Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting

Weet iemand hoeveel km. er met een nieuwe ketting gereden moet worden voor hij is ingereden .Ik merk dat hij af en toe een tandje overslaat.Ik heb er nu 50 km mee gereden en het wordt wel minder, maar het is erg vervelend fietsen zo .Of moet ik er toch nieuwe tandwielen op zetten.
Emmie.
Ga er dan maar vanuit dat er ook nieuwe tandwielen op moeten.
Hoi Emmie,
Een ketting hoef je niet echt in te rijden . Jouw probleem had je kunnen voorkomen door ook je (achter)tandwieltjes (cassette) te vernieuwen , kost natuurlijk wel een paar tientjes extra :wink:
Ik zelf verbruik ongeveer 3 kettingen op een cassette.
Als verder door het forum zoekt kom je nog veel meer info over dit onderwerp tegen. :idea:
Als je dan toch gaat winkelen voor een cassette: Neem er één van het merk BBB. Gaan langer mee dan de "S" merken.....
emmie de beer schreef:Weet iemand hoeveel km. er met een nieuwe ketting gereden moet worden voor hij is ingereden .Ik merk dat hij af en toe een tandje overslaat.Ik heb er nu 50 km mee gereden en het wordt wel minder, maar het is erg vervelend fietsen zo .Of moet ik er toch nieuwe tandwielen op zetten.
Emmie.
Als af en toe een tandje overslaat er aan ligt dat een van de kransjes net te ver heen is kun je er inderdaad voor kiezen om nog even voorzichtig te fietsen. Ik heb het wel eens gehad en na een paar honderd km was het voorbij. Niet smeren natuurlijk :wink:
Verwacht niet de volledige levensduur van deze combinatie, dus voor een verre vakantie is het niet het beste idee.
Leon
Bedankt allen voor de tips, ik ga zaterdag maar eens aan de slag om er een nieuwe cassette op te zetten.Ik dacht zelf ook wel dat dat zou moeten, maar omdat mijn man het zelfde aantal km. heeft gereden ( ongeveer 6000 )en er geen last van heeft begon ik te twijvelen,we hadden gelijktijdig de ketting vernieuwd
Emmie
emmie de beer schreef:Bedankt allen voor de tips, ik ga zaterdag maar eens aan de slag om er een nieuwe cassette op te zetten.Ik dacht zelf ook wel dat dat zou moeten, maar omdat mijn man het zelfde aantal km. heeft gereden ( ongeveer 6000 )en er geen last van heeft begon ik te twijvelen,we hadden gelijktijdig de ketting vernieuwd
Emmie
Misschien dat je echtgenoot vaker schakelt en dus de slijtage over meer kransjes heeft uitgesmeerd?
ik doe elke 7500-8000 kms (jaarlijks dus) nieuwe kransjes EN nieuwe ketting; en om de 2 jaar nieuwe bladen vooraan. Maar vervang steeds mijn XT ketting samen met XT kransjes.
Hallo allemaal

Als je toch bezig bent. Kijk een naar de geleidingswieltjes van de dérailleur (jockey's). Afgelopen week ketting, casstte en middelste tandwiel vervangen. Tevens de jockey's. Begonnen richting pizzasnijder te evolueren.


Groeten

Ger
amateurke schreef:ik doe elke 7500-8000 kms (jaarlijks dus) nieuwe kransjes EN nieuwe ketting; en om de 2 jaar nieuwe bladen vooraan. Maar vervang steeds mijn XT ketting samen met XT kransjes.
Hmm... Voorbladen om de 15000 km (2 jaar)vervangen lijkt mij best wel veel. :shock: Mijn fiets heeft er al 35000 km opzitten en nog steeds geen nieuw voorbladen :oops: :D
Nou...het middenblad is er bij mij ook aan toe rond de 15000. Die gebruik je toch het meest.
Als je een lange trip maakt gebruik dan 2 kettingen.
Wissel ze om de 2000 /2500 km.
Dan slijten ze gelijk met je tandwielen.
Mocht een van die kettingen onderweg sneuvelen, dan heb je geen problemen met een NIEUWE ketting die doortrapt op je achtertandwielen.

Ik had geen reserve ketting en toen na een kleine 10000 km. in China mijn ketting het begaf en met veel moeite een ketting gevonden had voor mijn Shimano XTR. trapte het vreselijk door. En nieuwe tandwielen vinden was een nog groter probleem. ( alles is wel goed gekomen - maar gaf me wel aardig wat stress. )

Peter.
santosfietser schreef:Als je een lange trip maakt gebruik dan 2 kettingen.
Wissel ze om de 2000 /2500 km.
Dan slijten ze gelijk met je tandwielen.
Peter.
Bij 90% van de fietsers zie je dat slechts vier van de 9 achterbladen echte slijtage sporen vertonen; die 4 kan je vervangen en je hebt dan weer een nieuwe cassette.

Stalen voorbladen slijten de helft minder en kosten ook nog eens minder.
Daarnaast is het voor mijn gevoel werktuigbouwkundig gezien belachelijk om een alu (ZACHT!)tandwiel te rijden.

Enfin, Shimano verkoopt ook stalen voorbladen :idea: .
Vorige week voor mn LX-crankstel 1 gekocht; op de verpakking stond :
FC-M480S, chainring, 44 T, Y1EA98030 ( 15 euro. :) )

O ja, een stalen blad weegt meer, dat zal me de 1e plaats in de Tour de France kosten.
En omzet technisch zullen Shimano en de LBS de voorkeur geven aan alu bladen.
In principe hoort een stalen blad langer mee te gaan. Maar je hebt wel staal en staal, en aluminium en aluminium. Ik was niet erg onder de indruk van de stalen Shimano bladen, om eerlijk te zijn, en nog minder van de stalen bladen op andere goedkope cranksets. Sommige alu bladen zijn inderdaad boterzacht, maar dat geldt niet voor TA bladen, al zijn die inderdaad duur.
Wim