Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietstassen, kaarthouder,...? - Forum Wereldfietser

Welke fietstassen, kaarthouder,...?

Dag vakantiefietsers!

Ik toon interesse in het kopen van een nieuw paar fietstassen van Ortlieb, ev. een rack pack en alsook een kaarthouder voor op mijn stuur.
Doch ben ik niet 100% uit voor welk type ik zou moeten gaan.

De Bike Packer Classic vind ik er het mooiste uitzien, en ik hou ook van het kliksysteem om de zakken te sluiten. Het grote nadeel voor mij is dat ik dit niet kan combineren met een Rack Pack. Of is hier een ander alternatief voor? Klein nadeel is ook dat de Bike Packer serie iets duurder is dan de Back-Roller.
Mijn alternatief voor de Bike Packer Classic is de Back-Roller Classic. Dit model vind ik minder mooi, maar ik kan hem wel perfect combineren met een Rack Pack. Het rol-sluitsysteem lijkt me iets moeilijker en complexer om te sluiten dan het kliksysteem. Maar langs de andere kant weer moeilijker te openen voor dieven! En ik moet toegeven: de Whiteline vind ik gedurfd máár zeer mooi. Ik denk dat ie perfect past qua kleurencombinaties met mijn nieuw TREK X500 (deze is zwart-grijs van kleur: http://www.trekbikes.com/images/bikes/2 ... htgray.jpg).
Zoals ik al zei wil ik de fietstassen combineren met een Rack Pack maat M, maar ook met een Buitentas maat S aan iedere tas.

Ik was ook nog op zoek naar een kaarthouder (zonder voortas). Ik dacht aan een Stuurhouder CC100, gecombineerd met een kaarthouder van Sunny, welke hier perfect op zou moeten passen. Een alternatief waar ik al van had gehoord is de fietsgidshouder van Bikeline, maar hier heb ik nog geen voorbeeld van gezien. Het komt er gewoon op neer dat mijn fietsgids er in past en dat ik nog voldoende plaats heb op mijn stuur voor kilometric en bel. ;-)

Goed, je ziet dat ik er al serieus over heb nagedacht, maar toch zou ik graag even luisteren naar het professioneel advies van mijn collega-vakantiefietsers. Wat denkt u van mijn gekozen producten, welke fietstas, kaarthouder,... zouden jullie me aanraden? Het is een dure aankoop, dus ik wil zeker van mijn stuk zijn. ;-)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Koen Beliën
Beste Koen,

Wat je mooi en handig vind is persoonlijk denk ik. Persoonlijk ben ik fan van de rolsluiting, simpel, snel en 100% waterdicht.

Een rack pack kan je altijd wel monteren, desnoods met een spanband rond de pack en bagagedrager, ik zie niet direct in wat het type tas daarin zou uitmaken. Alternatief voor de rackpack zou een waterdichte kanozak kunnen zijn (diverse fabrikanten).
Let er wel op dat je met jou huidige bagagedrager, de tassen met de bovenkant boven het laadvlak zullen steken en je dus bij voorkeur een stevig iets (tasje met onbreekbare spullen, o.i.d.) tussen de tassen wilt hebben waar je rack pack op kan liggen/steunen. anders belast je de bevestiging van de tassen wellicht een beetje te veel??

Een bikeline-houder achtige oplossing zou dit kunnen zijn? (geen ervaring mee):
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/ ... houder.php
Met deze houder houdt je tenminste ook nog zicht op je wiel (de enige reden om geen stuurtas met kaarthouder te kiezen)

Succes en ik ben benieuwd naar jouw reacties en uitkomsten van verdere zoektochten.

Groet, Matthijs
De kaarthouder die je waarschijnlijk bedoeld is de Freeliner van klickfix (http://www.klickfix.de/). Deze heb ik via mijn fietsenmaker besteld omdat ik ze zelf ook nergens tegenkwam. De stuurhouder is inbegrepen bij deze kaarthouder.

Sjoerd
Mijn vrouw fietst met de Rack-Pack en ikzelf met een kanozak. Persoonlijk vind ik het bevestigen van de Rack-Pack net iets gemakkelijker dan het bevestigen van een kanozak met spanbandjes. Verder vindt ik de Rack-Pack achterop de fiets van mijn vrouw er "netter en verzorgder" uitzien. (Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.) Ik hou het echter op de kanozak omdat de tent zich hierin gemakkelijker laat proppen en hij is net iets groter.

We hebben met de Back Roller ook wel eens iets vervoerd dat langer was dan de tas (stokbrood bijvoorbeeld). Dat is goed te doen. Ik heb geen ervaring maar het lijkt me dat met de Bike Packer de klep in de weg kan zitten.
Wij hebben de backroller omdat die simpeler is, goedkoper, volgens sommigen iets beter waterdicht, en heel gemakkelijk in het gebruik. Mijn dochter heeft een stel witte op haar witte mtb, en met een witte stuurtas staat dat heel gelikt.
Ik vroeg me wel af wat je allemaal wilt meenemen: een rackpack bovenop, en ook nog die kleine tasjes eraan, wordt dat niet wat veel? Als je ook voortassen gebruikt wordt je wel een muilezel, en als je geen voortassen gebruikt een steigerend paard.
Wim
De packer-type tassen zijn zwaarder dan de rollers. Zelfs de light-packers zijn nog zwaarder dan de standaard rollers en veel duurder.
Het sluiten van de rollers is m.i. toch wel heel simpel. Ik laat de riemen altijd thuis (ergens op zolder) en sluit de tassen naar boven.
Leon
Leon...met "naar boven rollen" bedoel je, dat je de tas richting drager rolt?
Op de een of andere manier heb ik ze altijd "naar beneden' gerold. Dus van de drager af. Waarom weet ik ook niet, maar het lichtje gaat opeens branden dat de sluiting dan minder uitsteekt. Hihi, dat een mens toch zo vastgeroest kan zitten in zijn gewoonte's. Als de tassen er weer op zitten zal ik ze ook eens "naar boven" rollen. Kijken of het scheelt in de breedte.
55er schreef:Leon...met "naar boven rollen" bedoel je, dat je de tas richting drager rolt?
Op de een of andere manier heb ik ze altijd "naar beneden' gerold. Dus van de drager af. Waarom weet ik ook niet, maar het lichtje gaat opeens branden dat de sluiting dan minder uitsteekt. Hihi, dat een mens toch zo vastgeroest kan zitten in zijn gewoonte's. Als de tassen er weer op zitten zal ik ze ook eens "naar boven" rollen. Kijken of het scheelt in de breedte.
Hoi 55er,
Ik denk dat Leon niet zozeer doelt op richting drager of van de drager af rollen bij het sluiten van de tas maar de draagriem niet gebruikt als onderdeel van de sluiting van de tas.
Wanneer je de tas hebt dichtgerold dan breng je de sluitclips boven de tas naar elkaar toe.
Zoals op onderstaande foto bij de lowridertassen te zien is.
Afbeelding
Vrienden, bedankt voor al jullie info en meningen. Intussen ben ik ook beginnen twijfelen tussen Vaude en Ortlieb, en kaarthouder of stuurtas. Met jullie informatie in mijn achterhoofd ga ik naar de winkel om daar alles eens van dichtbij te bestuderen, en ga daar de voor en nadelen (voor mezelf) naast elkaar leggen, en zo een keuze maken. Ik laat jullie weten wat het geworden is!

Groetjes,
Koen
Er is sinds kort ook nog een simpeler en goedkopere versie van de backrollers.
Wim
Wim schreef:Er is sinds kort ook nog een simpeler en goedkopere versie van de backrollers.
Wim
Over wat heb je het dan? Staan die in de catalogus van 2009?
Gewoon even zelf opzoeken voortaan: http://www.ortlieb.de/index_white.php?l ... search.php
Op die website ben ik al meermaals geweest, maar ik weet niet wat jij als nieuw model aanziet. Er staat allesins niets nieuwer bij dan voor mij al bekend was.

Ik heb uiteindelijk besloten dat ik voor de Sunny kaarthouder + CC100 handlebar adapter ga. Als fietstassen kies ik voor de Vaude Aqua Back Plus die ik combineer met de Ortlieb Rack Pack (die strap ik op mijn bagagedrager vast).

Is de Large versie van de Rack Pack oké? Of steekt deze te ver uit? De Mediumversie lijkt me net iets te klein (deze is 54 cm, terwijl mijn matje 54,5 cm is. Large versie is 7 cm groter.). Of wat raden jullie me aan?

Koen
LaRaLoVeR schreef:Op die website ben ik al meermaals geweest, maar ik weet niet wat jij als nieuw model aanziet. Er staat allesins niets nieuwer bij dan voor mij al bekend was.
Deze zijn dit jaar nieuw:
http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=de ... rollercity
Geen draagriem, geen spanriem dwars over de tas maar wel ingenaaide gespen aan de zijkant. Alleen in rood.
Resultaat is eenvoudig, licht, niet duur.
Leon
Leon schreef:
LaRaLoVeR schreef:Op die website ben ik al meermaals geweest, maar ik weet niet wat jij als nieuw model aanziet. Er staat allesins niets nieuwer bij dan voor mij al bekend was.
Deze zijn dit jaar nieuw:
http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=de ... rollercity
Geen draagriem, geen spanriem dwars over de tas maar wel ingenaaide gespen aan de zijkant. Alleen in rood.
Resultaat is eenvoudig, licht, niet duur.
Leon
En een eenvoudiger, minder variabel ophangsysteem. Die ingenaaide gespen zitten ook op mijn officebag: sluit mooi strak af, maar ik denk dat het wat minder handig is als je de ene keer veel en de andere keer weinig in je tas stopt. Je kunt de gespen namelijk niet verstellen.

Sjors
Een kaarthouder heb ik ooit gehad als onderdeel van de Ortlieb stuurtas. Je klikt hem er boven op. Helaas werd hij na enkele weken steeds ondoorzichtiger en ik heb hem weggegooid. In veel landen heb je absoluut geen kaarthouder nodig omdat er maar weinig wegen zijn. De route van de dag krijg je gemakkelijk in je hoofd. Dus bezint eer ge begint. Een losse kaarthouder lijkt me overigens helemaal dup want die weegt weer extra grammen en vangt wind.
De recentere kaarthouders van Ortlieb worden veel minder snel geel en ondoorzichtig dan die van vroeger. Zelf vind ik het wel fijn er eentje te hebben, al zou ik een andere grotere maat handiger vinden dan deze klein dubbelgevouwen houder die je in de prijktijk met bijna alle kaarten moet uitvouwen.
Wim
Wim schreef:De recentere kaarthouders van Ortlieb worden veel minder snel geel en ondoorzichtig dan die van vroeger. Zelf vind ik het wel fijn er eentje te hebben, al zou ik een andere grotere maat handiger vinden dan deze klein dubbelgevouwen houder die je in de prijktijk met bijna alle kaarten moet uitvouwen.
Wim
Op mijn Vaude (grote versie) stuurtas zit een transparant en waterdicht kaartvak waar je gewoon een A4 in zn geheel in kan schuiven.. de bovenste 5 cm kan je dan alleen niet zien omdat deze om het hoekje vallen.