Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets? - Forum Wereldfietser

Welke fiets?

Ik zoek een fiets die geschikt is voor het maken van fietstochten in onze omgeving (deels bospaden) en waarop ik goed tochten kan maken (met mijn gezin) in Frankrijk in de zomervakantie en komende vakanties.

Mijn man is een ervaren fietser, die trekt daarom de kar met onze twee kleine zoons. Dochter gaat op eigen fiets. Ik zoek een geschikte fiets (damesframe) waarop ik goed vooruit kom en waar ik de komende jaren veel plezier van zal hebben.

Mijn budget is niet eindeloos, dus wat is wijsheid? Een goede tweedehands, bijvoorbeeld een Giant Explorer? Een nieuwe fiets, maar dan bijvoorbeeld van de Decathlon? Of van de Halfords? Een Gazelle Medeo? Of toch veel geld uitgeven voor iets sjiekers?

Ik ontvang heel graag tips en adviezen,

Groet,

Erni
Over Halfords kunnen we hoop ik wel kort zijn.
Nee, niet doen!

Mijn vrouw heeft veel plezier gehad van haar Gazelle Medeo.
Het viel me wel op dat recente versies van dit model een verende voorvork hebben. Dat lijkt me niet zo adviseerbaar.
Kijk eens op Marktplaats naar een gebruikt Koga Miyata of Giant.
Hoi Erni,

Weet je zeker dat je een damesframe wil hebben?
Een mixte frame is al een stuk stijver en je kan toch nog een rokje dragen wanneer je dat wil. (Dat is het argument van mijn vriendin geweest om geen herenframe te kiezen.)
Wanneer je budget beperkt is zou ik zelf eerder voor een goede tweedehands fiets gaan (wel in de juiste framemaat!) dan voor een goedkope nieuwe fiets.
Veel van die zogenaamd sportieve nieuwe budgetfietsen hebben een hoog plastic fantastic gehalte.
Dank voor jullie tips. Ik ben nu Marktplaats aan het afstruinen naar Giants en Koga Miyata's en weet inmiddels ook mijn framemaat.

Mijn man probeert mij er ook al tijden van te overtuigen dat ik een herenfiets moet nemen, want dan is het frame veel stijver etc... Maakt dat echt zoveel uit? Ik ben tenslotte een recreatieve fietser (hoewel wel met fietsambities, maar dit wordt mijn eerste echte fietsvakantie).

Nog een discussiepunt: wel of niet rechterop zitten. Ik neem aan dat je meer wind vangt als je rechterop zit, maar het lijkt me op zich ontspannender fietsen als je een flink eind moet.

Graag jullie ervaring,

Dank!!

Groetjes,

Erni
Het is gewoon zonde om een buis uit een fiets te halen. Ik heb nog nooit op een stijve damesfiets gefietst. Als je aanzet voel je hem, of haar dan eigenlijk, flexen (energieverlies). Ik moet er niet aan denken om een stukje berg af met bagage te fietsen op zo'n zwabber. Dat is ook de voornaamste oorzaak, denk ik, van het onzekere fietsgedrag van veel vrouwen.

Daarnaast heb ik een tijdje korte ritjes gefietst op een damesfiets en met mijn wielrenners benen de fiets gewoon krom gefietst, niks geks gedaan. Sparta bullit, krom.

Met rok aan gewoon achterop bij de man.
Natuurlijk niet rechtop. Niet alleen vang je meer wind als je rechtop zit, het is ook een inefficiënte manier van met je krachten omspringen. Zelfs als de wind totaal geen rol speelt (bij spinning bv.) kiest men toch automatisch een bukhouding.
Een rechtop-fiets is m.i. bedoeld voor het in alle rust goed om je heen kunnen kijken.
Het "plastic fantastic" frame werd hier al genoemd. Kijk eens naar de fietser voor je, met zo'n popi jopiefiets, vooral als er een grote sterke kerel op zit.

Kijk dan eens van achter naar voorwiel. Dan zul je zien dat het voorwiel niet in lijn is met het achterwiel. Het voorwiel staat tov het achterwiel naar rechts.

Let er maar eens op!

Het frame is dus krom getrapt!

Resume...als je het wil proberen ga voor 2de hands en kies voor een stalen heren frame.
Komkom, niet alle damesframes zijn met superlage instap.
Als Erni met bagage niet te groot en niet te zwaar is dan zijn er bij de serieuze merken best heel acceptabele damesframes.
Voornaam lijkt me dat ze een goede fietsenmaker kiest die haar op een pasfiets zet om uit te vinden hoe diep ze echt wil en kan zitten zodat ze de juiste maat fiets krijgt. Dat is nl het echt meest belangrijke. Je fietst lekkerder op een fiets van de juiste maat (en zadel) van Halfords dan op een Idworx met een foute maat en te smal hard zadel.
Leon
Ernst. schreef:Het is gewoon zonde om een buis uit een fiets te halen. Ik heb nog nooit op een stijve damesfiets gefietst.
Het is niet het meest efficiente, maar als je er maar genoeg*) ijzer/aluminium/carbon/unobtanium tegen aan gooit kun je een lage instap frame best stijf genoeg krijgen. En als het materiaal hoogwaardig genoeg is trap je het echt niet blijvend krom

Het wordt wel zwaarder, je kunt minder bidons meenemen en de fiets valt makkelijk om als je stilstaat.

*) ik geef direct toe dat dit geen automatisme is bij de HH fabrikanten ;)
Rechtop of niet?
Het is natuurlijk een kwestie van wat je zelf lekker vindt rijden, maar ik rijd op mijn 'voorover'-fiets twee keer zo hard met dezelfde inspanning als op mijn 'rechtop'fiets, inderdaad een kwestie van efficiënt je kracht kunnen inzetten.
Heren-of damesframe: Het verschil merk je vooral bij bepakking en heuvels. Ik heb ervaring met beide modellen maar zou absoluut voor een herenframe of het damesmodel zoals Koga dat heeft gaan.
Mijn vrouw rijdt op een Santos. Heren alu frame maat 51 met 28 inch wielen en voorzien van een vlinderstuur.
Hierdoor heb je de mogelijkheid voor verschillende fietshoudingen.
Met volledige bepakking ( 23 kg) heeft het frame zich laatst tijdens een 4 daagse tocht door nederland goed stabiel gehouden.
Een prettige fiets.
Mijn vrouw en ik zijn begonnen met tweedehands Koga's. Ik merk nu na bijna anderhalf jaar fietsen, dat dit fijn is. Nu we ze gebruiken leren we steeds meer over onder welke omstandigheden we de fietsen zoal gebruiken: veel woon-werkverkeer, tot nu toe vooral binnen Nederland gebruikt, etc. Als ik nu een nieuwe fiets mocht kopen dan kan ik al veel duidelijker aangeven wat ik er allemaal op wil dan toen ik de Koga kocht.

Heel belangrijk om het juiste frame te kiezen. Ik heb meer dan een jaar zitten hannesen met de juiste afstelling van mijn fiets. Ongeveer een maand geleden ben ik naar een fietsfysio geweest, die met mij de hele afstelling door heeft genomen en deze voor mij op papier gezet. Zo kan ik nu op een comfortabele manier voorover zitten. Mijn grootste angst was dat ik toch indertijd een verkeerd frame had gekozen. Dat bleek gelukkig niet het geval.

Mijn vrouw heeft een herenframe gekozen, vanwege de stijfheid en omdat je in enkele Aziatische landen wat minder snel lastig gevallen wordt als de lokale heren een onbeheerd herenframe zien staan. Zij is er erg tevreden over.
Hoe lang ben je? Voor veel. kleienre vrouwen zijn fietsen met kleienre 26 inch (MTB) wielen geschikter. Zet er wat bredere banden op en je kunt ook prima over bospaadjes.
Wim
Wij maken fietsvakanties van 3 weken door Europa. Wanneer we de keuze hebben fietsen we om bergen heen maar schuwen het klimmen niet.
Mijn vrouw heeft dit voorjaar de Giant Expedition gekocht (ivm damesuitvoering, prijs/kwaliteit en stijfheiden) en deze bevalt uitstekend. Is zeker stijf te noemen, ook met 25kg bagage de Vaalserberg of Keutenberg op en af. Goede diepe zit, kortom, goede koop!
Erni,

Waarom wil je persé een damesframe? Je hebt inmiddels alle technische tegenargumenten al gehoord, dus zijn het misschien psychologische argumenten: het hoort niet, staat niet, ik kan niet op/afstappen etc?

Sinds ik wereldfiets (en ook racefiets - wie heeft er wel eens een damesraceframe gezien :wink: ) rijd ik op een 'gewoon' frame. Ooit gekozen om de technische aspecten (stijver) maar ook om psychologische (fietsen is 'stoer', een damesframe staat juist lummelig). Ik vind die stang allerlei voordelen hebben (ophangen van extra tasjes, spaken, pomp en het staat veel steviger als je onderweg stopt met de fiets tussen je benen). Nee, ik rijd niet weg met twee benen aan een kant, om er vervolgens een overheen te zwaaien. Maar dat doe ik op mijn gewone fiets ook niet. Gewoon been over de stang heen, op de trapper en wegrijden.

Ik zou dus maar gewoon kiezen voor een normaal frame, heb je ook veel meer keus.
:lol:
Mijn vrouw rijdt ook in de stad met stijl op haar 'heren' model Santos 26 inch. Het staat heel stoer, ook met korte rok. Zij vindt damesfietsen nu inderdaad suf en lummelig. Wel moet je als vrouw een beetje oppassen met herenframes, omdat die vaak wat te lang zijn (veel vrouwen hebben relatief korte bovenlichamen). Damesframes hebben dus vaak behalve een lage instap ook een aangepaste geometrie. Dus eigenlijk zoek je een frame met een stang, maar wel met damesgeometrie (en die bestaan).
Verder is er het al genoemde probleem dat vrouwen meestal flink korter zijn, en dat het voor misschien de helft van de vrouwen wat moeilijk is nog een goed passend frame te maken met 28 inch wielen. Kleine 28 inch fietsen zijn al snel te lang.
Wim
Iris-in-Zwolle schreef: - wie heeft er wel eens een damesraceframe gezien :wink: )
:lol:
Afbeelding

zo iets denk ik:
- rose :D
- gebouwd voor een vrouw
- gebouwd door een vrouw (Luna cycles)
Schrijfremmen op een crossfiets (het is dus geen racefiets, potato, petato)
Ik ben benieuwd wanneer we dat bij Sven Nijs en consorten gaan zien.
/Marten,

Dat is damesgeometrie, en daar ben ik alleen maar blij mee. want een vrouwenlijf is geen mannenlijf :oops: :wink: . Er zijn trouwens meer merken die zich daarop richten (o.a. Cube). Alleen, roze :?: :oops: :roll: :twisted: :?:

Overigens, van mijn eerste hybride, Koga Miyata Terraliner had ik de kleinste framemaat (ik meen 48) en die had toen al een 'sloping frame'. Dus, @Wim: de maat hangt meer af van de geometie dan van de wielmaat. Mijn racefiets is door de schuine bovenbuis 'maar' 46", kort frame en uiteraard wel 28" wielen. Standaardframe maar wel precies op mijn maat. :lol: