Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsverzekering - Forum Wereldfietser

fietsverzekering

Ik heb een nieuwe fiets gekocht en wil hem verzekeren.
Wie heeft ervaring hiermee?
Wat is een goede fietsverzekering en waar moet ik op letten?

gr.
Betty
Hoi betty,

Ik heb een fietsverzekering van Unigarant, maar ik heb nog geen aanspraak op gedaan dus kan ik niet oordelen of hij echt goed is.

Ik heb toen voor 3 jaar gekozen, en net voor dat hij afliep mocht ik hem verlengen voor 2 jaar voor weinig voor 80% van de nieuwwaarde, vond ik wel sociaal aangezien ik 3 jaar voor niks heb betaald :)
Dank je,
Ik ga even hun website bekijken.
Hoi Boop,

Mijn vriendin heeft (helaas) wel ervaring met de Unigarant verzekering. Haar nog geen jaar oude Santos is gestolen. Ze had de fiets voor vijf jaar verzekerd.

Nadat we alle gevraagde papieren en sleutels hebben opgestuurd naar Unigarant hebben ze volgens mij binnen twee weken alles keurig afgehandeld.

Van de vijf jaren premie de ze betaald heeft zijn er twee terug gestort. Wanneer je fiets in het eerste jaar gestolen wordt 'kost' je dit dus drie jaar premie, wat in het geval van mijn vriendin overeen kwam met zo'n € 300,- / 10% van de nieuwwaarde.

Verder is alles keurig tussen Unigarant en De Vakantiefietser afgehandeld.

Natuurlijk is de nieuwe fiets ook weer verzekerd, deze keer voor drie jaar.
Uit een vergelijking door de Consumentenbond kwam de ANWB-fietsverzekering als beste uit de bus. Een van de pluspunten is dat deze verzekering uitkeert in geld en niet in de vorm van een "vervangende fiets".
Er zijn ervaringen van mensen dat een fietsenhandelaar in dat geval een fiets aanbood van minder waarde dan de gestolen fiets. Verder zit je met een verzekering met uitkering door middel van een "vervangende fiets" vast aan een handelaar, ook al ben je niet tevreden over de dienstverlening van deze fietsenboer.
Wij hebben een doorlopende reisverzekering bij de Europeesche hierbij is je fiets ook voor 2500 euro meeverzekerd.

Zelf gelukkig nog geen ervaring mee gehad, maar heb "gehoord" dat ze goed zijn.
Je ziet meestal dezelfde namen van maatschappijen voorbijkomen voor fietsverzekeringen: Enra, ANWB, Unive, Unigarant. Er zijn ook onbekendere clubjes die soms adverteren met goedkope verzekeringen maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar die zijn. Unigarant heeft een verzekering met afschrijving voor een lagere premie dan bij een volledige dekking. Bij andere polissen wordt het verzekerde bedrag juist geindexeerd; dan geldt de nieuwwaarde op het moment van diefstal.
Ik weet niet hoe een fietsverzekering zich qua premie verhoudt tot een reisverzekering. Zo'n officiele fietsverzekering gaat er vanuit dat je 'm als stadsfiets gebruikt en daar betaal je ook voor, afhankelijk van waar je woont. Houd voor een dure fiets (>2000 euro) rekening met een premie van ongeveer 100 euro per jaar. De dekking is weliswaar wereldwijd.
Je kunt hem ook niet verzekeren, en de premie in eigen zak steken. Als je dan schade hebt betaal je dat van alle premies die je hebt uitgespaard. Gemiddeld is dat goedkoper. Ik probeer alleen dat te verzekeren wat ik bij schade niet zelf kan betalen, zoals de opstalverzekering van het huis, onze ziektekostenverzekering, of WA verzekeringen.
Wim
Wim schreef:Je kunt hem ook niet verzekeren, en de premie in eigen zak steken. Als je dan schade hebt betaal je dat van alle premies die je hebt uitgespaard. Gemiddeld is dat goedkoper.
Mee eens, ik verzeker m'n fietsen ook nooit, maar let vooral de eerste jaren erg goed op waar ik ze neerzet, als ik ze al ergens neerzet. :wink:
Maaar volgens mij hebben we allemaal de hoofdzaak gemist....

Leuk betty, wat voor nieuwe fiets heb je :lol:
De NTFU heeft ook een aantrekkelijk (doorlopende) reisverzekering waarin ook de fiets goed is gedekt. Voor een klein bedrag meer zelfs extra goed. Gelukkig nooit nodig gehad voor de fiets zelf, maar wel voor onderdelen en ander vakantieleed (fiets en bagage kwijt, extra hotelovernachtingen etc., zadel gestolen) en dat is allemaal vrij snel uitgekeerd.
Kijk even voor de exacte premies en gedekte bedragen op www.ntfu.nl
:lol:
Daar komt het lidmaatschapsgeld (50 euro per jaar?) van de NTFU natuurlijk wel bij.
Iris-in-Zwolle schreef:De NTFU heeft ook een aantrekkelijk (doorlopende) reisverzekering waarin ook de fiets goed is gedekt.
Standaard tot 250 euro noem ik niet goed gedekt, bij de Bleu travel van de Postbank (nu helaas ING) tot 500 euro (ook niet veel natuurlijk, maar wel het dubbele) en de premie is maar 2,50 per jaar meer :wink:
Ik denk dat ik voor die van de anwb ga. Best getest klinkt prettig. De prijzen waren niet veel anders.
Daarnaast zijn er veel verzekeringen die tot een bepaalde max gaan. ik zit daar boven.
En Shane als het goed is komt mijn nieuwe Santos met riemaandrijving deze week. Hij was al 4 weken uitgesteld, dus ik hoop dat het nu echt is, want ik er veel zin in.

En verder mensen bedankt voor alle info en meedenken.

Gr.
Betty
Mmmm...slurp... Die Santos snaar is een lekkertje... maar goed dat je je woonplaats niet meld...:D :lol: :D
Mijn twee fietsen (gele Giant FCR en blauwe Batavus Cayuca) thuis zijn bij de ENRA verzekerd (moest van mijn werkgever). Nee, nooit schade of diefstalmeldingen gehad.
De derde fiets die in mijn Zweedse huis staat, is niet verzekerd. Is toch maar een oude barrel, maar nog wel goed onderhouden en rijvaardig.
Verder is mijn reisbagage tijdens fietsvakanties bij de ANWB verzekerd.
Hoi Betty, gefeliciteerd met je nieuwe fiets, gaaaf !!!