Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geheel off-topic: racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

geheel off-topic: racefiets

Je zult ze toch beiden moeten bekijken (en als je er toch bent: een rondje op rijden).

Kwalitatief zijn ze goed vergelijkbaar, aksium wielen tegen RS10 geeft geen winnaar. Wel kun je bij Rose de fiets naar wens laten afmonteren. Wellicht kun je kijken wat de (meer)prijs is van een wielset met een 105 naaf en een cxp23 velg (of vergelijkbaar).

Veel plezier met kiezen!
willem.megens schreef:Volgens mij moet ik mijn keuzemogelijkheden gaan beperken. Thorn is mooi, maar ik ga niet met bagage fietsen (alleen zadeltasje en rugzakje). Koga etc is me veel te duur. Ik kom uit op de volgende fietsen van vergelijkbare prijs. Uiteraard ("maat maat maat") ga ik niet via internet bestellen en overjarige modellen hebben mijn aandacht.

Weet een kenner misschien wat de beste optie zou kunnen zijn?
Weet je dat zeker van dat rugzakje? Mijn ervaring is dat een rugzak door de nogal horizontale rug naar links of rechts zakt, of als het strak op de rug zit erg gaat zweten. Voor de grote boterhamtrommel e.d. voor woon werk kun je als alternatief een flinke zadeltas of een Topeak Dynapack (bevalt mij goed) of iets dergelijks overwegen.

Voor wat het waard is: een vorig jaar gekochte 2007 Stelvio bevalt mij goed (hoewel wellicht iets te groot frame ...), heeft iig een fatsoenlijk aantal spaken: 32 per wiel ipv 16 of 20.
Freubelaar schreef: Weet je dat zeker van dat rugzakje?
Ook mijn vraag. Ik weet niet wat je precies moet vervoeren (wellicht koop je je racer voor woon-werk), maar mijn ervaring is dat ik zelfs voor ritten van vier of vijf uur genoeg proviand in de zakken van mijn fietsshirt kan steken.
Daar hebben jullie misschien wel gelijk in. Het is in ieder geval niet de bedoeling fietstassen mee te nemen, want dan zou ik voor een Thorn kunnen gaan. daarom had ik het gemeld.
willem.megens schreef:Daar hebben jullie misschien wel gelijk in. Het is in ieder geval niet de bedoeling fietstassen mee te nemen, want dan zou ik voor een Thorn kunnen gaan. daarom had ik het gemeld.
Overigens zijn er rugzakjes in de handel met een soort gaasje dat op je rug rust (en wat dus prima ademt) en waar de rest van de tas als het ware boven zweeft.
Er zijn natuurlijk ook nog wel andere redenen om voor zo'n audax fiets als deze Thorn te gaan (comfortabeler geometrie, bredere banden, spatborden). Zelf zou ik overigens nooit iets op mijn rug willen. Als het alleen maar is voor een trui/regenjasje, gereedschap en wat eten op dagtochtjes dan kun je ook heel goed denken aan een kleinere maat Carradice zadeltas (heel klassiek). De kleinste maten kunnen zelfs zonder steuntje.
Wim
Wim schreef:Er zijn natuurlijk ook nog wel andere redenen om voor zo'n audax fiets als deze Thorn te gaan (comfortabeler geometrie, bredere banden, spatborden). Zelf zou ik overigens nooit iets op mijn rug willen. Als het alleen maar is voor een trui/regenjasje, gereedschap en wat eten op dagtochtjes dan kun je ook heel goed denken aan een kleinere maat Carradice zadeltas (heel klassiek). De kleinste maten kunnen zelfs zonder steuntje.
Wim
Die Thorn lijkt me ook een erg leuke fiets. Maar voor zover ik het begrepen heb, is er in Nederland geen dealer oid voor zodat je eens kunt proberen hoe zo'n fiets zit. Zijn er in dit genre ook fietsen die in de Nederlandse winkels staan?
Niet of nauwelijks. De framebouwers maken ze wel, maar de winkels staan toch vooral vol met extreme fietsen voor mensen die willen dromen dat ze de tour gaan winnen.
Dot is in Nederland een veel breder probleem: de stadfietsen zijn niet echt geschikt voor de stad, de zogenaamde vakantiefietsen zijn vaak niet geschikt om echt mee op vakantie te gaan ("trekking" fietsen met voorvering), en de racefietsen zijn niet geschikt voor gebruik door een gewoon mens.
Overigens heb ik erg goede ervaringen met bestellen bij Thorn
Wim
Wim schreef:en de racefietsen zijn niet geschikt voor gebruik door een gewoon mens.
Wellicht ben ik een ongewoon mens, maar wat mankeert er volgens jou aan de gemiddelde confectieracefiets?
Te weinig ruimte voor iets bredere banden, geen ruimte voor spatborden, een vaak te veel uitgerekte/lage zit, oncomfortabel frame, kwetsbare constructies (geintegreerd balhoofd, buitenboordtrapaslagers, fantasiewielen), geen nokken voor een klein dragertje, nodeloos zwaar verzet. Een m-gineering "fifty seven" bijvoorbeeld of die Thorn audax is gewoon veel bruikbaarder. Tenzij je echt de Tour wilt winnen, natuurlijk.
Wim
Wim schreef:Te weinig ruimte voor iets bredere banden, geen ruimte voor spatborden, een vaak te veel uitgerekte/lage zit, oncomfortabel frame, kwetsbare constructies (geintegreerd balhoofd, buitenboordtrapaslagers, fantasiewielen), geen nokken voor een klein dragertje, nodeloos zwaar verzet. Een m-gineering "fifty seven" bijvoorbeeld of die Thorn audax is gewoon veel bruikbaarder. Tenzij je echt de Tour wilt winnen, natuurlijk.
Wim
Tja, als je geen wielrenner bent, moet je geen racefiets kopen. Ik ga ook niet lopen zeuren dat ik op mijn Surly LHT geen wedstrijden kan winnen omdat-ie te zwaar is en er een mountainbikeverzet op zit.

Bij alles wat je hier opsomt, haalt de gemiddelde wielrenner zijn schouders op. Niet elke racefiets is standaard voorzien van fantasiewielen (het tegendeel is het geval).

Overigens ben ik het met je eens wat betreft buitenboordtrapaslagers. Aan de andere kant: ik hoor nooit dat mensen nou specifiek daar problemen mee ondervinden (of met hun geïntegreerde balhoofd). Het geïntegreerde balhoofd van mijn Cube (> 30.000 km) heeft nog nooit een krimp gegeven.
Ik bedoelde gewoon dat de doorsnee 'Wielrenner" toch iets anders is dan een Tour de France rijder, en dus misschien van een iets andere fiets meer plezier zou kunnen hebben. Maar goed, ik wilde mensen alleen maar op het alternatief wijzen.
HIer trouwens nog een angstig verhaal over fantasiewielen:
http://velonews.com/article/93054/a-sha ... el-failure
Wim
Wim schreef:Te weinig ruimte voor iets bredere banden, geen ruimte voor spatborden, een vaak te veel uitgerekte/lage zit, oncomfortabel frame, kwetsbare constructies (geintegreerd balhoofd, buitenboordtrapaslagers, fantasiewielen), geen nokken voor een klein dragertje, nodeloos zwaar verzet. Een m-gineering "fifty seven" bijvoorbeeld of die Thorn audax is gewoon veel bruikbaarder. Tenzij je echt de Tour wilt winnen, natuurlijk.
Wim
Ben geen echte wielrenner, maar zit wel graag op een racefiets en dan wil ook echt het gevoel hebben dat ik op een racefiets zit (dus wel dunne banden, spatborden is dan onzin, dragertje al helemaal flauwekul, daarnaast zijn deze fietsen niet oncomfortabel en kwetsbaar, wordt je ook niet uitgerekt en hebben ze ook niet een onnodig zwaar verzet). De hierboven genoemde fietsen (b.v. Stevens Stelvio) zijn bijna de helft lichter dan een Thorn. Als ik krachttraining wil doen ga ik wel naar de sportschool. :lol: :lol:
whave schreef:daarnaast zijn deze fietsen niet oncomfortabel en kwetsbaar,
Neuh, totdat je een keer een stukje fietst met een wielrenner en even - sorry, vergeten dat dit geen asfalt was - een stukje onverhard (10% omhoog met keien en gaten, gebroken vuursteen en wat modder) in de route hebt. Krijg je me toch een preek.... :wink:
Leon
Off-topic in off-topic :

Wie weet wat een goede slijtvaste raceband is voor een racefiets ?
Zoiets wat een marathon xr is voor een trekkingfiets is een ........ voor een race fiets ;-)
Whave wat je zegt klopt gewoon feitelijk niet. Die Stevens weegt volgens de opgave 8,8 kilo. De werkelijkheid is meestal iets meer, maar goed. Ik weet niet wat die Thorn weegt, maar ik weet wel dat de doorsnee stalen audax fiets in de orde van 11 kilo weegt, maar dan ook compleet met spatborden en zo. Het verschil is dus iets van 2 kilo. De oorzaak is dus die spatborden, een kilo zwaarder frame plus vork, en wat degelijker wielen/banden. Dat is ook niet gek: de afmontage is gewoon verder met dezelfde Shimano groepen die op racefietsen zitten, met hoogstens wat grotere achtertandwielen. Dat laatste is gewoon een goed plan, want als jij 53x11 of zo rondkrijgt zou je echt prof moeten worden.
Wim
Lars,
Ik weet niet wat je bedoelt met echt slijtvast en zo, maar als ik een racefiets had waar ik wat degelijker banden op zou willen zonder er gelijk een tractor van te maken dan denk ik allereerst aan de Panaracer Pasela TG (in de breedste maat die nog past). Het is de keus bij uitstek van de brevetrijders. Ook de Conti Ultra Gatorsport is een fijne redelijk degelijke band. Als je nog degelijker wilt is er natuurlijk ook de gewone Marathon, maar dan gaat de pret er wel een beetje af.
Wim
whave schreef:Ben geen echte wielrenner, maar zit wel graag op een racefiets en dan wil ook echt het gevoel hebben dat ik op een racefiets zit (dus wel dunne banden, spatborden is dan onzin, dragertje al helemaal flauwekul, daarnaast zijn deze fietsen niet oncomfortabel en kwetsbaar, wordt je ook niet uitgerekt en hebben ze ook niet een onnodig zwaar verzet).
Hear, hear!

Ok, mijn zwaarste verzet, 52x12, gebruik ik met name tijdens krachttrainingen op het viaduct en een enkele keer in een afdaling in de bergen. Als je alleen wat rondtoert, heb je aan vier versnellingen wel genoeg, zeker in Noord-Nederland.

Maar als je met een groepje wielrenners op stap gaat en er wordt lekker doorgereden (daar heb je immers ook een racefiets voor) zit je al gauw op 52x17 of 15. Nog even afsprinten voor een plaatsnaambordje en je zit op de 14 of 13. Niet meteen 53x11, maar je noemt ook meteen het meest extreme voorbeeld, terwijl erg veel racers gewoon met een 12-25 cassette (en een compac, met een 50-buitenblad) worden geleverd.

53x11 valt eigenlijk ook best mee, kijk maar naar de nieuwe fiets van Graeme O'bree. 67-voorblad!
http://cyclingnews.com/tech.php?id=/tec ... news/05-30
Wim schreef:Whave wat je zegt klopt gewoon feitelijk niet. Die Stevens weegt volgens de opgave 8,8 kilo. De werkelijkheid is meestal iets meer, maar goed. Ik weet niet wat die Thorn weegt, maar ik weet wel dat de doorsnee stalen audax fiets in de orde van 11 kilo weegt, maar dan ook compleet met spatborden en zo. Het verschil is dus iets van 2 kilo. De oorzaak is dus die spatborden, een kilo zwaarder frame plus vork, en wat degelijker wielen/banden. Dat is ook niet gek: de afmontage is gewoon verder met dezelfde Shimano groepen die op racefietsen zitten, met hoogstens wat grotere achtertandwielen. Dat laatste is gewoon een goed plan, want als jij 53x11 of zo rondkrijgt zou je echt prof moeten worden.
Wim
Ach laat het verschil dan 50% zijn, om het even. Feit is dat er om een sportauto gevraagd wordt, geen raceauto of vrachtwagen en vervolgens wordt er een bestelauto geadviseerd omdat er een andere stoel in zit en er bredere banden om kunnen omdat de spatborden breder zijn. En de sportauto moet je dan niet nemen omdat er 1 (van de 27) versnellingen op zit die je niet rond zou kunnen krijgen. :lol: :lol: :lol:
Beste Whave,
Hier neem ik aanstoot aan. Je feiten kloppen niet (en dit is niet de eerste keer), en als iemand je daarop wijst wordt je zogenaamd leuk maar in werkelijkheid heel erg onbeschoft (en ook dat is niet de eerste keer). Daar zijn we hier niet van gediend. Ik in elk geval niet.
Wim