Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Hebriden en Schotland? - Forum Wereldfietser

Tips voor Hebriden en Schotland?

De kogel is door de kerk. De plannen rondom Japan, Georgie en Kirgizie staan op de voorraadplank. Dit jaar is het handig om iets dichter bij huis te blijven. We gaan de grenzen van Schotland opzoeken. Nu gaan we beginnen met de voorpret, de voorbereiding van de route.

Het grove plan nu is om vrijwel alle Hebriden te befietsen (zowel de inner als de outer Hebriden) en een stuk door het vaste schotse land. Heel misschien nog tot aan de Schetlands? Aankomst- en vertrekhaven is vrijwel zeker Newcastle. Zowel on- als offroad. We hebben 4-5 weken en houden van natuur en rust en op zijn tijd cultuur (maar niet in een drukke stad). Lekker eten hoort er ook bij. Wie heeft er tips om te helpen bij het opstellen van een route? Leuke campings? Welke stukken moet je fietsen? En op welke stukken neem je beter de trein? Leuke campings? Of soms een B&B of Youth Hostal ? Heeft iemand een topo map voor de GPS? Wij zijn blij met alle tips!

O ja deze goede website vond ik al http://www.cyclehebrides.com/index.php

Alvast bedankt!

Douwe en Blanche
Hoi Douwe en Blanche,

Mijn allereerste fietsvakantie was met een vriendin door Schotland! Max 40 km per dag en een vreselijk zere kont! Wel erg mooi, wat ik me kan herinneren!

Ik weet even niet meer hoe de route was, Isle of Skye weet ik nog dat dat erg mooi was!

Verder natuurlijk een Single Malt Whisky brouwerij bezocht... goh? Is het toen al begonnen met die drank! Inmiddels weten we dat je met champagne op vele malen beter die bergen op fietst he! ;)

Dussuhh... met whisky moet dat ook wel lukken dan! ;)

Tot over een paar weekjes bij ons secret plekje in paalkampeerland! ;) :roll: :lol: 8)

Groet,
Ellen
Mocht je geïnteresseerd zijn in een fraaie aanloop: om in West Schotland te komen hebben we vorig jaar de Hadrian wall route gefietst tot Carlisle, en vervolgens via Gretna Green, Dumfries, Kircudbright, Creetown, Newton Steward, Glenluce naar Stanraer. Volgens de locale berichtgeving kun je vanaf daar erg fraai naar het Noorden. Ons deel van deze route was in ieder geval erg fraai (we deden dit stuk 2 x op weg naar Ierland en terug). Hier en daar erg aardige campings en fantastische uitzichten. We hadden vijf dagen nodig voor de hele route. De GPS-route heb ik niet meer, maar mocht je nadere gegevens willen hebben dan zijn die wel te leveren.
Deze dame heeft er heel wat rondgefietst http://home.hetnet.nl/~ffe777/2006/route.html
Tip 1 Neem een regen jas mee.
Tip 2 De west kust van Schotland is erg mooi, neem je wandelschoenen mee en "bag" een paar Monroes, Die van skye zijn bijzonder mooi en best pittig.
Tip 3 Best single malts in de regio 1. Islay, 2. Talisker, 3. Dalwhinnie.
Tip 4 Maak mooi HD filmpjes voor Vimeo met je nieuwe toestel :wink:
Tip 5 kijk op mijn website onder scotland 2004/5 en ook de foto album.
Hoi Blanche,
Mijn route heb je denk ik al. Wat betreft GPS topo maps:
De CN Europe aangevuld met hoogtelijnen http://www.smc.org.uk/ContourMaps.htm volstaat denk ik. Je zou die kunnen aanvullen met OSM kaarten voor de fietspaden. Er zijn er veel versies van in omloop.

Deze http://openmtbmap.org/download/ is routerend en specifiek voor fietsers, maar de kartografie is afschuwelijk.

Misschien is deze beter: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Andygates
Die heeft ook hoogtelijnen en een mapsource versie.

En anders deze http://sites.google.com/site/talkytoasteruk/ukmaps
Het is echter een GMAPSUPP versie die je weer niet direct in mapsource kunt bekijken maar direct op een SD kaartje zet en in je Garmin stopt.
Noord- en Westkust.

Op mijn website een verslag van Schotland in 2007. Hier vind je ook een overzicht van de door mij gebruikte campings.

Peter
Ik ben op de Inner Hebriden geweest. Best korte maar behoorlijk pittige hellingen! Hier een door mij gemaakte foto, gezien vanaf Elgol op Skye richting Loch Coruisk. Vaak veel wind tot stormachtig aan toe en wel in de zomer! Onze tent stond door de storm op het punt van scheuren en toen maar overnacht in een B&B....

Afbeelding
Jeet je wat een antwoorden al...keep on going!

@ Peter M, heb je ook een adres van je website?


@ Ellen, wij hebben vanaf nu alleen nog maar champagne in de bidons. Op iets anders rijden lukt niet meer.

@ Tovenaar, Minko wat zijn osm kaarten? Ja jouw route kende ik al en ziet er erg goed uit. Die van ons zal waarschijnlijk wel nog noordelijker gaan. Bedankt voor je links!!!
Blanche schreef: @ Peter M, heb je ook een adres van je website?
Mmmm...
Vroeger stond dat gewoon onder het bericht als www.
Maar met de overgang naar het nieuwe systeem is dat blijkbaar niet meer mogelijk.

Maar goed dan:

voorheen-de-boswachter.nl

Peter
Blanche schreef: @ Tovenaar, Minko wat zijn osm kaarten? Ja jouw route kende ik al en ziet er erg goed uit. Die van ons zal waarschijnlijk wel nog noordelijker gaan. Bedankt voor je links!!!
osm = OpenStreetMap
ahum....natuurlijk :oops:
Hoi!

Wanneer vertrekken jullie richting Schotland? Ikzelf ga met een vriend 12 dagen fietsen in de highlands (Inverness-Edinburgh met een stukje noordwestkust erbij, 700 tal km) komende september. :-)
Een handige site om mooie schotse plekjes te vinden is http://www.undiscoveredscotland.co.uk/index.html maar misschien ken je die al?
Handige topic, tips zijn voor ons ook altijd welkom! :-)

Groet!
Sander
Bedankt Sander , deze site is ook heel handig om accommodatie te vinden per regio. Wij gaan in juli/augustus.
Veel plezier met de voorbereiding!
Op verzoek van Blanche hierbij mijn opgeschoonde route door Schotland (2000). Het is geen gps track maar een globale route die ik een tijdje geleden heb ingetekend mbv google earth (niet erg nauwkeurig). De route loopt tot Newcastle, waar ik de fietsroute compleet kwijt raakte en na wat omzwervingen uiteindelijk bij de ferry eindigde. De fietsroute zal inmiddels wel beter bewegwijzerd zijn, hoop ik ;-)

http://www.bikemap.net/route/193835?124 ... 68&z=7&t=5
De tovenaar schreef: ... Newcastle, waar ik de fietsroute compleet kwijt raakte en na wat omzwervingen uiteindelijk bij de ferry eindigde. De fietsroute zal inmiddels wel beter bewegwijzerd zijn ...
Toen ik 6 jaar na Minko aankwam in Newcastle, was de bewegwijzering ongetwijfeld beter, maar toch slaagde ik er in om een tijd rond te dwalen voor dat ik de Coast and Castles route gevonden had.

Mijn ervaring is dat de fietsroutes over het algemeen goed zijn bewegwijzerd, maar dat in de grotere plaatsen het nog wel eens mis gaat.

Op gpsies kun je veelal het verloop van de routes wel vinden (kaart op OSM fietskaart).

Peter
3 jaar geleden was de fietsroute in Newcastle wel te vinden, maar lag bezaaid met glas
willem.megens schreef:3 jaar geleden was de fietsroute in Newcastle wel te vinden, maar lag bezaaid met glas
Maar dat is de standaardattractie van het fietsen in Engeland. :roll:

Peter
Peter M schreef:
willem.megens schreef:3 jaar geleden was de fietsroute in Newcastle wel te vinden, maar lag bezaaid met glas
Maar dat is de standaardattractie van het fietsen in Engeland. :roll:

Peter
Bezempje voorbinden dan maar ?
Weg naar boot Newcastle ?
Over de weg naar de boot in Newcastle...twee jaar gelden met de WF toch was die goed te vinden. Misscien kan Wouter Hagedoorn zijn gps tracks hier plaatsen hij heeft destijds met gps naar de gereden.
Schotland was bijlange niet mijn eerste maar wel mijn eerste-met-kersverse-vrouw-fietsvakantie. Amai, het was meteen een vuurdoop :P . 't Is ondertussen 10 jaar geleden, maar wat ik me nog herinner (en dus zeker indruk heeft gemaakt) :
- de ruige natuur
- de pittoreske baantjes die soms zo smal waren dat je (zelfs als fietser) amper een 4x4 kon kruisen
- de meestal korte maar soms ongelooflijk steile hellingen !
- de midges (muggen)... waar je alleen last van had als het mooi zonnig weer was, en je minder dan 10km/u windverplaatsing realiseerde (blijven fietsen dus was de boodschap 8) )
- de maximum snelheid van 6km/u die ik in een heroïsche rittegendewind maar niet kon overschrijden (vrouwlief was ondertussen in een busje van kamperende Duitsers gestapt...
- de stad Edinburgh, waar we met de fiets heel makkelijk en snel overal konden door laveren

Een memorabele reis !