Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowrider op Fatty R vork - Forum Wereldfietser

Lowrider op Fatty R vork

Hallo fietsers,
Heeft er iemand van jullie ervaring met het monteren van een Tubus Tara lowrider op een vork zonder bevestigingsnokken? Het systeem dat tubus aanbiedt (zie : http://www.tubus.net/ger/produkte/zubehoer.php) lijkt mij een beetje licht en onbetrouwbaar. De vork in kwestie is een Cannondale Fatty R (ongeveerde) tandemvork. Gaten in de vork boren lijkt me uitgesloten !!!
Ik heb de OMM Cold Springs reeds uitvoerig getest maar de bagage hangt naar mijn mening te hoog , wat het stuurgedrag echt niet ten goede komt. Dus die optie is uitgesloten. De tubus heb ik gesloopt van mijn solofiets en hij zal kost wat kost op die vork komen...
Suggesties ???
Groetjes en alvast bedankt
Francis schreef:.. monteren van een Tubus Tara lowrider op een vork zonder bevestigingsnokken? Het systeem dat tubus aanbiedt (zie : http://www.tubus.net/ger/produkte/zubehoer.php) lijkt mij een beetje licht en onbetrouwbaar.
Hoi,
In het algemeen is hetgeen Tubus aanbiedt licht en erg betrouwbaar. Op het plaatje wat jij aanwijst zie ik twee stevige slangklemmen, twee kleine metalen dingetjes en twee boutjes. Die kleine metalen dingetjes zijn waarschijnlijk de enige dingen die in aanmerking komen om stuk te gaan, maar het ligt er maar net aan hoe die dingen belast worden. Heb je misschien een plaatje van hoe het er uit komt te zien?
Waarschijnlijk kun je in geval van breuk de zaak overigens eenvoudig ofwel zelf opnieuw maken ofwel tijdelijk repareren door de dragen met een touw aan de vorkpoot vast te binden. Ook kun je, als je het niet vertrouwt, een ongelukje voorkomen door een touw al op voorhand om drager en vorkpoot te vlechten. Liefst een dun vlastouw lekker vaak eromheen laten gaan.
Slangklemmen zijn overal ter wereld waar kapotte auto's zijn volop verkrijgbaar.
Leon

Elias1 schreef:Cordo zou dit moeten maken: http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... ktransport
Hoi,
Spullen zijn zo sterkt als de zwakste schakel. De blokjes die je ziet zijn vast van aluminium en daar zit dan aluminium schroefdraad in. Dat betekent dus oppassen, zeker als je ze zaak regelmatig moet (de)monteren voor bus of vleigtuig en zo!
Leon

Die twee metalen dingetjes van Tubus zijn twee rvs stripjes met een dikte van 3 mm en een breedte van 8 tot 12 mm. Dit gaat echt niet kapot.
Het zwakste punt is dat de metalen dingetjes achter het slangklemmetje gehouden moeten worden. Maar ik heb hier nog nooit negatieve berichten over gehad.

Groeten,

Marco

Van de Tara bevestigingskit heb ik nooit een plaatje op het web durven zetten . Die bestaat uit een grote slangenklem, een rubber profieltje en een scherpe pen die je aan de TAra schroeft. Die pen klem je dan tegen de voorvork met de slangenklem. Netter is het om een 5mm gat in de slangenklem te boren, de kop van het boutje zoveel mogelijk weg te vijlen, en de klem op die manier aan de drager te bouten. Op plaatsen waar de vork erg geconificeerd is blijft de klem echter ook dan niet zitten.
Heeft zo'n cannondalevork trouwens spatbordoogjes onderaan? Die heb je voor de Tara wel nodig.

Van OMM is er tegenwoordig ook de Ultimate lowrider. Klachten dat de bagage te hoog hangt zijn bij die drager uitgesloten!
/Marten

m-gineering schreef:Van de Tara bevestigingskit heb ik nooit een plaatje
Van OMM is er tegenwoordig ook de Ultimate lowrider. Klachten dat de bagage te hoog hangt zijn bij die drager uitgesloten!
/Marten
Kan jij die leveren?
Toen ik van de zomer je erop wees van het bestaan (wat je al wist) was het nadeel dat je tassen te laag hingen vooral bij 26".

Gaten in de vork boren en daar de busjes inpersen die gebruikt worden voor de bevestiging van de bidonhouder in alu frame`s. Zijn er zelfs in 6mm uitvoering.
Is heel netjes en sterk
Klaas durft dit wel aan.
Handiger is een BoBkar huren heb je geen drager nodig.
www.megalos.nl

Hey jongens,
Alvast bedankt voor de reacties !
Het woord "netjes" spreekt me eerlijk gezegd wel aan, slangklemmen en vlastouwen zie ik eigenlijk niet zo zitten. Er zitten inderdaad oogjes voor spatborden op die vork, dus dat is geen probleem. De Fatty vork heeft wel erg dikke poten (zie : http://www.bikefilth.com/default/mcs/re ... BMshopping ) maar zullen de gaatjes de vork niet erg verzwakken ? De OMM ULtimate lijkt ne een mooie oplossing maar dan moet ik echt af van de Tara en de Cold Springs (ik ben niet van plan lowriders te verzamelen) De opmerking van Robin76 is volgens mij niet correct omdat je de tassen op twee hoogtes kunt hangen, niet ??? Wat de BOB betreft... waar monteer ik de zwaailamp (tandem + BOB : dat wordt veeeeeeeel te lang)

groot41 schreef:Gaten in de vork boren en daar de busjes inpersen die gebruikt worden voor de bevestiging van de bidonhouder in alu frame`s. Zijn er zelfs in 6mm uitvoering.
Is heel netjes en sterk
Hoi,
Zou dat echt sterk zijn? Bij mij zien die voor de bidonhouder ingeperste busjes helaas al losgegaan door het getril van de bidon :cry:
Ik ben nog steeds aan het zoeken hoe ik dat fatsoenlijk kan repareren.
Leon

Oef, hier komt de aap uit de mouw: het gaat om een tandem. Zelf zou ik het dan eng vinden gaatjes te boren: de krachten die erop komen zijn zoveel groter. Zelf fietsen we al weer een paar jaar met een tandem met een kar erachter, en dat is wat mij betreft de ideale manier om met een tandem bagage te vervoeren: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
De lengte is heus geen probleem, al moet je er natuurlijk wel aan denken. Voor gebruik met een tandem zou ik de voorkeur geven aan een kar met twee wielen, omdat dat minder belastend is voor frame en achterwiel (een tweewieler houdt zichzelf overeind), en omdat er meer op kan. Ik heb er zonder problemen in tamelijk ruw terrein mee gereden, al zullen er zeker situaties zijn die je zonder kar nog wel aan kunt, maar met kar niet meer.
hartelijke groeten,
Wim

Zelf gaten boren in een aluminium voorvork? Boor er dan gelijk ook maar een paar in je hoofd!

Utlimate lowriders zijn nu leverbaar zie de M-gineering site

Blindklinkmoeren zijn vaak te redden door een lange m5 bout in te schroeven voorzien van ringetje en moer. Hou de boutkop tegen (die mag niet draaien) en draai het moertje vast: de klink wordt dan weer extra aangetrokken
/Marten

m-gineering schreef:Blindklinkmoeren zijn vaak te redden door een lange m5 bout in te schroeven voorzien van ringetje en moer. Hou de boutkop tegen (die mag niet draaien) en draai het moertje vast: de klink wordt dan weer extra aangetrokken
/Marten
Ja, maar hoe kom ik met de steeksleutel midden in de zitbuis? :cry: \
Leon

Hoi Leon,

Het redden van je blindklinkmoeren werkt alleen als er nog draad in zit.
De wijze die Marten beschrijft imiteerd als het ware de popnageltang, in de hoop dat de boel weer wat strakker zit.
Wat ook een oplossing kan zijn is de blindklinkmoer uitboren, en bij een vakman nieuwe laten plaatsen. desnoods een toefje epoxyhars tussen blindklinkmoer en frame smeren.
Mocht het gat te groot zijn geworden kan je op M6 overstappen.

Succes, John.

m-gineering schreef:Van de Tara bevestigingskit heb ik nooit een plaatje op het web durven zetten . Die bestaat uit een grote slangenklem, een rubber profieltje en een scherpe pen die je aan de TAra schroeft. Die pen klem je dan tegen de voorvork met de slangenklem. Netter is het om een 5mm gat in de slangenklem te boren, de kop van het boutje zoveel mogelijk weg te vijlen, en de klem op die manier aan de drager te bouten. Op plaatsen waar de vork erg geconificeerd is blijft de klem echter ook dan niet zitten.
Heeft zo'n cannondalevork trouwens spatbordoogjes onderaan? Die heb je voor de Tara wel nodig.

Van OMM is er tegenwoordig ook de Ultimate lowrider. Klachten dat de bagage te hoog hangt zijn bij die drager uitgesloten!
/Marten
Niet mooi maar wel zeer effectief is een doodordinaire uitlaatklem. Fatty's zijn onwaarschijnlijk dik, dus ook die Cordo-oplossing zal vermoedelijk niet gaan passen. Het systeem dat Marten (van m-gineering, bedoel ik) hier aangeeft heeft hij al eens voor ons in elkaar gezet. Dat werkte goed op een Pepperoni tandemvork. Al is het wegzakken op het geconificeerde deel inderdaad een punt van aandacht.