Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op naar Santiago, maar welke banden? - Forum Wereldfietser

Op naar Santiago, maar welke banden?

Beste wereldfietsers

Over exact een maand vertrek ik naar Santiago de Compostela met m'n trouwe tweewieler. Ter voorbereiding moeten er heel wat onderdelen vervangen of op punt gesteld worden. Dit lukt me wel, alleen op vlak van banden zie ik door het bos de bomen niet meer ...

De fiets is een Viper TR 3.0 (hardtail mountainbike, dus 26" wielen). Ik heb al Continental Explorer's gehad, goede all-terrain banden en gingen 7.500 ruwe km mee. De Maxxis Larsen's die er nu rond liggen hebben op terrein enorm veel grip, maar op een natte weg is het een ramp en de levensduur is ook een lachertje. Laten we al die lekke banden ook nog buiten beschouwing laten.
Ik wil dus iets totaal anders. Een snelle, stevige tourband met voldoende grip op de weg en een beetje ongevoeliger voor lekke banden. Breedte ongeveer 1.6. Ben zelf niet zwaar en de bagage gaat mee met een volgauto.

M'n eerste gedacht was de Schwalbe Marathon, daar hoor ik goede verhalen over. (ben alleen niet gek over die marathon plus, waar je een punaise in kan steken zonder dat 'ie lek gaat. Het zou namelijk erg moeilijk zijn om die band fatsoenlijk en recht om je velg te krijgen)
Het is de eerste keer dat ik zo ver fiets, daarom zet ik m'n vraag op wereldfietser.
Na eeen tijdje op Continental topcontact te hebben gefietst ben ik weer overgestapt/terug bij Schwalbe Maraton Plus, de 28" welliswaar, maar ze liggen prima op de velg en een sterke band.
Harry schreef:Na eeen tijdje op Continental topcontact te hebben gefietst ben ik weer overgestapt/terug bij Schwalbe Maraton Plus, de 28" welliswaar, maar ze liggen prima op de velg en een sterke band.
Maar als je toch een volgauto hebt zijn er banden die lekkerder fietsen!
Leon
Leon schreef:Maar als je toch een volgauto hebt zijn er banden die lekkerder fietsen!Leon
En ook fietsen die lekkerder/sneller fietsen..... :wink:

Hoewel, het fietsen moet en blijf je natuurlijk zelf doen... :oops:
:lol:
Ik weet niet veel van banden etc.. Heb even op mijn fiets gekeken en daar liggen Swalbe marathons om. Deze hebben zonder lek Lourdes via de Jacobsroute gehaald en Berlijn. Met elkaar ruim 2700 km. Los daarvan vind ik ze gewoon lekker fietsen. Het overwegen waard. Succes met je keus
ik heb het vermoeden dat hier een herhaling van vele eerdere draadjes gaat plaatsvinden. :roll:
Ik heb goede ervaring met Continental's model Town & Country en Travel Contact. Lichtlopende banden en behoorlijk slijtvast.
Marathon XR's heb ik ook geprobeerd; zeer sterk maar niet zo licht rollend als Conti's en dat telt voor mij toch wel mee op 100+ dagen. De Conti's hebben een mindere levensduur dan de Marathon XR, maar wat geeft dat; in geval van nood kun je bij elke bouwmarkt/supermarkt/groenteboer in Europa een 26" bandje als thuiskomer op de kop tikken. :)
Je wilt een zo snel mogelijke 26 inch band die ook nog betrouwbaar is? Schwalbe 50 mm Big Apple, zou ik zeggen. Die is zeker stevig genoeg voor deze tocht, rolt erg licht, en is ook nog heel comfortabel. De 60 mm past vast ook (alleen zonder spatborden), maar die vind ik wat zompig. De 55 mm heb ik zelf nooit geprobeerd.
Wim
Wim schreef:Je wilt een zo snel mogelijke 26 inch band die ook nog betrouwbaar is? Schwalbe 50 mm Big Apple, zou ik zeggen.
Wim, in je continue propagatie van de dikke band wil ik je nu toch tegenspreken. OP fietst met volgwagen en zal dus weinig bagage hebben. Dat betekent dat hij vaak ruim boven 20 à 25 kmh zal komen en dan willen naar mijn ervaring dikke banden niet graag meer harder.
Leon
Dat is wel zo, maar dit is een fiets met een vermoedelijk vrij stug mtb frame. Vandaar dat ik toch aan wat dikkere banden dacht. Het wat duurdere en kwetsbaarder alternatief is een stel Panaracer Pasela's in de iets smallere maat 26x1,75. Zelf heb ik die als set snelle banden voor gebruik zonder veel bagage, maar ik heb ze laatst ook een weekje met 25+kg bagage in de Ardennen gebruikt, en ook dat ging prima (geen lekke banden). Een stel Panaracer highroads is nog sneller (maar gaat makkelijker lek), en net als de Pasela leverbaar in 1,5 en 1,75 inch.
Als hij echt snel zonder bagage wil rijden moet hij gewoon een soort audax/brevet fiets meenemen.
Wim
M'n eerste gedacht was de Schwalbe Marathon, daar hoor ik goede verhalen over. (ben alleen niet gek over die marathon plus, waar je een punaise in kan steken zonder dat 'ie lek gaat. Het zou namelijk erg moeilijk zijn om die band fatsoenlijk en recht om je velg te krijgen)


800 fietskm geleden ben ik overgestapt op de Schwalbe Marathon plus banden, heb deze zelf op de velgen gezet. Met tips van de fietshandel - bike4travel- en iets meer spierkracht is het geen probleem geweest. Prima resultaat en zeer tevreden over de kwaliteit.
Het overwegen waard!

Groet,
Helma
Wil je ook onverhard?

Zo ja, in welke verhoudingen verhard/onverhard?
Tja, als het zonder bagage is, heb je wat meer mogelijkheden. Dan is Marathon Plus misschien wat overdreven. Misschien eens naar Marathon Racer kijken ? Ik rij zelf al dik 4000km met een Marathon Racer (35mm, 28'), lekvrij en de banden zien er nog steeds prima uit, ondanks de slechte Belgische fietswegen en regelmatig enkele porties onverhard op het programma. Wel regelmatig goed oppompen (ik pak 5 - 6 bar), dat scheelt qua slijtage, en rijdt ook eens zo soepel.
Bedankt voor de reacties allemaal.

We gaan helemaal niet off-road, er gaan heel wat mensen mee met hun koersfiets. Snelheden van 25 - 30 en meer zullen dus regelmatig gehaald worden, een brede band met noppen is daarom geen optie.

Ik heb nog een band op het oog: Ritchey Tom Slick 26". Daar mag 7 bar in. Iemand ervaringen mee? Is slechts 1.4 breed, zeer wendbare en snelle band maar natuurlijk wel lekgevoeliger dan de Marathon.
VIPER's concept schreef:We gaan helemaal niet off-road, er gaan heel wat mensen mee met hun koersfiets. Snelheden van 25 - 30 en meer zullen dus regelmatig gehaald worden
Dan koop je een band met zo weinig mogelijk profiel en smal, 28 of 32 mm, met vrij weinig lekbescherming m.a.w. soepele bandjes.
Die koersfietsers zorgen er wel voor dat je alleen op mooi wegdek fietst - die haten alles wat afwijkt van asfalt.
Leon
Schwalbe Kojak ga ik vanaf (als het goed is) donderdag gebruiken.
Over Panaracer Pasela hoor je ook veel goeds.
Leon schreef:Dan koop je een band met zo weinig mogelijk profiel en smal, 28 of 32 mm, met vrij weinig lekbescherming m.a.w. soepele bandjes.
Die koersfietsers zorgen er wel voor dat je alleen op mooi wegdek fietst - die haten alles wat afwijkt van asfalt.
Leon
Zo is dat :D

Je hebt al wat nadeel van een zwaardere fiets en kleinere wielen, dus een extra nadeel in de vorm van een minder licht lopende band, zou ik uit de weg gaan.

Rij zelf geregeld tochten met racers in de groep, bergop moet ik toch wat harder stoken vanwege het gewichtsnadeel. Zelfs bergaf moet ik bijtrappen soms, daar waar de racers met hun keiharde 23mm bandjes en aerodynamische houding diep in de beugels alleen de zwaartekracht nodig hebben.
Mijn stelling was nu juist dat bredere banden niet noodzakelijkerwijs veel langzamer lopen. De Schwalbe Kojak doet het altijd erg goed in rolweerstandtests van ligfietsers, en die zijn toch heus geobsedeerd door snelheid. Wat het nadeel is van kleinere wielen kan ik niet echt bedenken: alle snelle ligfietsen hebben nog weer kleinere wielen.
Kijk, ideaal voor deze tocht is natuurlijk iets als een audax fiets met 30-32 bandjes. Dat weet ik ook wel. De vraag hier is alleen maar wat je kunt doen om een mtb zo geschikt mogelijk te maken. Dan heb je inderdaad het meest aan lichte soepele bandjes met weinig of geen profiel. En beetje breder is dan wat mij betreft toch wel fijn bij zo'n relatief stug frame, en velgen die toch wel wat breder zullen zijn dan racefietsvelgen. Langzamer ga je er echt niet door. Ik zou zelf niet smaller gaan dan 1,5 inch. De Panaracer Highroad in die maat was in mijn ervaring heel snel, en best comfortabel. Hij weegt ook zowat niks.
Wim
Ik heb een oplossing gevonden, samen met de antwoorden op dit topic en m'n ervaren fietsenmaker. Hij stelde mij GEAX Streetrunners voor. In het midden is er geen profiel en aan de buitenzijden wel weer. Breedte 1.25. Ja zeer smal voor een mountainbike maar hij heeft goede ervaringen met de band. Verder gaat hij de voorvering stugger maken om krachtverlies te beperken en de wegligging te verbeteren. Zou ook niet snel lek gaan, in ieder geval minder snel dan de Ritchey Tom Slicks en alle koersfietsbandjes.
Afbeelding
http://www.geax.com/vedit/pagina.asp~pagina~1901

Zien er leuke banden uit, zijn er ook in 1.6inch trouwens.
Ik heb net Marathon supremes voor de eerste keer wat geprobeerd.
Gisteren vond ik ze wat zompig rijden. Ik heb de 50mm versie en er stond 3,5 bar op. Nu wat bijgepompt tot 4,5 bar en ze reden al veel beter. Nog steeds zeer comfortabel, je voelt ze aan de baan kleven. Nadeel is wel dat ze wat zoemen. Ze lopen licht en zien er heel fraai uit, wel duur maar als ze 5000km of langer meegaan, dan maakt het me niet veel uit. De vorige banden die ik gebruikte waren travelcontact, daar heb ik 3000km mee gedaan en ze zijn nog niet "op" maar ik wilde eens iets anders. De ideale band bestaat helaas niet.