Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Harry onderweg - Forum Wereldfietser

Harry onderweg

Hallo!!

En dan zomaar een dag, is hij er weer, de fiets. Zwaar beladen met zes tassen. Een simpel ding, alledaagse eenvoud: twee wielen een frame, een ketting en zo nog wat onderdelen. Kwetsbaar en traag temidden al het motorisch geweld maar tegelijkertijd sterk door z'n eenvoud efficiency.
Onder mij gaat de weg voorbij, zwart, net als de lucht er boven. Het zou naast mijn volle tassen zwaar op mijn gemoed kunnen rusten maar het doet het niet. Nog niet. Er is nog zo'n lange weg te gaan.
Onder breda passeer ik de grens, een grens die er eigenlijk niet meer merkbaar zou moeten zijn. Maar gezien mijn grote hoeveelheden vooroordelen is die er nog wel degelijk. Het is de regio Antwerpen, waar Filipe Dewinter glorieuze tijden beleeft en was het ook niet de streek waar vrachtwagens oneindig hard over betonbanen dwars door dorpen razen?
Rechts passeer ik een slachthuis, een weeë geur dringt door de gesloten deuren heen. Dood voor de een, vlees voor de ander. Naast een maïsveld grazen twee dikbilkoeien, ze mogen nog even blijven leven. Hormonenmafia schiet het door me heen. De weg splitst zich bij een huis, 'parenclub Amahula' staat er schaamteloos op. Er is mij ooit verteld dat er boeren zijn die het met hun varkens doen. Verdorie, is er dan niemand die mij van m'n vooroordelen af kan helpen? De bakker misschien? Nee die ook niet, ik deponeer anderhalve euro in een gleuf en ben daarna in het bezit van een brood. In Antwerpen eet men uit de muur, dat is nieuw voor mij!
de weg vervolgt over een fietsstrook, aan de linker kant van de weg. Het enige wat veiligheid moet bieden is een dikke witte streep en de hoop op oplettende automobilisten. Angstvallig houd ik uiterst links en creeer daarmee een Brits fietspad in België. Voorlopig komt het met mijn vooroordelen niet meer goed.

De Ardennen, een groot contrast met het platte Vlaamse land. Het is het andere België maar het had net zo goed al Frankrijk kunnen zijn. Mijn ongetrainde spillepoten kraken onder de tegenwerking van mijn zware fiets. Pijnlijke knieen maken de korte steile hellingen tot een extra marteling. 'het is het begin Harry,' spreek ik mezelf toe, het gaat over.' Enkele bladeren dwarrelen langs mij naar de grond. De populieren zijn de eerste die zich gewonnen geven aan de naderende koude. de rest houd nog even dapper stand. In de berm bloeit de rode klaver en in de verte verraden gele en goudbruine accenten de nadering van meerderen die zich gaan overgeven.

Inmiddels zitten de eerste 1000 kilometer er al weer op Voornamelijk gekenmerkt door glooiende heuvels, kleine weggetjes waar stilte heerst. De kleur van de koeien veranderd ook, van zwart bond naar bruin en naar hoogblond. Het is avond geworden en de kraaien krassen elkaar toe. Kra, kra, kra, krassen duizenden snavels in koor. Ze begrijpen elkaar en spoeden zich naar de avondbijeenkomst in de hoogste oude eik.




Groetjes van Harry vanuit Clermond Ferrand
Hoi Harry, this is fun stuf to read mate !
Wat is eigenlijk je bestemming of is die net zo in nevelen gehuld als je teksten...
Echt heel leuk om te lezen, ik hoop dat er nog veel meer komt !
Groetjes en veel fiets en typ plezier, Lars

Hoi Harry,

Wat schrijf je mooi zeg! Ik ben benieuwd wanneer jij het seizoen hebt ingehaald, en met mooi nazomerweer op je bast in je korte broekie fietst.
Als je volgende stukjes net zo poetisch zijn, wordt je topic net zo populair als die van Lars.

Groeten, John.

Hallo Harry

Alle kraaien in een oude eik, zo mooi omschreven. Gisteren zaten we met de wereldfietsers in de Kargadoor, La Grotta en de kroeg. Begrijpen deden we elkaar en we hadden het naar ons zin. Wij spraken over fietsen en jij bent echt onderweg. Hou ons op de hoogte. Geweldig stukje tekst.
Groetjes
Gudy

He Harry

Heel leuk om wat van je te lezen!
Ben benieuwd waar je naar toe op weg bent. Veel plezier in ieder geval!

groet uit Canada

Anneke

Ja dat staat er hier op het forum nog niet bij. Ik ben allereerst op weg naar zuid Spanje en wil daarna door via Maokko en Mauritanie naar Senegal en mogelijk nog verder, afhankelijk van zin enzo. Ik denk niet dat ik net zo populair als Lars zal worden. Het vinden van e-mail cafes is in Frankrijk al een crime. Wees dus niet verbaast als je een tijd niets van me hoort maar ik zal wel m'n best doen.

Groetjes Harry

Heb je geen problemen met die rare Franse toetsenborden? Gelukkig is dat in Spanje afgelopen, alleen voor @ moet ctrl + alt intoetsen!
Welke route ga je in Spanje volgen?

Ha Handige Harry!!

ontzetetnd leuk verhaal, veel fietsplezier verder op weg naar het zuiden!!

Groet,
Freek

Harry,

Ik kan me voorstellen dat je na het inscannen van al die oude tijdschriften (wanneer komen ze nou toch eindelijk op de website???) even toe was aan een break, maar om nou gelijk naar Senegal te gaan fietsen.... :wink:

Ontzettend veel plezier gewenst, Afrika is FANTASTISCH :P

Dennis

Dennis de Vries schreef:Harry,

Ik kan me voorstellen dat je na het inscannen van al die oude tijdschriften (wanneer komen ze nou toch eindelijk op de website???)
Kijk eens op: http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... landeninfo

O jee Bert, ik had je boekje fietsen in Spanje klaar liggen om mee te nemen maar dom, dom, dom, vergeten! Ik ga aan de hand van kaarten nu maar op m'n gevoel af, de kust laat ik in iedergeval zoveel mogelijk links liggen.
En Dennis, ik kom straks echt wel weer terug, ik zal het niet bij het scannen en tentoonstellingspanelen maken laten.

De toetsenborden zijn inderdaad een verschrikking, maar het lukt min of meer zoals je ziet.

groeten van Harry die morgen weer gaat fietsen.

Hallo allemaal, nog even tijd voor een extra berichtje.

Om wat te beleven moet je in de stad zijn, niet op het platte land, daar
gebeurd nooit wat wordt vaak gezegd. Het is waar er gebeurd hier in Avioth inderdaad vrijwel niets. Het dorpsplein voor het Hotel de ville, het stadhuis, is vrijwel verlaten. De drie blauw wit rode vlaggen zoals die overal standaard boven de ingang prijken hangen slap. De postbode is de enige die teken van leven vertoont. In een hoek staat een bank, ik neem erop plaats en heb van daaruit overzicht over het hele plein, met als meest opvallend de enorme gotische basiliek die er staat en in een grote stad absoluut niet zou hebben misstaan. Aan een hek hangen plantenbakken vol fleurige bloemen, ook aan het stadhuis en bij de buren nog veel meer. Wonderlijk hoe netjes hier alles is. Zelfs de frisdrankautomaat staat geheel in tact gewoon op straat.
Maar dit is dan ook het platte land hier gebeurd immers helemaal niets. Ik
pak mijn brood uit een van m'n tassen, het is een prima plek voor een zelf
meegebrachte lunch. een enkele auto gaat voorbij, een moeder met een
kinderwagen, de tijd lijkt stil te staan en dat is voor iemand uit Zaandam
een hele belevenis.

Groetjes Harry

Het is altijd weer fijn te horen over zulke dorpjes waar het lekker stil is en alles netjes is, dat is één van de redenen waar ik het altijd voor doe.

Geniet er maar van Harry!
Clermont-Ferrand, 9 oktober 2004

Het voorbereiden van een reis, ach het komt altijd wel goed zo doorgaans is mijn ietwat naieve redenatie. Tot nog toe is er immers weinig tot nooit iets misgegaan. Op het laatste moment nog even wat kleding kopen, de fiets in orde maken en een reisverzekering afsluiten misschien nog? Nou vooruit maar, het kan in dit geval niet zonder. En verder, alles wat ik vergeten ben koop ik onderweg wel. Iets te eenvoudig geredeneerd misschien, op de fiets naar Afrika is wel iets anders dan dichter bij huis blijven. Er heersen daar enge ziektes waar een blanke niet zo goed tegen kan en waartegen je ingeent dient te zijn. Zo kan het gebeuren dat als je je manier van voorbereiden daar niet op aanpast, je terug moet vallen op het oude vertrouwde motto: alles wat ik vergeten ben, koop ik onderweg wel. In Clermont-Ferrand ben ik nu en daar ga ik de resterende twee prikken halen. Een nadeel is wel dat een afspraak niet een twee drie geregeld is en daardom zit ik nu onder streng toezicht van Paus Urbanus II op het plein naast de kathedraal te wachten. ´Deze kant op,´gebaart hij, ´Ik leid jullie de weg wel.´ De man is van brons en wijst al eeuwen in dezelfde richting, een beter symbool voor de Katholieke kerk hadden ze niet neer kunnen zetten. Omdat ik toch tijd zat heb, heb ik me zojuist laten verleiden tot de aanschaf van een helm. Een draak van een ding, kiezen uit mooi of lelijk was er niet bij en dan is de prijs, naast de functionaliteit al snel doorslaggevend. Het moeste er maar eens van komen hoezeer ik ook een hekel aan die dingen heb, in Spanje is het verplicht.
Onder de Paus klatert een fontein. De lucht is zwart, net als de kathedraal en de paus zelf. Nou ja zijn kale hoofd niet, die is groen. Als ik maar lang genoeg naar het spetterende water staar lijkt het net alsof het regent. Het stemt niet vrolijk, wachten is ondere deze omstandigheden niet leuk. Totdat ik zie waar het water werkelijk vandaan komt: uit de muilen van engen wezentjes en draken! Op de achterkant van mijn helm staat een vergelijkbaar wezen! Iets agressiever misschien, maar toch. Ik weet dat dit soort beelden rond Godshuizen er toe moeten dienen de duivel op afstand te houden. Tot nog toe heb ik altijd gedacht dat op moderner spul afbeeldingen vooral ´cool´ bevonden dienen te worden en niet meer dan dat. Fout, er blijkt over nagedacht te zijn, er hangt mij een veilige toekomst boven het hoofd! En of ik nu wil of niet, aan God zelf valt ook niet te ontkomen. Het ziekenhuis waar ik de inentingen ga halen draagt de welluidende naam ´Hotel Dieu´. En zo zie je maar weer, zo laat mogelijk je reis voorbereiden is zo gek nog niet.


Harry Wagenaar
18-10-2004

Een pipowagen is niet helemaal de juiste benaming, maar het was het eerste waar ik aan dacht toen ik de kunstig, door de eigenaresse eigenhandig gemaakte woorwagen zag. Pipo heeft, ondanks dat ik me er erg weinig meer van kan herrinneren kennelijk indruk op me gemaakt. Een altijd vrolijke clown die samen met Mamalou, Klukkluk en de Dikkedeur, allerlei bizarre avonturen beleefde. Vrolijk ben ik vandaag allerminst. Door het sierlijk omlijste raampje zie ik de regen ononderbroken uit de hemel vallen. Het tikken op het dak, wat ´s nachts zo gezellig kan klinken en waarbij het zo goed is om in slaap te vallen, irriteert nu. De slaapzak heb ik om me heen getrokken, het is zo stil zittend niet warm, en probeer wat te schrijven. Men vond mijn eerste stukje zo leuk en een vervolg is dan wel op z´n plaats. De afgelopen twee dagen waren ook al behoorlijk nat waardoor en maar moeizaam enkele gedachten naar mijn verkleumde vingers willen vloeien. De Puy Mary, ik moest er zo nodig weer langs, voor de derde keer al de ´pas de Peyrol´ over met z´n uitzicht op prachtige vulkaantoppen rondom. Maar ik werd al gewaarschuwd: ´Ill fait des brouillard la,´ en inderdaad mist rondom en restanten sneeuw bovendien. Daarna volgden dwarse steile bergruggen tot aan de rivier de Lot, daarna weer omhoog met vermoeide onwillige benen tot uiteindelijk de rivier de Aveyron in zicht kwam, het doel Brandonnet is gehaald, tijd voor een dag zonder fiets.

Dat het vooral in de bergen regent blijkt opnieuw als ik met flinke tegenwind naar Carcassonne afdaal. Nog steeds kon ik het niet laten, de Montagne Noir lag voor me, het was eenvoudig geweest om er omheen te fietsen maar er overheen is vast mooier. Bomen waren er, bos met vooral kastanjes die in deze tijd van het jaar in enorme aantallen op de weg liggen en onder mijn banden kapot knapten. Zonder regen deze keer maar eenmaal erdoorheen pakten donkere wolken zich samen, bijeengedreven door een sterke zuider wind. ´Dat heb je net op tijd gedaan Harry,´sprak ik opgelucht tot mezelf. Voor het eerst deze reis zie ik olijfbomen met rondom gegraven irrigatiegeulen. De streek rond Carcassonne is droog en warm, zomers heet. De wind rukt en trekt aan mijn volbepakte fiets. De zwaartekracht is sterker en in combinatie met mijn ondertussen al aardig fit getrapte benen slinger ik in razende vaart naar beneden. Leuk weer dat een flinke heuvelrug voor zo´n omslag kan in het landschap kan zorgen. De bergen zorgen altijd voor verrasingen, straks de Pyreneeen, ik heb er zin in.


Groeten van Harry

wow harry, je verhalen komen echt tot leven. super, ik kan haast niet wachten tot ik weer de fiets kan pakken en zelf weer kan beginnen. carcasonnen ken ik uit de verhalen van mijn broer, die is daar zelf naar toe gefietst.

ben beniuewd hoe de pyreneen zullen zijn voor je,

groetjes nathalie
Frankrijk, het is voor mij altijd een geweldig fietsland geweest en het zal het tot in lengte van dagen blijven. Via onbeduidende weggetjes, langs akkers, velden, door bossen, dorpen en gehuchten en op het laatst vanaf Axat langs steile rotswanden tot bovenin de Pyreneen. Het land van het goede leven.
Eenmaal de grens over lijkt dat in Spanje geheel afgelopen te zijn. Rechts naast mij gaapt een meters diepe betonnen goot met om de paar honderd meter een nog veel diepere vierkante put. Links dendert de ene na de andere vrachtwagen voorbij, de tussenruimte niet meer dan een meter. Maar ach de stad Barcelona die ca. honderd kilometer naar het zuiden ligt, is groot, maar op een gegeven moment zal hopelijk binnen niet al te lange tijd, het verkeer van en naar die stad toch wel verminderd zijn. De pyreneeen rijzen hoog op, in de verte lijken die vrachtwagens daarbij net speelgoed en naast mij is de 4 meter hoge grommende muur toch niets anders dan een fors tentoonstellingspaneel? Lang leve het Spaans temperament. Nee, telkens wanneer er weer een exemplaar langs komt, blaast de drukgolf deze gedachte resoluut mijn hoofd uit. Heb ik weer eens de verkeerde route gekozen? Gezien het vele rood op de kaart, lijkt het van niet. De helm is verplicht voor fietsers in dit land en ik begin te begrijpen waarom.

Op een avond zit ik bij gebrek aan een camping, in het restaurant van een een hotel en kijk tv. Het zal bij kijken moeten blijven, van het Spaans begrijp ik hoegenaamd niets. Ook de stemmen van Kerry en Bush, verwikkeld in hun verkiezingsstrijd worden overstemd door een voice-over. Lokaal nieuws volgt op het wereldnieuws. Deze keer geen hoofden maar enkel benen en twee fietswielen, slingerend over een onverharde weg. Het voorwiel stopt bij een rand en verdwijnt er half overheen. Daarna zie ik grote bossen bloemen. Niet begrijpend staar ik omhoog naar de kast aan het plafond. Stemmen en opnieuw de benen, de wielen, het voorwiel en de bloemen. Maar daarbij nu ook een shot van een steile afgrond. Nu dringt het tot me door, het gaat om een verongelukte fietser. Zou deze soms geen helm opgehad hebben? Nu komen er mensen geheel in beeld, ooggetuigen en anderen met een mening wellicht. Het laat zich raden wat ze zeggen:
´Moeder Maria wees hem genadig.´
´God hebbe zijn ziel.´
´Er was geen hek, er dienen maatregelen genomen tye worden,´ of ´Fietsen? Hier? Veel te gevaarlijk.´
Opnieuw worden de beelden herhaald, de benen, de wielen, de afgrond, de bloemen. Dit wordt me toch net iets te dol, ik ik ben net een paar dagen in Spanje en moet nog zo ver, krijg ik dit voorgeschoteld! Temperamentvol met gevoel voor drama, dat zeker, het spel met de stalen stier. De twijfel slaat toe, Spanje een land vol bergen en drukke wegen vol vrachtwagens. De kleine wegen herbergen steile afgronden! Nee, het was slecht tv, oppassen blijft geboden maar straks wordt het vast beter.

Na vele kilometres is het vrachtverkeer inderdaad geluwd. Bergen zijn er nog steeds, heel veel Bergen, verweg, dichtbij en onder mijn wielen. De Sierra Gudar, medogenloos, 1020 meter, 1612. Het regent, 1500 meter en ik heb tegenwind. Zwoegend, zwetend omhoog naar de 1701. Het is koud bovendien, met wapperend plastic om mijn voeten gaat het langzaam weer omlaag, de wind dreunt in mijn oren. 1468 en nog steeds is het alles behalve warm. 1602, houd het nooit op? Jawel aan alles komt een eind. Als het weer is opgeklaard zijn er momenten waarop je overduidelijk beseft waarom je het doet. Rondom steile pieken circelen enorme roofvogels met bruine vleugels en zwarte randen. Net zo medogenloos als de Bergen zelf staren zij naar beneden. Ik prijs mijzelf gelukkig dat zij op zoek zijn naar kleiner wild. In het zuiden zchijnt de zon, nog even en ik heb het gehaald.

Vele groeten van Harry

Hoi Harry,

Spanje, het schiet lekker op, of gaat bij jouw de tijd langzamer?
Je omschrijft je reis door Spanje als een soort afzien, heb je slecht weer of zo?
Hier in ons kikkerland mis je een hoop wat je eigenlijk heel graag mist.
Harry, geniet, en ga zo door!!!

Groeten, John.

Hoi John en anderen,

Oktober en november zijn niet de beste maanden om door Spanje te fietsen, het was mij vantevoren bekend. Afzien? Nou uiteindelijk niet, ik heb het zonnige zuiden bereikt waar ik samen met Wanda en haar ouders in de omgeving van Ronda verblijf. Prachtig! Maar hele dagen tegenwind en regen in schijnbaar verlaten bergstreken is naast druk vrachtverkeer niet het meest ideale. De voldoening is in uiteindelijk wel groot. Ik kijk uit naar Marokko. Ergens volgende week stap ik weer op de fiets voor de laatste 3 dagen Spanje.

Groeten,

Harry
Hallo allen,

Tussen de blauwe havenkranen sta ik naast mijn fiets en staar naar een enorme rots, steil opreizend uit de zee. Nooit geweten dat Gibraltar er zo eigenaardig uit zou zien. 90 Graden naar het zuiden ligt Marokko, waar nog niets van waar te nemen is. Ik ben in Algeciras en de camping is al enkele jaren dicht. Een streep door mijn plannen, alvorens over te steken had ik daar nog mijn fiets willen repareren, kleren wassen en een leuke e-mail schrijven over mijn belevenissen in Spanje, de ideale plaats om dat soort dingen te doen. Een vet besmeurde vloer en een gespannen waslijn zullen in een hotel vast niet zo erg gewaarderd worden. In de stad gaat het leven snel en ik pas mij aan door in enkele korte wetenswaardigheden te vervallen.
Totaal gefietste afstand vanaf huis: 3545 kilometer.
Aantal lekke banden, het antwoord op de vraag der vragen: 3,5.
Mooiste route: delen tussen Ronda en Algeciras.
Grootste verschrikking: fietsen over de snelweg tussen Malaga en Torremolinos ( Ik had een afspraak op het vliegveld, dus het moest wel.)
Slechtste camping: Bella Vista in Aquilas, ze rekenen daar geld voor de fiets en parkeren je tussen witte caravans van overwinteraars uit noordelijker landen.
Aantal nachten wild gekampeerd: 3
Aantal malen de camping niet betaald: 2 (hun eigen schuld)
Aantal hotelovernachtingen: 5, vandaag wordt het nummer zes. Morgen ben ik in Afrika, Ceuta is toch nog Spanje en Gibraltar is Brits. Begrijpen doe ik het allemaal nog niet zo goed.

Groetjes Harry