Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm?

" Het is niet mijn bedoeling om de draad van Koekeloe te verXXXachten maar ik geef gewoon wat antwoordjes. "

naar mijn aanvoelen vrkracht schlauch weldelijk het forum



wat schlauch schrijft is niet steeds voor iedereen duidelijk
reageer daar niet op !



let wel
ik ben het niet systematisch oneens met schlauch
koekeloe schreef:@ontopic:

Nieuw stuur erop gezet, met 7 graden meer knik (12 graden ipv 5), de ergon handvaten iets meer naar boven afgesteld (een beetje TE, want mijn handen glijden nu steeds naar voren, waardoor ik constant van positie moet veranderen, wat dan wel weer gunstig is... ;) maar dit stel ik nog bij)...
handvatten
dat afglijden is "per definitie"
het " handvat-uiteinde" ligt naast de "centrale lijn" midden elleboog - midden pols

hou een stok of buis vast ( bvb )
je zal zien dat die schuin loopt tov de pols
Zoals ik al eerder schreef: Dode dingen winnen nooit! :)
koekeloe schreef:Enfin 30 kleine km verder geen noemenswaardige problemen, alle klachten zijn minder tot weg. Maarja ik moet een paar keer 60km fietsen om dat met zekerheid te durven zeggen.
En dan een paar inbusssleuteltjes in de bagage zodat je, indien nodig, nog een beetje kunt sleutelen aan de stand van je stuur, handvatten en evt. zadel.
En, dat weet je inmiddels, geen grote stappen snel thuis, maar héél kleine stapjes! Succes!
Aah, eindelijk feiten... :D 52mm dus, wel raar dat Op Pad met 74mm komt. Maar of dat "te laag" is daar kan ik niet over oordelen door gebrek aan technische kennis, wel kan ik zeggen dat Avaghon Series nog een lagere naloop heeft en das ook een reisfiets. De VSF scheelt niet meer dan 5 a 6 mm met andere reisfietsen. (Er vanuit gaande dat de andere waardes in Op Pad wel correct zijn)

Wim zei eerder dat de 57cm T400 vergelijkbaar is met een 62cm framesize, ik kan me ook voorstellen dat de lengte zadel-stuur voor mij doorslaggevend is in de handproblemen daar 57cm eerder mijn maat is. Maar door het 12 graden gebogen stuur komt het stuur ongeveer 5cm dichterbij, waardoor die afstand gecorrigeerd wordt. Lijkt mij zo, als leek :)

@Schlauch ik heb wel eerder te kennen gegeven dat ik zonder problemen met losse handen kan fietsen! En met mijn gewicht (door naar links of rechts te hellen) de bochten doorkom. Het stuur zal niet zomaar omslaan. Met bepakking (voortassen en stuurtas) ben ik toch wat voorzichtiger om met losse handen te fietsen!! Maar ik denk dit dit voor elke reisfiets geldt?!?!
Een ander stuur verandert niet alleen de positie van je handen en armen, maar verandert ook het koppel (de krachten) waarmee je stuurt, én het gewicht op het voorwiel.
Dat merk ik dat de krachten veranderd zijn met die 12-5=7 graden verschil. Ik voel voor het eerst in mijn fietscarriere de spieren van mijn bovenbenen :)

Als dit niet helpt voor de handen dan heb ik nog een truukje achter de hand en dat is het zadel met de punt iets hoger zetten (staat nu horizontaal) misschien dat ik dan wat meer aan het stuur trek. Het blijft volgens mij toch allemaal een beetje millimeterwerk om de ideale positie te krijgen voor de lange ritten.

Trouwens, met losse handen kunnen rijden op de fiets heeft ook te maken met het soort band wat je erop hebt liggen, ik merk dat je met een Marathon XR profiel je je handen beter aan het stuur kunt houden, maar met een asfalt band met glad wegcontact je gerust met losse handen kunt fietsen. Verder is de snelheid van groot belang op het evenwicht van de fiets, hoe sneller je gaat hoe groter de naloop moet zijn.

Even nagezocht... racefiets heeft een naloop van 6cm, touring 5.5cm en een stadfiets 5cm. http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm
Schlauch schreef:De geometriegegevens van VSF vindt je hier : http://www.fahrradmanufaktur.de/Files/f ... ten_27.pdf

Als er nog iemand wil beweren dat er iets niet mis is met de ongekend lage nalopen dan hoor ik het graag, ook van Dick of Pedalman. Ik verzoek je dan beleefd op de inhoud in te gaan en mij niet persoonlijk aan te spreken, of anderszinds negatief op mijn bijdragen in te gaan.
Kijk Jacq, nu kunnen we praten! Feiten!
Ik had het dus mis... :oops:
Mijn gegevens waren van 2006 en ik wist niet of er wijzigingen waren geweest. Zoals ik al schreef: ik kan iets gemist hebben... dat blijkt dus zo te zijn en ik ben de laatste om niet toe te geven als ik er naast zit.

Blijf ik met één vraag zitten. Hoe is het mogelijk is dat er dus kennelijk van alles "mis" is met deze fiets. Er zijn toch heel veel tevreden gebruikers.
Mijn ervaring met de T400 (slechts 1 dag, onbepakt, iets minder dan 100 km.) is dat deze fiets een prima stuurgedrag heeft en graag rechtuit wil... Ik vond het een "fijn fietsje". :wink:
Heb je nog tijd over om te fietsen Jac.. met al dat rekenen? :lol:
IN de nieuwste bike en trekking hebben fiets junks een vsf getest in Marokko
en zeer positief bevonden, zelfs nog iets beter dan de Avaghon.

Mario
'The proof of the pudding is in the eating'......en zo is het maar net, als een fiets subjectief gezien goed rijdt wie is Schlauch dan om te zeggen dat er niets van klopt?
Zeker gezien zijn opmerking:

Het echte rekenwerk hierover is te ingewikkeld voor me.

Gezien eerdere beweringen nogal een 'contradictio in terminis'. :?

Wat betreft de geometrie van de VST: (de grote filosoof Wim T. zei het al) dat hoort zo, dus dat klopt. :wink:
Ben zelf altijd weer verbaasd dat Marten M-gineering niet in dit soort postings reageert.
Lijkt me toch iemand die dagelijks met deze materie bezig is. Zeker als ik op zijn site lees dat hij echt fietsen maakt voor afwijkende mensen en situaties.

Beste Marten,
Ik ken je vooral als iemand die feitelijk juiste info geeft en zich niet in discussie mengt.
Maar kun je wellicht voor mij als leek een tip van de sluier oplichten of gewoon zeggen dat dit allemaal geloel is?

Volgens mij heeft deze hele discussie een hoog blabla wauwelwauwel gehalte. De professionele frame builders zijn net als koks in een restaurant. Je mag gerust zeggen dat Gordon Ramsy teveel of te weinig zout gebruikt. Maar dat zegt uitsluitend iets over je eigen smaakbeleving!!
Ik denk dat Marten, gezien zijn ervaring als framebouwer, uitstekend in staat is om aan te tonen dat handproblemen niet ontstaan door een (te) lage naloop en/of te steile balhoofdhoek, maar -zoals hij al eerder aangaf- gezocht moet worden in variabelen als stuur, handgrepen, zadel etc. Misschien denkt Marten na het lezen van deze draad; -en ik geef hem een ongelijk- "Ik geef de pijp aan Marten" :cry:

Hoe een fiets rijdt blijft, hoe dan ook, een subjectieve beleving; een fiets die voor de een 'lekker' rijdt hoeft voor iemand anders niet noodzakelijkerwijs ook 'lekker' te rijden. Het is idd de som der delen die een fiets 'comfortabel' maakt; pagina's lang discussiëren over een (te?) lage naloop en dientengevolge een fiets richting schroothoop verwijzen is m.i. teveel van het goede, vooral ook omdat er geen wetenschappelijke/feitelijke onderbouwing gegeven wordt waarom er 'vanalluss' mis is met een fiets. (helaas onderkent Schlauch deze tekortkomingen niet waardoor een goedbedoeld advies uitmondt in een oeverloze discussie die op een gegeven moment 'kant noch wal' raakt)

The end (wat mijn verdere bijdrage betreft dan) :D
pedalman schreef:Misschien denkt Marten na het lezen van deze draad; -en ik geef hem een ongelijk- "Ik geef de pijp aan Marten"
Zeker als b.v. een balhoofdbuis (of beter: buitenbalhoofdbuis) consequent benoemd wordt als "stuurbuis". :?
Ik denk maar zo: laat het bouwen van frames maar over aan hen die er voor doorgeleerd hebben. Ik rijd wel een stukkie op dat product van hun denk- en constructiewerk waar ik lekker op fiets.... 8)
Verder geef ik de pijp ook maar aan Ma(a)rten... :lol:
Ik vind het heel erg leuk dat iemand die ik erg bewonder opnieuw zijn gelijk bewijst. Ditmaal door zijn mond te houden. Daar kunnen we nog wat van leren.
Schlauch schreef:Negatieve of op de persoon gerichte reacties van anonymus Pedalman of Dick stel ik niet meer op prijs. Het wordt eens tijd dat de beheerders hier hun stem laten gelden.

Jac
Hierbij de stem van een van de beheerders: Ik geloof niet dat deze draad nog ergens toe leidt, en zet hem dus op slot. Jac heeft gelijk: we tolereren geen persoonlijke aanvallen. Tegelijkertijd heb ik Jac verzocht om daar ook geen aanleiding toe te geven.