Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht trekking fiets tips - Forum Wereldfietser

gezocht trekking fiets tips

Heej mensen,

heb me net even aangemeld. Na 12 jaar trouwen fiets begint mijn studentenbarrel toch een beetje uit elkaar te vallen en is de zoektocht begonnen naar een nieuwe fiets. Nu ben ik nog steeds student en is de fiets HET vervoermiddel voor mij, ik fiets alles (algauw 60-100 km per week). Daarnaast fiets ik in m'n vrije tijd graag een tochtje (40 km en meer) en wil ik van de zomer op fietsvakantie 3 weken naar Noorwegen. Ik ben dus op zoek naar een trekkingfiets waar redelijk wat bagage op moet. En omdat ik 6 maanden moet sparen (en dus op een houtje moet bijten) is het budget max 500 euro. Ik vrees dat ik in de maling word genomen met oude tandwielen, slechte wielen, verrotte remmen etz. Kan iemand mij wat advies geven waar ik zoal op moet letten. En natuurlijk wat wel redelijk spul is.

alvast bedankt
gr Sietske
Ik kan het niet echt opmaken uit je bericht, maar ik neem aan dat je op zoek bent naar een knappe tweedehands (reis)fiets.
Dan éérst hier je licht opsteken: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Dan op dit forum in de gaten houden wat er te koop word aangeboden, zo ook op b.v. marktplaats.
Vergeet merken als **zelle, **tavus etc. Vergeet (zeker in de lagere prijsklasse) ook verende voorvorken en zadelpennen.
Zoek naar Santos, Snel, Vittorio, Avaghon, VSF Fahrrad Manufaktur, Giant Expedition etc.
Voor een fiets die gebruikt gaat worden voor fietsvakanties zou ik zwabberige damesmodellen laten staan. Herenframes zijn veel stijver en gedragen zich stabieler met bepakking.

Je zult ook een keuze moeten maken of je 26" of 28" wielen wilt. Een aluminium frame of staal? Daarover (en over al je andere eventuele vragen) is op dit forum al heel veel geschreven, even zoeken dus...

Héél belangrijk, zo niet het belangrijkste: zorg dat je een "passende" fiets koopt, dat wil zeggen de juiste framemaat! Je kunt je laten opmeten om de juiste framemaat te laten berekenen en een (niet te korte) proefrit is een must.

Succes met je zoektocht!
Dick Schuurman schreef:I
Vergeet merken als **zelle, **tavus etc. Vergeet (zeker in de lagere prijsklasse) ook verende voorvorken en zadelpennen.
Zoek naar Santos, Snel, Vittorio, Avaghon, VSF Fahrrad Manufaktur, Giant Expedition etc.
Als er budget voldoende is, dan kun je naar de merken zoeken die je zonder sterretjes schrijft.
Toen mijn dochter op fietsvakantie ging, wilde ik niet (meteen) in dit soort merken investeren. Ik heb voor haar toen een tweede hands Gazelle Medeo gekocht en daarmee is ze, met bagage, in twee weken naar Annecy gefietst. Ongeveer 1500 km. En alhoewel het geen topfiets is, is het ook geen tobfiets. Geen problemen gehad ondereg en ze gebruikt hem nu nog elke dag. Wel regelmatig onderhouden, maar dat moet met elke fiets.

Wat ik hiermee wil aangeven is, dat een fiets met sterretjes best wel aan je behoefte kan voldoen en misschien ook binnen je budget past.
Blijft het feit natuurlijk, dat als je een Santos, Vittorio etc voor onder 500 euro kunt vinden, je mogelijk een goede koop hebt.
Wat ik bedoel te zeggen: Als je dan toch zo'n € 500,- voor een tweedehands fiets gaat uitgeven, zoek dan niet bij Gazelle en Batavus.
Dat de Medeo dan één model is van Gazelle waar je best een eindje op weg komt, wil niet zeggen dat die andere merken geen betere keus zijn...

En voor Sietske: Eén merk hoort ook nog in het rijtje genoemd te worden. Daarvan worden er heel wat (soms nauwelijks gebruikt) aangeboden: Koga Miyata en dan bijv. de Traveller, Randonneur, WorldTraveller of GlobeTraveller.
Precies. Heel wat Koga's worden verkocht voor expedities naar de tennisbaan. Daar kun je je nu niet meer vertonen met een stalen fiets zonder voorvering, dus weg die oude. Ik zeg het wat ironisch, maar zo ongeveer werkt het soms wel. Dus kijk op marktplaats, en bij fietsenwinkels in de chique wijken. Bij Koga moet je er op letten of het frame een beetje ruimte laat voor wat bredere banden. Koga heeft lang een voorkeur gehad voor smalle bandjes, en dat is eigenlijk minder geschikt. 37 mm is wat mij betreft toch wel het minimum voor gebruik met kampeerbagage. Koga heeft een tijdje last gehad met scheurende Mavic velgen. Als je die tegenkomt kun je heel deskundig kijken met rimpels in je hooft en melden dat dit een dure reparatie kan worden.
Wim
Wat ik bedoel te zeggen is dat je voor een redelijke reisfiets voor beperkt budget best wel kunt kijken bij Gazelle en dan met name de Medeo.
Houd je ook nog wat geld over voor de aankleding.

Hans (die overigens niet op een Gazelle rijdt, maar daarintegen wat meer budget had).
Als ik zo vrij mag zijn: de Medeo is een toerfiets en geen vakantiefiets; voldoet prima voor een rondje over de Veluwe op zondagmiddag en niet meer dan dat (en straalt dat ook uit IMO, oubollig is nog de vriendelijkste omschrijving :) ). Drie weken in Noorwegen fietsen met bepakking stelt andere eisen aan een fiets. Een lange beklimming is, gezien de zitpositie op een Medeo, geen sinecure, de bulk aan overtollige onderdelen (kettingkast, jasbeschermers, ringslot, verstelbare stuurpen) maakt de weg omhoog er ook al niet lichter op.
Een omgebouwde 2e hands (bij voorkeur CrMo stalen) MTB is een betere keuze, zeker als de kleine wegen opgezocht worden zoals bijv. de Rallarvejen etc.
Door goed te zoeken kun je een hele knappe fiets bouwen voor 500,-; geen probleem.
De Medeo wordt anders door verschillende mensen gebruikt om Europa door te cruisen... zelf heb ik bij mijn zoektocht naar een lowbudget fiets ook de Medeo geprobeerd en ik vond hem een beetje gammel rijden en dito uitstraling hebben (ik ben niet de lichtste dus misschien heeft het daaraan gelegen). Uiteindelijk toch besloten wat meer geld uit geven door in Duitsland een VSF T400 te kopen, eerst het 2006 model daarna het 2008 model uitgeprobeerd en voor de laatste heb ik gekozen wegens rustiger stuurgedrag. De fiets voelt heel erg robuust en onverwoestbaar aan, ik ben alleen nog aan het klooien om van mijn slapende vingers af te kopen (maar dit probleem heb ik op andere fietsen ook).
koekeloe schreef:De Medeo wordt anders door verschillende mensen gebruikt om Europa door te cruisen... zelf heb ik bij mijn zoektocht naar een lowbudget fiets ook de Medeo geprobeerd en ik vond hem een beetje gammel rijden en dito uitstraling hebben (ik ben niet de lichtste dus misschien heeft het daaraan gelegen).
Mijn ouders hebben nu hun tweede set Medeo's, hun eerste fietsen waren nog redelijk sportief en wellicht bruikbaar voor een fietsvakantie, maar hun huidige Medeo's zijn echt van het model "kijk die bejaarden eens sportief zijn"...

--
Andreas
pedalman schreef:Een omgebouwde 2e hands (bij voorkeur CrMo stalen) MTB is een betere keuze, zeker als de kleine wegen opgezocht worden zoals bijv. de Rallarvejen etc.
Door goed te zoeken kun je een hele knappe fiets bouwen voor 500,-; geen probleem.
Stalen mtb's zijn tegenwoordig toch een soort curiositeit of het zijn goedkope b-merken. En waarom zou je? Koop een goede alu mtb van bv. Santos of Cannondale. Lekker licht en stijf. Een gebroken frame is vrijwel onmogelijk. En inderdaad, voor €500 is je fiets reisklaar.
ramdyne schreef:
koekeloe schreef:De Medeo wordt anders door verschillende mensen gebruikt om Europa door te cruisen... zelf heb ik bij mijn zoektocht naar een lowbudget fiets ook de Medeo geprobeerd en ik vond hem een beetje gammel rijden en dito uitstraling hebben (ik ben niet de lichtste dus misschien heeft het daaraan gelegen).
Mijn ouders hebben nu hun tweede set Medeo's, hun eerste fietsen waren nog redelijk sportief en wellicht bruikbaar voor een fietsvakantie, maar hun huidige Medeo's zijn echt van het model "kijk die bejaarden eens sportief zijn"...

--
Andreas
Bijzonder om te zien hoe een goedbedoelde suggestie dat een Medeo een alternatief *kan* zijn leidt tot de stelling dat Gazelle Medeo's bejaardenfietsen zijn :o
HansvanderVeeke schreef:Bijzonder om te zien hoe een goedbedoelde suggestie dat een Medeo een alternatief *kan* zijn leidt tot de stelling dat Gazelle Medeo's bejaardenfietsen zijn :o
De "bejaarde" (stalen) Medeo's, in de kleur rood gebruikt door een bekende Nedelandse fietsvakantieorganisatie (scrabble... :D ), waren misschien nog enigszins of zelfs redelijk geschikt als "reisfiets".
De Medeo's van de laatste jaren moet je gewoon eens van dichtbij bekijken en dan nogmaals oordelen. Misschien heeft Andreas een héél klein beetje gelijk...??? :lol: :lol: :lol:
Dick,

Ik heb je raad ter harte genomen en de Medeo's bekeken. Niet van dichtbij (de winkel is vandaag dicht) maar op de website. Ik blijf bij mijn mening dat deze fiets geschikt is voor woon-werk verkeer, tochtjes in het weekend en zelfs drie weken Noorwegen. Maar goed dat is *mijn* mening.
Maar we dwalen van het onderwerp af en deze discussie is niet wat Sietske bedoelde.

Kort gezegd kun je dus kijken naar een tweede hands wereldfiets of anders naar een semi-wereldfiets. Het eerste heeft de voorkeur (ook het mijne), het tweede kun je overwegen. Van de laatste staan er meerdere op marktplaats.

Ik ben het met Wim (?) eens dat het belangrijkste is dat je de juiste maat zoekt. Een fiets waar je lekker op zit en je het gevoel hebt veel kilometers mee te kunnen maken. Dus neem dat als uitgangspunt.
Verder kun je kijken naar de stijfheid van het frame, de mogelijkheden om bagage mee te nemen en het aantal en de soort versnellingen. Over deze onderwerpen is veel te vinden in het forum.

Tenslotte wens ik je succes met de zoektocht en ik hoop dat je een mooie fiets en een mooie reis gaat krijgen!
Het is niet helemaal duidelijk in hoeverre je offroad gaat, maar je zou een lekker rijdende MTB of crosshybryde kunnen kopen in combinatie met een extra wheel aanhanger. Als je beide tweedehands aanschaft moet het mogelijk zijn om met je budget uit te komen...
Jan Eleveld schreef:Stalen mtb's zijn tegenwoordig toch een soort curiositeit of het zijn goedkope b-merken. En waarom zou je? Koop een goede alu mtb van bv. Santos of Cannondale. Lekker licht en stijf. Een gebroken frame is vrijwel onmogelijk. En inderdaad, voor €500 is je fiets reisklaar.
Het probleem is dat je nu eenmaal geen gebruikte Santos of C'dale reisklaar voor 500,- koopt.
De oudere MTB-frames van de grotere merken (Giant, Trek, Specialized) tot midden jaren negentig waren vrijwel allemaal van 4130CrMo-staal en lenen zich ook nog eens uitstekend om omgebouwd te worden tot comfortabele vakantiefietsen. Vaak zijn deze frames ook nog voorzien van aanlasnokken voor achterdragers, spatborden en voordragers. Je kunt zo'n frame voor heel weinig op de kop tikken, ze zijn ook nog eens nagenoeg onverwoestbaar en daarom worden ze waarschijnlijk niet meer gemaakt. :wink:
Dit soort frames zijn m.i. te prefereren boven een alu frame uit dezelfde tijdsperiode.

Nog een aanvullende link: http://www.adventure-cycling-guide.co.uk/bike3.htm
Met een oudere Medeo kun je nog een heel eind komen vanaf Steenbergen in Noord-Brabant... Oke, je moet even de Beringstraat over, maar voor de rest is dat oude model blijkbaar toch erg goed.
Is in dit geval geen Medeo maar een Gazelle Kathmandu :? ...en dat is een hele fijne trekkingfiets.
pedalman schreef:Het probleem is dat je nu eenmaal geen gebruikte Santos of C'dale reisklaar voor 500,- koopt.
Je hoeft niet eens goed te zoeken. Een Cannondale M heb je vanaf €100, een F met Headshok vanaf ca. €250. Een Santos CC02 vanaf €200. Dan hou je nog redelijk wat over om aan te verspijkeren en dan heb je wel alu; heb ik toch liever (lichter, stijver).
Jan Eleveld schreef:
pedalman schreef:Het probleem is dat je nu eenmaal geen gebruikte Santos of C'dale reisklaar voor 500,- koopt.
Je hoeft niet eens goed te zoeken. Een Cannondale M heb je vanaf €100, een F met Headshok vanaf ca. €250. Een Santos CC02 vanaf €200. Dan hou je nog redelijk wat over om aan te verspijkeren en dan heb je wel alu; heb ik toch liever (lichter, stijver).
Oude Crack'nFails hebben nog wel eens hele irritante CODA onderdelen, zoals crankstelletjes met niet verwisselbare bladen, eigen naven etc. Caveat Emptor enzo ;)
Wow,

mooie tips allemaal! Bedankt! De zoektocht is inderdaad naar een tweedehands fiets. Herenfiets is natuurlijk oerdegelijk maar ik ben een heel erg klein meisje(160 cm) ben en ik vermoed dat er vrij weinig heren fietsen zijn met een framemaat kleiner dan 50. Maar wie weet waar ik tegen op loop. Tevens ben ik niet gigantisch handig (al fiks ik wel zoveel mogelijk zelf aan m'n huidige fiets, maar dat is meestal licht en kettingspanning). Wat offroad betreft, wat is offroad in dit geval? Ik ga niet uitgebreid alle zandpaden vermijden, tenzij de helling echt iets te gek is. Ik zal zeker even naar de medeo kijken (al was het maar om er zelf een mening over te vormen).

Ben intussen tegen een fiets aangelopen bij een locale fietsboer. Hij is 6 jaar van aluminium, product van fahrrad manifaktur, deore derailleurs voor 500 "reis klaar". Morgen ga ik een proefritje maken van uurtje of wat, eens kijken of ie goed schakelt, remt en dergelijke.

Nogmaals bedankt
gr Siets (iets wijzer over fietsen :P)

Wat betreft de reis,