Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ik probeer het effect van spaakspanning te begrijpen? - Forum Wereldfietser

ik probeer het effect van spaakspanning te begrijpen?

In dit http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =20draadje wordt de vraag die bij mij leeft wat of topic.

Het is ook niet om eigenwijs te zijn. Met mijn onbeholpen natuurkunde kan ik me gewoon iets niet inbeelden.

Spaakspanning. Als je een wiel spaakt dan centreer je de as tov de velg door met de spaak aan weerzijde van de flens te trekken. Tot zover is het vergelijkbaar met touwtrekken.

Als ik een wiel belast dan kan ik me dat niet anders voorstellen dan dat dit vergelijkbaar is wanneer ik op een stok leun. Er ontstaat een duwende kracht op de stok. Als de stok dun en sterk genoeg is zal deze doorbuigen.

Nu zeggen de wielbouwers, ongetwijfeld terecht, dat in de spaak uitsluitend sprake is van trekkracht.

Dit opschrijven helpt me misschien?
Komt dit dan doordat de onderste spaak ingeduwd wordt en dit gecompenseerd wordt door de bovenste spaak. Het blijft dus touwtje trekken?
catemaron schreef:Het blijft dus touwtje trekken?
Ja. In een goed wiel zijn de spaken gespannen met een kracht van ruwweg 100 kilogramkracht. Als je het wiel gaat belasten gaat de spanning van de onderste (pl. ongeveer) vier spaken omlaag. Even ruwweg betekent dat dat deze spaken op spanning = 0 komen als er 400 kilo op rust.
Dan gebeurt wat er ook met een spaak gebeurt als je hem in je handen houdt en er op drukt: bij bijna geen drukkracht gaat hij krom staan.
Bij de meeste (niet-Rohloff) achterwielen staan de spaken linksachter schuiner en hebben dientengevolge plm. de halve spanning.
Bij slechte gespaakte of verwaarloosde wielen is de spaakspanning nog minder.
Bovenstaande twee effecten samen hebben als gevolg dat bij een beladen vakantiefiets de spaken linksachter soms breken omdat bij elke omwenteling de spaakspanning vrijwel naar nul nadert.
Al wat duidelijker?
Leon
Grappig Leon,
We komen ongeveer tegelijkertijd met een antwoord.

Maar ik geloof dat ik het nu wel begrijp. Ik was voor mezelf met de volgende verklaring gekomen die volgens mij op hetzelfde neerkomt.

De krachten van de spaakspanning zijn veel groter dan de duwende kracht die de belasting van het wiel oplevert.

Touwtrekken dus.
Stel 4 mensen aan ieder kant 2 zijn aan het touwtrekken.
Om het touw in “het midden” te houden trekken ze beide even hard.
Als 1 persoon ophoud met touwtrekken (dit is de duwende kracht van de wielbelasting) Zal aan de ander kant ook iemand ophouden met trekken. Anders blijft het touw (lees de as van het wiel) niet in het midden.
Er blijven echter nog steeds twee mensen aan het touw trekken.

Vandaar dat spaakspanning zo’n issue is. Als de spaakspanning te laag is kan de duwende kracht groter zijn dan de trekkracht van de spaak en dan zal het wiel vervormen.
catemaron schreef: Vandaar dat spaakspanning zo’n issue is. Als de spaakspanning te laag is kan de duwende kracht groter zijn dan de trekkracht van de spaak en dan zal het wiel vervormen.
Fietswielen = Hoge spaakspanning.

"A wheel whose spokes become slack while riding is a weak wheel, because slack spokes cannot support the rim. This can be avoided to a large extent by building wheels with tighter spokes. If spokes are tighter initially, then the sudden increase in flexibility shown in data points 9 and 10 is less likely to occur in use because a tighter wheel can bear a higher load before spokes become slack."

Vandaar dat zogenaamde comfortabele wielen dmv slap gespannen spaken niet bestaan, maar die mythe is onuitroeibaar gebleken.
Vaak wordt nog steeds uitgesproken dat hogere velgen oncomfortabel zijn.

Comfort komt van de banden, voorvork, zadelpen/zadel , eventueel A-vork/V-vork veersyteem.
Als spaken zo slap staan (en/of velg slap is) dat een wiel comfortabel wordt dan loopt het wiel binnen no-time kapot, een test geeft dit aan:

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm