Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe oude fiets: Dawes galaxy - Forum Wereldfietser

Nieuwe oude fiets: Dawes galaxy

Ik heb een nieuwe oude fiets gekocht. Ik heb een baan waar ik 30 km per dag voor moet fietsen en ik krijg kniepijn met mijn Amsterdam-fiets. Na een marktplaats zoektochtje vond ik dit exemplaar. Ik vind hem heerlijk fietsen en als ik in Nederland nog eens een weekendje weg ga neem ik deze denk ik wel mee! Heerlijk zo'n racebocht en volgens mij is het frame prima (reynolds 531)
Echter nog een paar kleine vragen:
1. Heeft iemand een idee uit welk jaar deze fiets ongeveer zou kunnen komen?
2. De fiets is vanzelfsprekend behoorlijk oud en heeft wel wat roestplekjes, opzich ziet het er goed uit maar de roest op de laatste foto baart me wat zorgen
3. Zijn er nog tips om zo'n fiets te onderhouden? Moet ik iets speciaals doen met deze antieke cantilever remmen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JanWillem schreef: Echter nog een paar kleine vragen:
1. Heeft iemand een idee uit welk jaar deze fiets ongeveer zou kunnen komen?
http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

2. De fiets is vanzelfsprekend behoorlijk oud en heeft wel wat roestplekjes, opzich ziet het er goed uit maar de roest op de laatste foto baart me wat zorgen
je kunt er wat verf op smeren. Lijkt me vooral een verfprobleem, meer dan een soldeerprobleem

3. Zijn er nog tips om zo'n fiets te onderhouden? Moet ik iets speciaals doen met deze antieke cantilever remmen?
Als ze het doen, doen ze het.
Kabeltjes bijhouden, opletten dat als de blokjes slijten ze niet tegen de band komen
Gefeliciteerd, dit is een prima en heel klassieke fiets. Als ik weinig geld had zou ik precies zo'n fiets te pakken proberen te krijgen. Generaties Engelse vakantiefietsers zijn op een Galaxy op pad geweest, en doen dat nog steeds. Zo antiek zijn cantilever remmen niet: ze worden nog steeds gemaakt, en zijn nog steeds een prima oplossing in combinatie met raceremgrepen. Met goede remschoenen (Koolstop) en nieuwe kabels moeten ze het prima doen.
Wim
Wim schreef: Zo antiek zijn cantilever remmen niet: ze worden nog steeds gemaakt, en zijn nog steeds een prima oplossing in combinatie met raceremgrepen. Met goede remschoenen (Koolstop) en nieuwe kabels moeten ze het prima doen.
Wim
Maar als je slim bent zoek je nu een type uit met remblokken op schroef ipv op stift.

Tip: stel dit type rem af met de remblokken ver uitgeschoven en de kabeldriehoek zo dicht mogelijk op het spatbord, cq de lamphaak. De rem voelt dan wel sponziger aan maar remt wel veel beter
Dank voor de reacties!
De achterrem is al wel prima afgesteld. De voorrem voelt niet helemaal lekker. Ik vind het overigens prima remmen. Ik moet me nog wel wat verdiepen in deze techniek, werkt toch allemaal weer net anders dan v-brakes.

Het stuur van de fiets is nog een orgineel dawes stuur. Ik heb begrepen dat een racebocht juist een risico kan vormen. Is er nog iets dat ik zou kunnen/moeten uitzoeken?

Marten wordt de techniek van deze wat oudere fietsen ook beschreven in het boek vakantiefietsen. Ik heb dat boek wel maar dat ligt nu bij mijn ouders in zeeland.

ps. Voor mijn vriendin ben ik nog naar iets soortgelijks opzoek, maar dan een klein frame (48cm oid). Iemand nog een goed idee?
Op zich vormen oude racebochten geen groter risico dan rechte sturen: je weet nooit wat ermee is gebeurd. Ik zou goed kijken naar beschadigingen en eventuele haarscheurtjes, vooral in de buurt van de klem van de stuurpen. Mocht je een nieuw stuur overwegen, tegenwoordig zijn die vaak wat breder (vind ik erg fijn), en mijn favoriet is de Nitto Noodle Bar.
Bij kleine maten moet je oppassen dat de fiets ook in de lengte kort genoeg is.
Wim
Ik heb opzich nog wel een leuk fietsje gevonden:
Afbeelding
21 versnellingen
Frame: 48 cm, Reynolds 531, vork idem
28 inch wielen
Volledig XT afgemonteerd.

Mijn vriendin zou echter ook graag een racebocht willen. Zou dat makkelijk op dit frame te monteren zijn? Of verpest je dan de gehele geometrie?
Heb je dan ook nog een probleem met de shifters?
JanWillem schreef:Ik heb opzich nog wel een leuk fietsje gevonden:
Afbeelding
21 versnellingen
Frame: 48 cm, Reynolds 531, vork idem
28 inch wielen
Volledig XT afgemonteerd.

Mijn vriendin zou echter ook graag een racebocht willen. Zou dat makkelijk op dit frame te monteren zijn? Of verpest je dan de gehele geometrie?
ja, nee

Heb je dan ook nog een probleem met de shifters?
Nee, want die gooi je ver weg (op marktplaats ;) )

Boodschappenlijst
stuur, ev stuurpen
stuurlint
remgrepen (gewone, er zitten immers al canti's op)
crosscommandeurs (als je geen oude 7/8v kunt vinden worden het nieuwe 9speed, heb je ook nog een verse ketting en een 9v cassette minus een tandwiel nodig

STI grepen mag ook, maar dan ben je wel overgeleverd aan de voorderailleur
Dank voor alle informatie, ik ga eens even op marktplaats zoeken of ik wat van de boodschappenlijst tweedehands kan vinden. (schappelijk prijsje :D)
Of is dit nieuw ook voor een goede prijs te kopen? Langsgaan bij fietsenmakers? Of ergens online misschien?
Is het volgens jullie de moeite waard om dit fietsje te kopen en te verbouwen?
Janwillem,
Leuke fiets! Ik heb drie maanden geleden voor 15 euro het goedkopere broertje ervan op de kop getikt: een Dawes Horizon, geen Reynolds 531, maar 501 en mindere kwaliteit onderdelen. Verder veel dezelfde spullen: drager, spatborden zijn identiek.
Zie ook, achteraan het topic:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 0&start=20

Die smalle canti's vind ik niks, ik heb ze vervangen door Tektro Oryx (had ik nog, maar kosten weinig), met cartridge blokjes van Koolstop. De bestaande remmen waren bij mij ook ook erg gaar, die van jou zien er een stuk beter uit. Het originele (Dawes) stuur vond ik wel leuk, omdat de zijkanten een beetje naar buiten staan, maar was voor mij veel te smal en dat dat heb ik dus vervangen.

Aan de onderdelen te zien is je fiets uit '91/'92. De roest bij de zadellug zou ik wel in de gaten houden en zeker mooi bijwerken. Als die verbinding het begeeft kan je je frame weggooien. Bij mij was het mannetje er trouwens beroerd aan toe. Bij jou gaat gelukkig wel de remkabel niet door de bovenbuis, want waar dat goed voor is?

Ik heb de fiets na aankoop helemaal uit elkaar gehaald, alles wat brak was weggegooid. Er zit nu grotendeels een 7s. 105 groep op (had ik nog, was 300LX), een 42/52 crank past zonder problemen. De wielen lijken erg stevig, ik heb ze alleen opnieuw gericht. Ben nu ±2000km verder en ze zijn nog steeds prima. Toch is dat wel het eerste wat vervangen moet worden, al was het alleen maar omdat een naafdynamo op het verlanglijstje staat ;) Maar voorlopig zijn de dagen nog lang, en zit er nog geen verlichting op de fiets.

Van de week kreeg ik in de fietsenstalling nog een opmerking van een collega (toevallig voorzitter van de lokale fietsclub, zelf forensend op een geveerde alu boodschappentank) naar mijn hoofd: 'jouw fiets kun je net zo goed niet op slot zetten, want die neemt toch geen hond mee', waarna hij wat schamperende opmerkingen maakte over buiscommandeurs.

Nog een voordeel van zo'n ouwe randonneur, je kunt 'm nog eens ergens parkeren zonder een slot van 3 kilo ;)

Veel plezier met je fiets!

Sjors
Wat een leuke reacties allemaal!
Aan de onderdelen te zien is je fiets uit '91/'92. De roest bij de zadellug zou ik wel in de gaten houden en zeker mooi bijwerken.
Hoe zou je dat bijwerken?
Van de week kreeg ik in de fietsenstalling nog een opmerking van een collega (toevallig voorzitter van de lokale fietsclub, zelf forensend op een geveerde alu boodschappentank) naar mijn hoofd: 'jouw fiets kun je net zo goed niet op slot zetten, want die neemt toch geen hond mee', waarna hij wat schamperende opmerkingen maakte over buiscommandeurs.
Eingelijk vind ik het juist prachtige fietsen. Ik heb zelf ook een t400 en mijn vriendin een avaghon. Ook prachtige fietsen maar dan wel voor Zuid-Amerika etc. (en ook een stuk duurder natuurlijk :D )
Het originele (Dawes) stuur vond ik wel leuk, omdat de zijkanten een beetje naar buiten staan, maar was voor mij veel te smal en dat dat heb ik dus vervangen
Heb je dat stuur nog? Want dan zou ik het graag overnemen voor de fiets van mijn vriendin!
JanWillem schreef:Wat een leuke reacties allemaal!
Aan de onderdelen te zien is je fiets uit '91/'92. De roest bij de zadellug zou ik wel in de gaten houden en zeker mooi bijwerken.
Hoe zou je dat bijwerken?

Roest voorzichtig wegschuren en dan iets van lak/verf erop om te voorkomen dat het opnieuw gaat roesten. Bijpassende kleur is natuurlijk het mooist, maar of je dat kan vinden?
Van de week kreeg ik in de fietsenstalling nog een opmerking van een collega (toevallig voorzitter van de lokale fietsclub, zelf forensend op een geveerde alu boodschappentank) naar mijn hoofd: 'jouw fiets kun je net zo goed niet op slot zetten, want die neemt toch geen hond mee', waarna hij wat schamperende opmerkingen maakte over buiscommandeurs.
Eingelijk vind ik het juist prachtige fietsen. Ik heb zelf ook een t400 en mijn vriendin een avaghon. Ook prachtige fietsen maar dan wel voor Zuid-Amerika etc. (en ook een stuk duurder natuurlijk :D )

Gelukkig maar dat niet teveel mensen het zo'n leuke fietsen vinden...
Het originele (Dawes) stuur vond ik wel leuk, omdat de zijkanten een beetje naar buiten staan, maar was voor mij veel te smal en dat dat heb ik dus vervangen
Heb je dat stuur nog? Want dan zou ik het graag overnemen voor de fiets van mijn vriendin!
Ai, ik heb, bij gebrek aan bergruimte, dat stuur met alle andere onderdelen die ik niet meer nodig had weggegooid... Jammer!

Sjors
De lug met roest ziet er zo uit, met wat meer detail:
http://nl.picturepush.com/public/1754682

Nu is het wat beter te zien!
Zolang het heel blijft, kun je natuurlijk blijven rijden, maar ik vind het er niet echt lekker uitzien. In Nederland (vlak) zie ik geen probleem, maar zodra je hellingen af gaat denderen, vind ik een onbetrouwbaar frame niet lekker zitten.

(aan de andere kant: ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn frame het begaf in een afdaling en als gevolg daarvan hij een smak maakte)

Wat je erop smeert, maakt niet zoveel uit volgens mij. Als het maar blijft zitten en niet vreselijk dik is.

Sjors