Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugvlucht van te voren boeken? - Forum Wereldfietser

Terugvlucht van te voren boeken?

Hoe doen jullie dat bij een fietstocht in één richting? Boek je van te voren je terugvlucht of doe je dat ter plekke?

Ik denk daarbij o.a aan: een retour is (veel) goedkoper dan een enkele reis maar kan je een retour X-Amsterdam (of Groningen, Eindhoven, Rotterdam etc.) wel in Nederland kopen? vind je altijd wel een vlucht of loop je kans 2 weken te moeten wachten? kan de fiets altijd mee? Het liefst heb ik natuurlijk een goedkope campingvlucht terug.

Wat is jullie ervaring?
Let goed op bij het boeken van retourvluchten.

Het kan financieel erg aantrekkelijk zijn, maar er zit een adder onder het gras.

Een vriendin van mij moest enige tijd geleden het volgende tripje maken:
Tallin - Barcelona - Brussel - Rotterdam - Amsterdam - Tallinn.

Brussel - Rotterdam - Amsterdam, per trein en de tickets ter plaatse gekocht.

Zij had de volgende vliegretouren geboekt:

Tallinn - Barcelona, alleen heenreis gebruikt.
Barcelona - Brussel, alleen heenreis gebruikt.
Tallinn - Amsterdam, wilde alleen de terugreis gebruiken, maar dat ging dus niet.

Omdat zij in Tallinn woont was het retour Tallinn - Amsterdam - Tallinn ook in die volgorde afgegeven. En omdat ze op de heenvlucht niet was komen opdagen, was haar plaats voor de vlucht Amsterdam Tallinn ook niet meer beschikbaar.

Ze moest dus een nieuwe ticket kopen en kon ook pas een dag later vliegen.

Zo werd goedkoop toch nog duurkoop.

Peter
Peter,

Ik weet dat van die vluchten, je moet inderdaad de flight slips van je ticket in de juiste volgorde gebruiken. Daarom kan ik ook niet een (goedkoop) ticket Amsterdam-Verweggistan boeken, als ik alleen de terugvlucht will gebruiken.

Wel is het zo dat retourvluchten veel goedkoper (kunnen) zijn dan enkele reizen, zeker als je ze lang van te voren boekt en/of lang wegblijft (hoe meer nachten, hoe goedkoper), maar als je toch niet terug gaat....

Vroeger kon ik alleen voor zakenvluchten retourtjes van daar naar hier kopen. Vaak werd er dan gereisd met twee tickets, en door een goede combinaite te maken, kon je dan twee keer goedkoop heen en weer vliegen, zelfs zonder dat er een zaternacht in zat.

Maar om terug te komen op mijn vraag: kan ik het gokken op als ik daar ben een ticket te kopen? En zo nee, kan ik in Nederland retourtickets Verweggistan-Nederland boeken/kopen? Gewoon omdat dat goedkoper is dan een enkele reis Verweggistan-Nederland, de tweede slip gebruik ik dan niet.
Hoi,
Volgens mij is het nooit een probleem om enkel de heenreis te gebruiken van je retourvlucht. Wij hebben bijvoorbeeld een keer een aanbieding van de KLM naar Chengdu geboekt: een retourvlucht. Maar enkel de heenreis gebruikt. Nooit meer iets van gehoord.
Daarnaast hebben wij ook nooit problemen gehad om ergens vluchten te boeken: enkele reizen richting Amsterdam. Als je een beetje speling met dagen hebt, dan is er geen probleem volgens mij. Het kan dan natuurlijk wel zijn, dat je niet het goedkoopste tarief hebt.
Groetjes en succes, Ilse
Ilse Pol schreef:Volgens mij is het nooit een probleem om enkel de heenreis te gebruiken van je retourvlucht.
Dat weet ik, heet no-show en luchtvaartmaatschappijen rekenen daar juist op, vandaar dat je soms overboekingen kunt hebben....

Maar mijn vraag is: hoe makkelijk kan je in het buitenland een redelijk goedkoop ticket kopen op korte termijn? wat zijn daar de ervaringen mee.

Bedankt voor de reactie(s) in ieder geval. :D
Ik fietste 2 jaar geleden van Venetie naar Athene, geen idee hoe lang ik daar over ging doen, dus boekte ik de terugvlucht toen ik bijna in Athene was.
Kost dan meestal wel meer dan vooraf, maar je hebt de vrijheid om de datum van terugkomst tot op het laatst te bepalen. Of als je nog veel tijd over hebt nog een ommetje te maken en van een andere plek terug te fietsen.
Ik betaal dan liever €100 meer dan 5 dagen ergens te zitten wachten op mijn vooraf geboekte vlucht (5 dagen in een stad op hotel of camping kost al gauw meer dan €100)