Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geheel off-topic: racefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

geheel off-topic: racefiets

lars de wit schreef:Off-topic in off-topic :

Wie weet wat een goede slijtvaste raceband is voor een racefiets ?
Zoiets wat een marathon xr is voor een trekkingfiets is een ........ voor een race fiets ;-)
Conti gp4000, degelijk , weinig lek, slijten niet raar plat en je kan er op koersen
Hier nog veel leuke info over audax fietsen: http://www.veloweb.ca/randopages/randovelos.html
Wim
Wim schreef:Beste Whave,
Hier neem ik aanstoot aan. Je feiten kloppen niet (en dit is niet de eerste keer), en als iemand je daarop wijst wordt je zogenaamd leuk maar in werkelijkheid heel erg onbeschoft (en ook dat is niet de eerste keer). Daar zijn we hier niet van gediend. Ik in elk geval niet.
Wim
Deze woorden komen geheel voor jou rekening, ik gebruik ze niet en stel ze ook niet op prijs, je wordt persoonlijk. Nogmaals: je geeft zelf een ongefundeerde mening:
Wim schreef:
en de racefietsen zijn niet geschikt voor gebruik door een gewoon mens.
terwijl tienduizenden gewone mensen fietsen op een racefiets zoals Stevens, Trek, Cube, etc. en beleven hier heel veel plezier aan, ze hoeven ook niet de TdF te winnen. Om vervolgens ongefundeerd door te gaan:
Wim schreef:
Te weinig ruimte voor iets bredere banden, geen ruimte voor spatborden, een vaak te veel uitgerekte/lage zit, oncomfortabel frame, kwetsbare constructies (geintegreerd balhoofd, buitenboordtrapaslagers, fantasiewielen), geen nokken voor een klein dragertje, nodeloos zwaar verzet
en komt met een advies voor een fiets die je niet in Nederland kunt uitproberen, toch een zeer gebezigd argument in dit hele forum! Vind ik merkwaardig. Ik sluit nu verder de discussie.
m-gineering schreef:
lars de wit schreef:Off-topic in off-topic :

Wie weet wat een goede slijtvaste raceband is voor een racefiets ?
Zoiets wat een marathon xr is voor een trekkingfiets is een ........ voor een race fiets ;-)
Conti gp4000, degelijk , weinig lek, slijten niet raar plat en je kan er op koersen
Inderdaad, lekker bandje, met weinig rolweerstand ook.

Pas op, er is ook een GP 4000 S, die is weer een tientje duurder dan de gewone GP.
Ja Whave ik word persoonlijk omdat ik onbeschoft bejegend word door je. Ik geef niet anders dan heel tentatief de suggestie dat een klein beetje ander type fiets misschien leuker en geschikter is, afhankelijk van wat Willem van plan is. Vervolgens geef ik [i]beargumenteerd[/i] antwoord op de mij gestelde vraag waarom een dergelijke fiets voor veel mensen misschien bruikbaarder is. Het enige wat jij ertegenover stelt is ridiculisering, en daar neem ik aanstoot aan. Mij zien jullie hier even niet meer.
Wim
Pedalero schreef:
Wim schreef:en de racefietsen zijn niet geschikt voor gebruik door een gewoon mens.
Wellicht ben ik een ongewoon mens, maar wat mankeert er volgens jou aan de gemiddelde confectieracefiets?
Interessant thema. Als we de vraag opvatten of de huidige racefiets het meest optimale is voor de gemiddelde recreatiefietser is het antwoord volgens mij negatief

Verzet:
standaard is tegenwoordig een 39-52 met een bij 11 beginnende cassette. Die 39 is voor het vlakke te klein. Je krijgt extra slijtage (voor en achter) en de ketting moet vaak ver naar rechts lopen waardoor de ketting al weer langs het buitenblad schraapt. Bovendien lopen de kleine tandwielen niet mooi rond, wat pas opvalt als je fietsen met verschillende aandrijflijnen kunt vergelijken. Het buitenblad is alleen voor de wind bruikbaar.

Banden.
Banden voor racefietsen zijn de laatste 40 jaar steeds smaller geworden omdat de wegen beter werden. Voor een lichte coureur zijn ze nu redelijk optimaal, Een tourist rijdt met lagere vermogens en heeft baat bij banden die meer vering en wegligging hebben. Zo kun je met iets bredere banden veel harder de berg afjakkeren, en krijg je er veel meer leuke weggetjes bij. Op een racefiets heb je de neiging bij de bekende asfaltwegen te blijven, met 30mm weet je zeker dat je kunt blijven fietsen als het pad een bospad wordt. Huidige raceframes (specials voor parijs roubaix uitgezonderd) hebben alleen geen plek voor bredere banden, laat staan spatborden. Spatborden zijn wel niet kewl, maar als je zelf je fietsen moet schoonmaken en zelf de was moet doen ga je daar naar 30 jaar iets genuanceerder over denken :wink:

Onderhoud
Wil je fietsen of sleutelen? De huidige onderdelen zijn doorgaans niet ontworpen op duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de lagering in het nederlandse klimaat is de laatste jaren ook niet beter geworden. Met de steeds lichter wordende constructies nemen de ingebouwde reserves af. Kun je het frame na een valpartij rechtbuigen of kan het in de grijze ton? Kun je met een gebroken spaak doorfietsen of wordt het bellen en koukleumen tot je gered wordt? Kun je een bout gewoon vastdraaien of bega je een doodzonde zonder momentsleutel. En zijn de onderdelen nog betaalbaar: een buitenblad voor een 7900 Dura ace crankstel kost €330!
Tja serieuze argumenten van Marten.
Dan ga ik wel weer even anders over mijn lbs denken.
Zag daar een koersfiets om te watertanden zo mooi. Ging over de toonbank voor €8000,- Staat de lbs mij lachend uit te leggen dat het om een fiets voor woon- werkverkeer gaat. Van Eemnes naar Schiphol dat dan weer wel.

Eerst denk ik die klant heeft gelijk en fietst meer dan een willekeurig lid van de locale wielerclub.
Nu denk ik dat hij is bedonderd met een fiets die ongeschikt is voor wat hij ermee gaat doen.
probeer eens een canyon( www.canyon.com) hele goeie fietsen en tegen een zeer redelijke prijs.
overgens is er helemaal niets mis met campa. uitstekend en goed te verkrijgen.

bert
birdy1 schreef: overgens is er helemaal niets mis met campa. uitstekend en goed te verkrijgen.

bert
Campa wordt niet geimporteerd. Er zijn gewoon een aantal groothandels die partijen laten aanrukken. Resultaat is wel dat niemand zich over de onderdelenvoorziening druk maakt. En zit je echt te wachten op stompzinnige steekcirkels, niet normaal te monteren kettingen, "this one goes to eleven" cassettes, zwaarder dan aluminium koolstof etc ;)
Wim, Marten bedankt voor het banden advies.
Ik denk dat ik voor de conti ga al hoop ik dat deze langer meegaat dan een conti die ik eens op mijn gewone woon/werk fiets had en al na 3000 km versleten was.

Maar sinds kort op de racefiets naar mijn werk, djee, wat gaat dat hard !!!
Laatst een gemiddelde van 38 km per uur, en dat over 18 km.

Om maar eens lekker off, off, off topic te gaan, misschien dat Wim dan ook wel weer terug komt :wink:
Campa is gewoon heel goed spul waar een hele grote groep liefhebbers voor is. De verhouding Campa-Shimano in de zondagochtend-traininggroep is zelfs in het voordeel van Campa. Dit kan verklaard worden doordat de gemiddelde leeftijd van mijn groepje toch wel richting de 50 gaat. Ex-coureurs blijken nogal merktrouw uit nostalgische(?) overwegingen; Campa was in de jaren tachtig nu eenmaal numero uno.
Een van mijn maatjes rijdt trouwens met die 11-speed cassette; ziet er wel heel druk, smal en kwetsbaar uit, maar toch ook wel weer hi-tech. 8)
Over slechte distributie/verkrijgbaarheid van Campa is mij niets bekend Marten. :?
pedalman schreef:Campa is gewoon heel goed spul waar een hele grote groep liefhebbers voor is. De verhouding Campa-Shimano in de zondagochtend-traininggroep is zelfs in het voordeel van Campa. Dit kan verklaard worden doordat de gemiddelde leeftijd van mijn groepje toch wel richting de 50 gaat. Ex-coureurs blijken nogal merktrouw uit nostalgische(?) overwegingen; Campa was in de jaren tachtig nu eenmaal numero uno.
Een van mijn maatjes rijdt trouwens met die 11-speed cassette; ziet er wel heel druk, smal en kwetsbaar uit, maar toch ook wel weer hi-tech. 8)
Over slechte distributie/verkrijgbaarheid van Campa is mij niets bekend Marten. :?
Tja, ik heb ook nog steeds een klassieker met zelf bij elkaar gespaard Record in de zitkamer staan. En de liefde tegen beter weten in dapper volgehouden totdat de carbongekte in alle groepen was doorgedrongen en ze op hielden naven*) te maken


* naven zijn zilver!
:D :D idd zilver én gepolijst, mooie tijden.. 8)
m-gineering schreef: Tja, ik heb ook nog steeds een klassieker met zelf bij elkaar gespaard Record in de zitkamer staan.
Foto...?