Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden: Continental Travelcontact versus Schwalbe Hurricane - Forum Wereldfietser

Banden: Continental Travelcontact versus Schwalbe Hurricane

Hallo,

De fiets van mijn vrouw heeft banden nodig die naast asfalt ook op grind- en zandwegen fatsoenlijk functioneren.

Ik heb zelf goede ervaringen met de Continental Travelcontact:

Afbeelding

Nu kwam ik op internet echter de Schwalbe Hurricane tegen:

Afbeelding

Nieuw zijn ze even duur (25 euro p/st). Op marktplaats staat echter een setje zgan tweedehands Schwalbe Hurricane's voor de helft van de prijs.
Wel zijn ze een stukje breder (42) dan de Travelcontacts (37) die ik voor ogen had.

Wat is wijsheid? Zijn er ervaringsdeskundigen?
We fietsen hoofdzakelijk op asfalt, maar hopen deze zomer in Duitsland en Tsjechië ook het een en ander aan onverharde paden mee te pakken (Route: Fietsen naar Praag).

Alvast bedankt!
Ik fiets sinds enkele weken met de Conti Travel Contact 42mm en heb daarvoor jaren gefietst met de Schwalbe Hurricane 42mm. Wat me het meest opvalt is dat de Hurricane's lichter roller en dus sneller zijn. Met de Conti's heb ik merkbaar meer grip op zanderige paden en een betere demping. Over de lekbestendigheid kan ik nog niet veel zeggen maar met de Hurricane's ben ik in al die jaren maar één keer lek gereden toen ik over een opstaand mes reed.

Succes bij het maken van een keuze.
Gerwald schreef:De fiets van mijn vrouw heeft banden nodig die naast asfalt ook op grind- en zandwegen fatsoenlijk functioneren.
Afbeelding
Afbeelding
Als je echt wat grip wilt op onverhard, nat gras, een natte plek met slijk of zand op het asfalt - wat altijd in de bochten ligt - dan heb je op het loopvlak toch echt wat profiel nodig.
Die ribbels op de zijkant helpen je hoogstends door mul zand, voor de rest zijn die banden vrijwel slicks.
In de enige situatie waar je met die ribbels de weg raakt - een strakke bocht of fraai asfalt - wil je ze niet hebben.
Dat patroontje op de hurricanes is na 500-1000 km wel weg en dan is de band net ingelopen.
Groet,
Leon
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Als je echt wat grip wilt op onverhard, nat gras, een natte plek met slijk of zand op het asfalt - wat altijd in de bochten ligt - dan heb je op het loopvlak toch echt wat profiel nodig.
Die ribbels op de zijkant helpen je hoogstends door mul zand, voor de rest zijn die banden vrijwel slicks.
In de enige situatie waar je met die ribbels de weg raakt - een strakke bocht of fraai asfalt - wil je ze niet hebben.
Dat patroontje op de hurricanes is na 500-1000 km wel weg en dan is de band net ingelopen.
Groet,
Leon
Zijn beide banden dan een slechte keuze? Bestaat er dan uberhaubt een goed compromis tussen asfalt en onverhard gebruik?
Gerwald schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties.
Als je echt wat grip wilt op onverhard, nat gras, een natte plek met slijk of zand op het asfalt - wat altijd in de bochten ligt - dan heb je op het loopvlak toch echt wat profiel nodig.
Zijn beide banden dan een slechte keuze? Bestaat er dan uberhaubt een goed compromis tussen asfalt en onverhard gebruik?
Ik vind zulke banden uiteindelijk inderdaad geen goede keuze, tenzij je altijd lange rechte stukken op schoon asfalt rijdt.
Bij mij in de buurt ligt er in de vele bochten echter altijd wel iets dat het nut van een slick ondermijnt.
Een compromis blijft een compromis. Je hebt een beetje van de nadelen van beide extremen en ook een beetje van de voordelen. Het gaat erom om te bepalen met welke nadelen je kunt leven. Een wedstrijdwielrenner wil echt geen banden die zwaar lopen, een moddermountainbiker kan niet leven met geen grip op onverhard. Een boodschappenfietser met twee linkerhanden wil een lekke band met grote prioriteit voorkomen. Iets dergelijks geldt ook als je in een gebied met meidoornhagen vertoeft.
Een reisfietser wil een band die na 8000 km (midden in Pakistan of zo) nog steeds betrouwbaar is en dunne wangen zijn dan vaak een nadeel.
En het mag niet te duur worden ook nog....
{reclame}Voor mij persoonlijk zijn de standaard Schwalbe Marathon nog steeds het favoriete compromis. {/reclame}
Conti TT2000 vond ik echter ook wel goed, maar die zijn er niet meer. En ik blíjf niet experimenteren.
Leon
Ik had op mijn vorige fiets eerst Hurricanes en daarna Travelcontacts.
Ben niet zo heel erg bezig met rolweerstand etc (al rijden mijn huidige 50mm Marathon XR's echt héél zuur op asfalt :lol: ), maar met de Travelcontacts heb ik meer lek gereden dan met de Hurricanes...

Ik zou inderdaad ook de standaard Marathons overwegen, die hebben zich toch echt wel bewezen denk ik. Ze zijn waarschijnlijk ook een stuk duurder en als je budget dat niet toelaat, zou ik zelf toch eerder kiezen voor de Hurricanes.

Succes!
Deze komt er dus bij in het rijtje:

Afbeelding

Die is toch wel weer een stukje goedkoper dan de Continental Travel Contact (17 euro versus 24 euro).

Hoe is de rolweerstand van deze band? En hoe gedraagt de marathon zich op onverhard?

Mijn vrouw heeft nu een bijna-slickband. Ideaal op asfalt, maar zodra we een bospaadje oid pakken komt ze een bocht niet fatsoenlijk door, glijdt alle kanten op.

(Overigens: dit is wat ik ideaal vind aan een forum; verhalen van ervaringsdeskundigen :D !)

Gr,
Gerwald
Gerwald schreef:Die is toch wel weer een stukje goedkoper dan de Continental Travel Contact (17 euro versus 24 euro).
Haha, dan zat ik iets teveel met de prijs van de Marathon XR's in m'n hoofd :? Maar des te beter natuurlijk!

Over de rolweerstand kan ik je niets vertellen - geen ervaring.
Gerwald schreef:Deze komt er dus bij in het rijtje:

Afbeelding

Die is toch wel weer een stukje goedkoper dan de Continental Travel Contact (17 euro versus 24 euro).

Hoe is de rolweerstand van deze band? En hoe gedraagt de marathon zich op onverhard?
Deze band is de continental toptouring/topcontacht geloof ik toch? Ik heb rond 4000km met toptouring gereden(v.a. 2006), rijdt best ligt vond ik, maar na 4000km was de achter band bijna een slik, en toen kreeg ik 2 lekkebanden in twee dagen, dus na mijn vakantie gingen ze eraf.

Ik rijd best stevig door, maar verwacht meer dan 4000km te kunnen rijden met een band. Ik heb een paar travelcontact liggen dus die gaan waarschijnlijk mee op de volgende reis, kijk hoe snel ik deze kapot kan maken :wink:, maar ik ben ook nog niet uit, want mijn route is bijna helemaal asfalt (of sneuw :lol: )

Banden zoeken blijft lastig........
Shane schreef:
Deze band is de continental toptouring/topcontacht geloof ik toch? Ik heb rond 4000km met toptouring gereden(v.a. 2006), rijdt best ligt vond ik, maar na 4000km was de achter band bijna een slik, en toen kreeg ik 2 lekkebanden in twee dagen, dus na mijn vakantie gingen ze eraf.

Ik rijd best stevig door, maar verwacht meer dan 4000km te kunnen rijden met een band. Ik heb een paar travelcontact liggen dus die gaan waarschijnlijk mee op de volgende reis, maar ik ben ook nog niet uit, want mijn route is bijna helemaal asfalt (of sneuw :lol: )

Banden zoeken blijft lastig........
Hm, ik krijg via Google verschillende afbeeldingsresultaten als ik op 'Schwalbe Marathon' zoek... dit lijkt inderdaad het verkeerde plaatje!

Dit is wel het correcte profiel:
Afbeelding
Als je naar de site van Schwalbe zelf gaat zie je de profielen het beste, en raak je ook niet in de war. Zelf zou ik de gewone Marathon nemen. Wij hebben daar heel goede ervaringen mee, zowel op asfalt als ook gravel paadjes etc. Wel zou ik vanwege het off road gebruik een zo breed mogelijke maat kiezen. Dat maakt heel veel uit als de weg slechter is. Alleen in los zand en in de blubber is dit allemaal wat te weinig natuurlijk.
Wim
Leon schreef:Als je echt wat grip wilt op onverhard, nat gras, een natte plek met slijk of zand op het asfalt - wat altijd in de bochten ligt - dan heb je op het loopvlak toch echt wat profiel nodig.
Die ribbels op de zijkant helpen je hoogstends door mul zand, voor de rest zijn die banden vrijwel slicks.
In de enige situatie waar je met die ribbels de weg raakt - een strakke bocht of fraai asfalt - wil je ze niet hebben.
Dat patroontje op de hurricanes is na 500-1000 km wel weg en dan is de band net ingelopen.
Groet,
Leon
Volgens mij wordt het hebben van profiel i.p.v. een slick loopvlak hier zeer overschat. In nat gras heb ik liever een schouderprofiel met noppen dan profiel op het loopvlak in het midden van de band. En met modder op asfalt heb je met een profiel of noppen niks meer grip dan met een slick. Dan kun je beter je banden wat laten leeglopen om het contactvlak met de weg te vergroten.
Schwalbe Silento 2, heel goede band voor die prijs. Iets van een 16 euro en ik heb er de transpirinaika mee gedaan zonder lek te rijden. Net genoeg grip onverhard, en dat deed ik veel.
Al met al zijn de meningen dus verdeeld. Iedereen in ieder geval hartelijk dank voor de informatie.

Een semi-slick met noppen langs de rand zoals de Continental Travelcontact of de Schwalbe Hurricane blijkt dus inderdaad een goed compromis tussen asfalt/onverhard, maar heeft ook duidelijk nadelen op beide gebieden.

De Schwalbe Marathon lijkt daarom een betere keuze, gezien de reputatie die de band geniet, tezamen genomen met de lagere aanschafprijs (7 euro p/band goedkoper dan bovenstaande twee).

Ik denk dat het een wat bredere (nog even opmeten wat er past) Schwalbe Marathon gaat worden.
Heb de Continental Travel Contacts er nu 9.000 km op liggen, en nog geen enkel probleem mee gehad. Geen lekke band. Geen gescheurde wangen. Rolt goed. Onverhard prima (IJsland), asfalt idem dito. Geen glijpartijen. Wild afdalen in steile bochten met los zand (zoals Leon aangaf) lijkt me geen goed plan met deze banden, maar met andere zou ik net zo voorzichtig zijn. Alleen in mul zand kom je met deze banden te kort. Maar daarvoor moet je eigenlijk ook noppenbanden hebben. Conclusie: prima allround band.
Noppen op de fiets vind ik zeer discutabel. In het verleden heb ik ooit een uitstapje gemaakt naar Conti Goliath oid, in het midden slick en aan de zijkanten noppen. Rijdt rechtuit prima, ziet er ook stoer uit, maar was ronduit irritant in bochten. Daarvoor Conti Toptouring en daarna ook weer. Een beetje groefjes is handig voor wat grip, maar een band moet vooral niet te veel noppen hebben, ze zitten je eerder in de weg dan dat je er profijt van hebt. Want wees nu eerlijk, hoe vaak heb je een gebrek aan tractie op een beladen fiets? Ik denk dat bandbreedte en 'spelen' met de spanning je meer opleveren.
Vraagje voor mezelf:

Ik vertrek over een dikke maand naar Ijsland en was wat aan het twijfelen of ik voor vertrek nieuwe banden nodig had. Heb gok ik ongeveer 5000 km gedaan met de huidige, zien er naar mijn bescheiden en ondeskundige mening volledig prima uit. Maar gezien we niet de ringweg volgen en dus grootste deel van de weg onverhard zal zijn, ben ik niet zeker of ze (nog) stevig genoeg zijn en genoeg grip zullen hebben en... blabla... whatever nog belangrijk zou kunnen zijn maar waar ik toch niks van weet.

De huidige banden zijn Bontrager Select Invert Hardcase.
http://bontrager.com/model/02488/nl

Is dit een goede band voor Ijlandse onverharde wegen? Of leg ik er nieuwe op? En welke dan? (Een Swalbe Marathon?) Of neem ik gewoon een extra band mee voor geval van problemen? Of 2 extra banden?
Als de banden er nog goed uitzien, kun je volgens mij volstaan met het meenemen van 1 extra buitenband. Zelfs als je er 2 nieuwe oplegt, zou ik trouwens een extra buitenband naar IJsland meenemen.

Tijdens onze IJsland reis reden we een paar dagen over echt heel beroerde, bonkige wegen. Dat heeft een velg doen scheuren. Let dus niet alleen op banden, maar ook op sterke wielen.
Zelf ben ik nooit erg onder de indruk geweest van Bontrager banden. Ze zaten op een van onze fietsen, en ik heb ze er na korte tijd afgegooid en weggegooid: het waren gewoon heel goedkope simpele Chinese banden, en ze waren niet vooruit te branden.
IJsland is niet een plek om risico's te nemen. Zelf zou ik kiezen voor de breedste Marathon XR's die passen (maar ik heb er nooit gefietst).
Wim
IJsland is niet een plek om risico's te nemen. Zelf zou ik kiezen voor de breedste Marathon XR's die passen (maar ik heb er nooit gefietst).
Wim


Ja, ik zou er voor de zekerheid ook graag brede banden opleggen, maar dan moet ik eens terug ik belgie wel met die monsters over het afsfalt schrapen, de volgende 8000 km... of valt dat nog wel mee?
Tijdens onze IJsland reis reden we een paar dagen over echt heel beroerde, bonkige wegen. Dat heeft een velg doen scheuren. Let dus niet alleen op banden, maar ook op sterke wielen.
...velg doen scheuren?... ja komaan, zo'n probleem kan je toch niet voorzien??? of moet ik de fiets dragen als ik over gehavende wegen rijdt? 8)