Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn vittorio oppimpen met een Rohloff - Forum Wereldfietser

Mijn vittorio oppimpen met een Rohloff

Beste Rohloff fans,

Mij ligfiets is zojuist verkocht(voor te weinig :( ), en nu zit ik te denken om mijn 3 jaar oud vittorio te trakteren op een Rohloff zo dat hij ook onderdeel mag worden van deze moderne digitaal wereld.

Dat dit best een investering is, is al bekend, maar waar ik mee zit is, is het verstandig om hem op te pimpen, of kan ik nog beter door sparen voor mijn volgende fiets( ik zie toch wat nieuwe rohloff fietsen voor niet veel boven 2000eurie, en de ombouw kosten zijn rond 1100eurie). Maar ja, deze fiets kan makelijk nog 15 jaar mee en ik vind hem voor de rest wel leuk.

Maaaar, dit jaar ga ik wel een 6500km reis maken dus "als" ik dit stap gaat nemen is het misschien wel leuk om nu te doen ipv na mijn vakantie.

Mijn huidige fiets is nu rond 20kg (met alle rotzooi erop), ik ben rond 20kg, en met vakantie gaat rond 20kg rotzooi mee ex eten/water.

Mijn fiets heeft op dit moment 28" 48 spaak wielen(inbouwdreedte 145mm), dus is een rohloff wiel met 32 spaken eigenlijk wel sterk genoeg voor een 28" vakantie wiel?, of is het slim om weer de 48 spaak optie te nemen ( dat ik ook overdreven vind).

Gaarne wat meningen en ideeën.

Shane
met 1100 euro red je het niet bij Vittorio, zij vragen 1600 euro. Een achter wiel met R- naaf met 48 spaken kost bij Vittorio 1550 euro.

je kunt dan beter naar Bike4travel gaan daar kost het ongeveer 1200. Kies dan voor een tandem R-naaf daar gaan wat dikkere spaken in
BV Sapim strong of DT alpine 3.

als je meer dan 90 kilo weeg en je neemt ook veel mee dan kan het een optie zijn om meerdere spaken te nemen. Kijk ook even op de site van Multicycle.

mario
Ik vind Rohloff naven geweldig, maar als je zoals jij een heel goede fiets met derailleurs hebt dan zou ik daar rustig mee verder fietsen en er niets aan veranderen.
Wim
Ik vind derailleur fietsen verder prima, iets te veel poetsen alleen. Maar vanochtend voor het eerst sinds maanden weer met mijn derailleur fiets naar m'n werk gefietst en ik miste al na 5 minuten mijn Rohloff naaf. Vooral het terugschakelen bij stilstand.
Shane schreef:Mijn huidige fiets is nu rond 20kg (met alle rotzooi erop), ik ben rond 20kg, en met vakantie gaat rond 20kg rotzooi mee ex eten/water.
Je bent óf heel licht, of er is een cijfertje weggevallen :)
Shane schreef:Mijn fiets heeft op dit moment 28" 48 spaak wielen(inbouwdreedte 145mm), dus is een rohloff wiel met 32 spaken eigenlijk wel sterk genoeg voor een 28" vakantie wiel?, of is het slim om weer de 48 spaak optie te nemen ( dat ik ook overdreven vind).
Aangezien 32-spaaks Rohloffs ook vaak bij tandems worden toegepast zou je daar m.i. mee toe moeten kunnen. Houd er wel rekening mee dat een Rohloff-naaf pakweg 138 mm breed is en je zit nu kennelijk op 145 mm (= tandemmaat). Dat betekent dat je je frame smaller moet laten maken om een Rohloff-wiel goed te laten passen.
Marten schreef:
Shane schreef:Mijn huidige fiets is nu rond 20kg (met alle rotzooi erop), ik ben rond 20kg, en met vakantie gaat rond 20kg rotzooi mee ex eten/water.
Je bent óf heel licht, of er is een cijfertje weggevallen :)


Houd er wel rekening mee dat een Rohloff-naaf pakweg 138 mm breed is en je zit nu kennelijk op 145 mm (= tandemmaat). Dat betekent dat je je frame smaller moet laten maken om een Rohloff-wiel goed te laten passen.
wat dat toch is met cijfertjes..... Een Rohloff is toch echt 135mm breed :wink:
Volgens Bernhard Rohloff is 48 spaken quatsch:-))

Hier kun je zien hoe een ombouw plaats vindt:
Hmm dat heb je als je laat 's avonds gaat schrijven met een borreltje op!! doh.

Maar ja, ik ben dus wel 20kg +/- 60kg.

145mm achterwerk zou een probleem kunnen zijn dus.....misschien toch door sparen (of vriendin lief aankijken) en kijk wat de lokaal Santos boer me wil geven voor mijn vittorio :wink:

Ik ga de komende week een rondje rijden van de bekende zaken en kijk wat mijn opties zijn. Mijn fiets is al relatieve zwaar het lijkt me niet slim om hem nog zwaarder te maken met een ombouw, misschien toch even geduld hebben en een fiets kopen waar alles vooraf geregeld is.

Maar de jury is nog steeds niet uit :wink:
Het is helemaal niet zeker dat je tandemnaaf ook 145 mm breed is. Er zijn ook tandemnaven zonder sleeprem schroefdraad en die zijn dan meestal gewoon 135 mm. Gewoon even meten zou ik zeggen. Maar nogmaals, waarom zou je in hemelsnaam een goede fiets zoals je hebt wegdoen of helemaal ombouwen?
Wim
Wim schreef:Het is helemaal niet zeker dat je tandemnaaf ook 145 mm breed is. Er zijn ook tandemnaven zonder sleeprem schroefdraad en die zijn dan meestal gewoon 135 mm. Gewoon even meten zou ik zeggen. Maar nogmaals, waarom zou je in hemelsnaam een goede fiets zoals je hebt wegdoen of helemaal ombouwen?
Wim
Bedankt voor het mee denken wim maar ik had hem al gemeten van de weekend en hij is idd 145mm, dus ik heb een ubersterk 48 spaak wiel die geen parplu is :) en ik maar 20kg :wink:

En idd de fiets wegdoen is gewoon onzin, maar ik wil het wel "overwegen" om hem om te bouwen.