Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskar aan uitvalnaaf - Forum Wereldfietser

fietskar aan uitvalnaaf

We willen met de kinderen in Nederland gaan kamperen met de fiets. Voor de bagage wil ik onze fietskar gebruiken, die ik ook voor de dagelijkse boodschappen gebruik en dan aan de as van mijn gewone gazelle met nexus-naaf bevestig. Voor langere tochten is dit best zwaar en nu overweeg ik om de bevestigingsplaat van de kar ook aan mijn koga randonneur te maken zodat die de kar kan trekken. Is dat technisch mogelijk/raadzaam?
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met een dergelijke situatie. Overigens is de kar een 'heel gewone' kinderfietskar van de Hema op twee wielen.
Helen
Waarom denk je dat het niet zou kunnen?
Ik ken de bevestiging van jouw kar niet, maar onze kar wordt meerdere malen per week getrokken door mijn Koga Randonneur. Ik heb het koppelstuk van onze kar gewoon aan de achteras bevestigd. Het is even uitkienen met de 'hendel' van de snelspanner, maar verder geen problemen.
Ik vroeg mij af of zo'n naaf/as wel tegen de druk die er op komt te staan, bestand is, en of je het wiel dan nog wel goed vast kunt zetten als er zo'n plaatje tussen komt. Maar blijkbaar dus wel! Bedankt!
Ik denk dat de 'truuk' is om de koppeling goed vast op het frame te klemmen, dan wordt de meeste kracht op het frame 'weggezet'. Dat is wel eens lastig omdat je niet de as en naaf wil overbelasten, maar wel de koppeling stijf op het frame wil hebben. Maar pech met de combi heb ik nog niet gehad. (behalve een keer een slag in het wiel getrapt doordat de kar achter een paaltje bleef haken... )
Ik heb er nooit problemen mee gehad (koppeling van het type Radical Cyclone). Ik zou geen zwakke alu ultralight spanner willen, maar dat is dan ook alles.
Wim