Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een nieuwe slaapzak - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een nieuwe slaapzak

Ja ik weet het er is een hoop te vinden op het forum over slaapzakken maar toch vindt ik mijn zoektocht een nieuw topic waard,

Ik ben op zoek naar 2 nieuwe slaapzakken, aanelkaar ritsbaar, het liefst een klein pakvolume. Mijn vriendin wil geen dons (kijk maar naar de Keuringsdienst) ik vindt het eventueel wel een optiie.
Maar dan moeten we dus een syntetische en een donzen aanritsbaar hebben.

Ik ben vandaag bij leerentveld en de bever geweest,
Bij Leerentveld zei men:
Nomad Cape sable 450, deze is 1050 gram en volgens de site geschikt voor -2.

Bij Bever was het de:
Ajungilak 3 seasons deze is 1600 gr een stuk zwaarder dus

Verder kom ik er slecht uit ik lees op hikingsite dat de cape sable zijn temp. niet waar maakt,

Ikzelf ben absoluut niet kouwelijk en wil de slaapzak in de herfst/lente/zomer gebruiken (niet winterkamperen)
En mijn vriendin is wel kouwelijk maar gaat alleen mee in de zomer en mss de lente.

Zijn er mensen met goede tips?
Vorige jaar had ik bijna hetzelfde vraag....

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=9425
Birdland misschien? Of Vaude? Of TNF?

Er zijn vele soorten.

Dons is wel een stuk lichter... en kleiner in te pakken waarschijnlijk.
Of gewoon niet zo teerhartig zijn. http://www.tatteljee.nl/slaapzakken.html.

Maar ja ben zo gefrustreerd van mijn ex die vegetarier was dat ik nu de beesten zelf wel wil plukken om mijn slaapzak te vullen. :roll:
catemaron schreef:Of gewoon niet zo teerhartig zijn. http://www.tatteljee.nl/slaapzakken.html.

Maar ja ben zo gefrustreerd van mijn ex die vegetarier was dat ik nu de beesten zelf wel wil plukken om mijn slaapzak te vullen. :roll:

Gewoondoen!!!
En buiten dat plukken ben ik ook erg blij met mijn Tatteljee, vooral handig als je niet "normaal" ben. d.w.z. buiten de standaard maten of wensen valt.

Ik vind dat de bling bling gehalte bij de bekende merken wel iets meer is(en gewicht iets lager is), maar de kwaliteit en service bij tatteljee is gewoond goed, wel een uniek ervaring z'n ding op maat laten maken....
Shane schreef:......wel een uniek ervaring z'n ding op maat laten maken....
Alleen dat is inderdaad al een reden om bij Tatteljee te gaan kijken, of beter gezegd je een slaapzak te laten aanmeten! :D
(Houdt er wel rekening mee dat ze in deze periode van het jaar een volle order portefeuille hebben en dat het dus een paar weken duurt voordat je slaapzakken klaar zijn.
Nog steeds zoekende ben ik tot nu toe uitgekomen op de Ajungilak Spring Compact, weinig gewicht goede temp. verhouding.
Nu nog op zoek of ik ze morgen in een winkel kan ophalen wil eigenlijk za/zo een dagje kamperen.
Tatteljee heeft voor ons een heel lichte tweepersoonsslaapzak gemaakt die aan de onderkant geen dons heeft maar een uitritsbare insteekhoes voor Exped of Neoair matjes. Die van ons is goed voor 0 graden, plus wat extra dons omdat mijn vrouw het snel koud heeft. Het totale gewicht van de slaapzak zelf exclusief de matjes is iets van 1300 gram voor twee personen.... (gemaakt van hun prachtige nieuwe xtr tijkmateriaal).
Het kenmerk van deze constructie is dat je geen dons gebruikt waar het toch geen nut heeft (het deel waar je op ligt). Daarmee spaar je gewicht, volume, en wat geld. De isolatie komt helemaal van de matjes. Dit is natuurlijk een oud kunstje, maar deze keer is het eens helemaal optimaal uitgewerkt. De eerste versie was wat aan de krappe kant bij het voeteinde, en wordt nu aangepast. Praktijkervaring hebben we nog niet, helaas.
Wim
Bij de keuze voor een slaapzak zou ik ook rekening houden met de verschillende eigenschappen van het materiaal. Dons isoleert zeer goed en heeft een laag gewicht en pakvolume. Wordt het vochtig dan verliest het al snel deze eigenschappen. Bij vocht zul je meer hebben aan een kunstvezel slaapzak maar deze heeft meer pakvolume en gewicht bij vergelijkbare isolatiewaarde. Dit kun je overigens heel goed opwaarderen door het gebruik van een lakenzak. Het aan elkaar risten van de slaapzak is natuurlijk knus en gezellig, vraag is of er ook niet meer warmteverlies is(misschien gecompenseerd door het samen liggen) doordat je bovenopening dan groter is. Over het algemeen hebben vrouwen het sneller koud, hebben liever wat meer warmte dan mannen. Er zijn goede betaalbare kunstvezel slaapzakken speciaal toegepast op het vrouwenlichaam waarbij bepaalde zones extra isolatie bieden. Ik heb er goede ervaring mee. Overweeg je criteria nog eens en kijk wat voor jullie het belangrijkste is; moet het dan nog persé aan elkaar geritst kunnen worden?
Succes met je keuze, enne slaap lekker!

Monique
Wij slapen al jaren in een tweepersoonsslaapzak, en dat is gewoon echt warmer dan twee eenpersoons slaapzakken.
Ik ben een groot voorstander van dons. Het is veel lichter en compacter, en het gaat ook echt veel langer mee. Ik heb nog nooit een natte slaapzak gehad, en was van plan dat zo te houden. Een moderne kunststof tijk houdt de condens goed tegen (katoen is net een spons).
Wim
Hmm.. ik weet eigenlijk niet wat jullie normaal doen, maar ik lig eigenlijk altijd onder mn slaapzak en nooit erin. Mijn matje isoleert prima en die samengeperste vezels onder je doen toch niks qua isolatie (mijn ervaring is dat ik eronder warmer slaap dan erin). Op die manier slapen mijn vriendin en ik gewoon onder 2 slaapzakken, waarbij ik het stuk wat ik overhoud door de slaapzak te spreiden over de hare gooi voor wat extra isolatie voor haar.

Just my two cents...

Matthijs (die ook onder het vriespunt, maar ook met +20 heerlijk onder zijn 'Ajungilak Compact 3season' slaapt)
Dit was dus ook onze eravriong. Toen de oude openritsbare dekenslaapzak echt versleten was hebben we die ervaring dus proberen om te zetten in een verder geoptimaliseerde variant. Want gewoon die dekenslaapzak als deken gebruiken werkt natuurlijk niet meer als het wel koud wordt: dan gaat het langs de randen tochten en krijg je het wel erg koud.
Wim
check ook de RAB eens dat is een hier erg onbekend merk, maar gemakkelijk en goedkoop te bestellen vanuit de UK. Met de lage Pond heb je dan zeker voordeel. Hun Quantium reeksen hebben naar mijn eigen onderzoek het beste gewicht-warmte verhouding. Ze zijn wel allemaal Dons.

Ik zelf heb in februari een Quantium 400 Endurance op de kop kunnen tikken voor €200. Slaap je bij -5 nog comfortabel in, en ligt een stukje onder de 1kg. Heb ze ook al eens getest tegen een andere Quantium 600 Endurance zak geritst. Wat is precies de reden tegen een donzen slaapzak voor je vriendin? Enkel ethisch zou ik er iets tegen kunnen verzinnen, maar als ik het gewichtsverschil zag, was ik zo gedraaid!

Een goed online shop voor RAB is http://www.towerridge.co.uk/
PHD in Engeland maakt ook heel mooie ultralichte slaapzakken. Maar het efficiency voordeel van een tweepersoonsslaapzak zou ik niet willen weggeven, om van de gezelligheid maar te zwijgen.
Wim
Ik ben dit weekend ge-fiets-trein-t naar Utrecht en heb daar in de Bever heerlijk gelegen in de Ajungilak Spring Compact.
Even aan elkaar geritst en meteen maar afgerekend, een heerlijk slaapzak. Ik ben naar Delft doorgereden en heb een heerlijke nacht op de camping geslapen (en het was best fris buiten)
Overweeg ook Joutsen (Finland): topkwaliteit tegen een redelijke prijs en Western Mountaineering als grammenjagen je hobby is.

Sjors
Wim schreef:Tatteljee heeft voor ons een heel lichte tweepersoonsslaapzak gemaakt die aan de onderkant geen dons heeft maar een uitritsbare insteekhoes voor Exped of Neoair matjes. Die van ons is goed voor 0 graden, plus wat extra dons omdat mijn vrouw het snel koud heeft. Het totale gewicht van de slaapzak zelf exclusief de matjes is iets van 1300 gram voor twee personen.... (gemaakt van hun prachtige nieuwe xtr tijkmateriaal).
Het kenmerk van deze constructie is dat je geen dons gebruikt waar het toch geen nut heeft (het deel waar je op ligt). Daarmee spaar je gewicht, volume, en wat geld. De isolatie komt helemaal van de matjes. Dit is natuurlijk een oud kunstje, maar deze keer is het eens helemaal optimaal uitgewerkt. De eerste versie was wat aan de krappe kant bij het voeteinde, en wordt nu aangepast. Praktijkervaring hebben we nog niet, helaas.
Wim
Wij hebben al jaren een tweepersoons lakenzak met aan de onderkant ook twee sleuven voor thermarest matrasjes. Bovenop de lakenzak kan je een slaapzak ritsen. Dus eigenlijk hetzelfde principe dat Wim beschrijft. Volgens mij zijn ze nog steeds te koop bij Bever. Het ligt prima zo en we hebben er 2 diktes donzen slaapzakken bij en als het erg warm is slaap je alleen onder het laken. Het enige nadeel is dat je de matrasjes niet zo gemakkelijk meer kan gebruiken buiten je tent b.v. in een stoeltje.
Precies, zo hebben wij het ook jaren gedaan, maar dan zelf gemaakt en zonder de sleuven omdat het toch wel bleef liggen. Bij Bever heet het een isohoes geloof ik. Deze keer toen we na dertig jaar toch iets nieuws moesten hebben heb ik geprobeerd het idee nog wat verder te optimaliseren, met 1300 gram voor twee personen tot 0 graden als resultaat. Omdat de matjes nog weer veel beter zijn loont het idee nog meer de moeite dan vroeger.
Lekker slapen nu....
Wim