Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS/ type coördinaten instellen? - Forum Wereldfietser

GPS/ type coördinaten instellen?

Een gps is handig als je je weg naar de camping wilt vinden. Hup het gps coördinaat in je gps en fietsen maar. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er bestaat namelijk geen uniformiteit in de type coördinaten en iedereen gebruikt andere coördinaten. Kunst is dan om in mapsource (bij voorkeuren/positie) de juiste soort aan te vinken en dan begint mijn probleem.

Ik wil een aantal coördinaten van natuurkampeerterreinen ingeven. `Deze staan aangegeven in de rijksdriehoekmeting RD en in WGS84, World Geodetic system. Echter deze vind ik niet in mijn mapsource. Dus het waypoint met mapsource inbrengen lukt niet. Een waypoint rechtstreeks in de gps inbrengen (die ingesteld is op WGS84) lukt ook niet. Wie kan helpen?
In mapsource in het menu bewerken->voorkeuren->positie moet dat wel in te stellen zijn
Bedankt voor je antwoord maar nee mij lukt het niet, hij geeft steeds aan dat ik een ongeldige lattitude gebruik. Das nu juist het probleem.
Hallo Blanche, ga naar voorkeuren positie en kies nederlands grit
sorry grit met een d :)
Als je nu Dutch grid selecteert en dan bijv 200457 396945 (RD coordinaten) op de positie in je waypoint invult, kom je op een locatie terecht die volgens mij wel overeenkomt met de lokatie van de camping op http://www.natuurkampeerterreinen.nl/nl ... teren.html
dutch grid of nederlands grid.....net even getest en je komt precies op het juiste adres uit.

gr. Kees
En het werkt...!!! Bedankt!
welke gps heb je ?
Ik geloof dat je in Mapsource verschillende tijdsnotaties van WGS84 kunt invoeren bij de "Go To" functie. Zolang je de quotes en aanhalingstekens maar weghaalt want dit slikt ie niet. Ik gebruik ze tenminste door elkaar, en dan maak ik een waypoint en die upload ik naar de GPS via Mapsource.

Op het internet zijn er ook nog websites die de verschillende coordinaten voor je converteren.
ik heb zelf de garmin 60csx : menu instellen eenheden en dan kan ik daar bij positie ook ned rd grid selecteren, dus zal bij ieder toestel wel iets dergelijks zijn.
geleijnse schreef:welke gps heb je ?
Ik heb een Garmin etrex. Nederandse grid is inderdaad makkelijk. Maar de problemen beginnen bij WGS84. Is het echt zo simpel dat je alleen de punten en aanhalingstekens en graden weghaald?
Blanche schreef:
geleijnse schreef:welke gps heb je ?
Ik heb een Garmin etrex. Nederandse grid is inderdaad makkelijk. Maar de problemen beginnen bij WGS84. Is het echt zo simpel dat je alleen de punten en aanhalingstekens en graden weghaald?
Je haalt de punten niet weg, de rest wel.

Bijv. N50 12.345 E5 12.345 voer je dan in
he heb je het bericht aangepast?
geleijnse schreef:he heb je het bericht aangepast?
ja er zat een foutje in
kijk uit want je hebt 3 verschillende lattitude longitude notaties dus je kunt niet zomaar de graden en minuten tekentjes weghalen, want dan kom je ergens anders terecht ! :D
geleijnse schreef:kijk uit want je hebt 3 verschillende lattitude longitude notaties dus je kunt niet zomaar de graden en minuten tekentjes weghalen, want dan kom je ergens anders terecht ! :D
Klopt, als de notatie afwijkend is moet je hem eerst converteren, of de Mapsource instelling wijzigen. Het is wel belangrijk dat je de notaties kunt onderscheiden.
koekeloe ik bedoelde of Blanche haar bericht had aangepast.....volgens mij stelde Blanche de vraag hoe ze de coordinaten rechtstreeks in haar gps kon invoeren en inene was die vraag er niet meer :lol:
Blanche,

ik heb alle Nederlandse Natuurcampings in POI-formaat, het was een avondje knippen en plakken. Deze lijst met POI's kun je met een speciaal programma van Garmin in je GPS zetten. Zal ik de campings naar je mailen?

M.vr.gr.
Frank
Frank schreef:Blanche,

ik heb alle Nederlandse Natuurcampings in POI-formaat (en deze in mijn GPS gezet). Het was een avondje knippen en plakken, maar dan heb je ze. Zal ik het naar je mailen?

M.vr.gr.
Frank
JAAAAAAAAAA 8)
Bedankt!!!