.DB.de deze heeft een goede internationale planner waarbij je kunt aangeven of je de fiets meeneemt. Voor in Frankrijk alleen:
www.SNCF.fr. Beide sturen de kaartjes gewoon naar je huisadres als je dat wenst, mijn ervaringen zijn bij beide erg goed. Of neem idd. contact op met de treinreiswinkel.