Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies om aanschaf tent voor fietsvakantie met klein kind - Forum Wereldfietser

advies om aanschaf tent voor fietsvakantie met klein kind

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik ben samen met mijn vrouw een vakantiefietser, elke jaar gaan wij op ergens fietsen door mooie streken binnen Europa, met (meestal) kamperen onderweg.

Nu hebben wij sinds december 2008 een zoontje. Onze tent is echt te klein voor drie personen, vandaar dat we overwegen om een grotere tent aan te schaffen. Vanwege de hoge kosten willen wij beetje vooruitzien en ook een optie voor evt. vierde persoon nemen. Een lichtgewicht tent voor 2 volwassenen en 2 kinderen dus. Of, als we nóg verder vooruitkijken, zou een kind dat al wat groter is, op een gegeven moment liever in een eigen tent willen slapen? en zo ja, vanaf welke leeftijd ongeveer zal dat zo zijn? Zou het dan beter zijn om nu al 2 tenten te kopen, elk tent voor 2 personen? Of nemen twee tenten meer ruimte in beslag en zijn zwaarder?

Zie je, wij hebben totaal geen ervaring met een fietsvakantie met kinderen... Hopelijk mogen wij van jullie ervaring met kinderen gebruik maken!

Hartelijke groeten,
Frank Voncken
Welkom op het forum,

Antwoord op jullie vraag heb ik niet, maar deze site kan in ieder geval ook van pas komen:

http://fietsenmetkinderen.info/

Wouter Hagedoorn
Dank je wel, Wouter. Ik zal eens ernaar kijken.

Frank
Hallo,

Met veel plezier hebben wij deze tent een 4-tal jaar gebruikt:

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.ph ... product=68

Verdeeld over twee fietsen is het gewicht van ca. 7kg prima te doen. De tent is i.i.g. groot genoeg voor als de kinderen nog niet zo heel groot zijn.
Overdag haal je de extra binnentent weg waardoor een vrij grote leefruimte ontstaat.
Eureka tenten zijn ook nog eens vriendelijk geprijsd..


Succes met de zoektocht
Wij hebben deze 3 persoons tent met 2 personen een lichte en zeer ruime tent.
http://www.ellis-brigham.com/cgi-bin/ps ... _in=204388
Dank jullie wel voor de reacties!

Het blijft wel lastig om een geschikte tent te vinden. Één tent met een of twee slaapcompartimenten? Misschien twee compartimenten, dan kan onze kleine bij een van ons slapen terwijl de andere ouder in een andere compartiment slaapt. Zodra ons zoontje wat groter wordt, dan kan hij in zijn eigen compartiment slapen (dat zal hij vast geweldig vinden!) en wij de ouders weer samen in het andere compartiment. Dat zou een overweging kunnen. Twee aparte 2-persoonstenten aanschaffen heeft wellicht een nadeel dat er geen leefruimte is tussen de tenten zoals bij twee compartimenten in één tent (zeker bij slecht weer en bij veel bagage).

Wat denken jullie ervan?

Frank
Niet de goedkoopste optie maar zeker een van de kwalitatief hoogwaardigste en ook een zeer flexibele oplossing is de Hilleberg_Stalon.
Harry schreef:Twee aparte 2-persoonstenten aanschaffen heeft wellicht een nadeel dat er geen leefruimte is tussen de tenten zoals bij twee compartimenten in één tent
En twee 2-persoonstentjes plus een tarp...?
Ik ben als klein kind (middelste van 3 kinderen) opgegroeid met de tent van m'n ouders. Een "Wervelwind" van Slee. Toen wij wat groter werden, werd er een tweede tent bij gekocht, de "Pirola" van Slee, welke ik nu nog heb. In jouw geval moet het net zo goed kunnen. Maar niet per fiets.
Mijn vader ( 1963) was net als ik fietsliefhebber en overnachtte in jeugdherbergen, maar ons gezin ging op vakanties altijd met rugzakken uit wandelen, na een treinreis naar de plaats van bestemming. De Ardennen of de Harz bijvoorbeeld. Hij heeft nooit een auto gehad.
Wij hebben een Hilleberg Keron 4 GT. Dat is een vierpersoonstent die we gekocht heben kort na de geboorte van ons tweede kind. Vijf kilo voor een ruime tent vond ik een mooi gewicht, en de tent is heel betrouwbaar. Toen de kinderen klein waren was het een veilige gedachte dat ze in dezelfde slaapcabine sliepen als wij, zeker bij koud weer, en het was ook gezellig. Als je twee slaapcabines hebt is dat wat handiger als ze iets ouder worden, maar het moment dat ze ook dat niet meer willen, en een eigen tentje (of zoals bij ons elke een eigen tentje) komt toch ook redelijk snel. Zij slapen nu elk in hun eigen tentje, en wij in de grote tent. Omdat ze nu zelf bagage kunnen vervoeren is het gewicht niet meer zo'n heel groot probleem, en de grote tent is nog altijd makkelijk - bij gelegenheid slapen we er ook nog wel eens met zijn vieren in. Ik verwacht dat we deze grote tent binnenkort kwijt zijn aan de kinderen, als die zelf met vrienden op pad willen.
Deze tent is nu tien jaar oud, en hoewel intensief gebruikt nog in redelijke staat. Een rits van de binnentent is na alle mishandeling wat minder, maar omdat de binnentent symmetrisch is heb ik die omgedraaid zodat de zwakke rits nu aan de veel minder gebruikte achterkant zit. Ook ene rits van de voortent is nu slecht aan het worden, en dat moet ik dus binnenkort (liefst een beetje goedkoop) laten repareren. De tent is nog prima waterdicht, en ik verwacht dat hij als er geen schade komt zeker nog een jaar of zes mee kan (twee jaar als familietent, dan iets van twee jaar als jeugdtent met mijn dochter, en vervolgens twee jaar hetzelfde met mijn zoon). We zien wel. Wij zijn er heel blij mee geweest.
Wim