In dit http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =20draadje wordt de vraag die bij mij leeft wat of topic.
Het is ook niet om eigenwijs te zijn. Met mijn onbeholpen natuurkunde kan ik me gewoon iets niet inbeelden.
Spaakspanning. Als je een wiel spaakt dan centreer je de as tov de velg door met de spaak aan weerzijde van de flens te trekken. Tot zover is het vergelijkbaar met touwtrekken.
Als ik een wiel belast dan kan ik me dat niet anders voorstellen dan dat dit vergelijkbaar is wanneer ik op een stok leun. Er ontstaat een duwende kracht op de stok. Als de stok dun en sterk genoeg is zal deze doorbuigen.
Nu zeggen de wielbouwers, ongetwijfeld terecht, dat in de spaak uitsluitend sprake is van trekkracht.
Dit opschrijven helpt me misschien?
Komt dit dan doordat de onderste spaak ingeduwd wordt en dit gecompenseerd wordt door de bovenste spaak. Het blijft dus touwtje trekken?
Het is ook niet om eigenwijs te zijn. Met mijn onbeholpen natuurkunde kan ik me gewoon iets niet inbeelden.
Spaakspanning. Als je een wiel spaakt dan centreer je de as tov de velg door met de spaak aan weerzijde van de flens te trekken. Tot zover is het vergelijkbaar met touwtrekken.
Als ik een wiel belast dan kan ik me dat niet anders voorstellen dan dat dit vergelijkbaar is wanneer ik op een stok leun. Er ontstaat een duwende kracht op de stok. Als de stok dun en sterk genoeg is zal deze doorbuigen.
Nu zeggen de wielbouwers, ongetwijfeld terecht, dat in de spaak uitsluitend sprake is van trekkracht.
Dit opschrijven helpt me misschien?
Komt dit dan doordat de onderste spaak ingeduwd wordt en dit gecompenseerd wordt door de bovenste spaak. Het blijft dus touwtje trekken?