Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kunst van het remmen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kunst van het remmen

Dat je met regen een lagere remweg hebt herken ik wel.
Met Magura hss 33 is dit probleem in mijn ervaring duidelijk minder.
Het lijkt wel of de meeste wereldfietsers ook op een motor rijden of hebben gereden. Als het maar 2 wielen heeft toch?
Bij een motor is de voorrem 70 à 80% van je totale remvermogen. De achterrem dient om bij te remmen en op koers te blijven. Of dit opgaat voor een fiets vraag ik me af. Zelf ervaar ik dat bij een fiets de rol van de achterrem iets groter is dan op een motor. Wel heeft de voorrem ook op de fiets de meeste remvertraging. De verhouding ligt m.i. alleen iets anders.
Om de remmen bij een afdeling niet te heet te laten worden heb ik altijd geleerd om niet voortdurend je remmen in te knijpen, maar af en toe te remmen tot een zeer lage snelheid en vervolgens je remmen los te laten om ze even te laten afkoelen. Een soort "pompend" remmen in feite. En dit werkt bij mij het beste. Maar het kost wel meer concentratie,.
eenzame fietser schreef:Het lijkt wel of de meeste wereldfietsers ook op een motor rijden of hebben gereden. Als het maar 2 wielen heeft toch?
Bij een motor is de voorrem 70 à 80% van je totale remvermogen. De achterrem dient om bij te remmen en op koers te blijven. Of dit opgaat voor een fiets vraag ik me af
Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...
Zelf ervaar ik dat bij een fiets de rol van de achterrem iets groter is dan op een motor. Wel heeft de voorrem ook op de fiets de meeste remvertraging. De verhouding ligt m.i. alleen iets anders.
Om de remmen bij een afdeling niet te heet te laten worden heb ik altijd geleerd om niet voortdurend je remmen in te knijpen, maar af en toe te remmen tot een zeer lage snelheid en vervolgens je remmen los te laten om ze even te laten afkoelen. Een soort "pompend" remmen in feite. En dit werkt bij mij het beste. Maar het kost wel meer concentratie,.
Gewoon niet remmen werkt nog beter... Wel goed sturen

Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...





Gewoon niet remmen werkt nog beter... Wel goed sturen

Bij zulk hoge snelheden is het met een fiets idd niet veilig hard te gaan remmen, het contactoppervlak van de banden met de weg is immers niet zo groot. Beter om je helemaal niet zo snel te laten gaan en af en toe lichtjes bij te remmen.

Goed sturen is zeker belangrijk, maar als je denkt dat het beter is om niet te remmen, dan wil ik jou wel eens een afdaling zien doen met haarspeldbochten ... :lol:
VIPER's concept schreef:
Bij zulk hoge snelheden is het met een fiets idd niet veilig hard te gaan remmen, het contactoppervlak van de banden met de weg is immers niet zo groot. Beter om je helemaal niet zo snel te laten gaan en af en toe lichtjes bij te remmen.
Maakt helemaal niet uit hoe groot dat contact is van die band met de weg, als je met die snelheid met je voorrem gaat remmen, wens ik je veel plezier.... net zo goed als lichtjes bij remmen, dat laat ik ook zoveel mogelijk uit mijn hoofd.
Goed sturen is zeker belangrijk, maar als je denkt dat het beter is om niet te remmen, dan wil ik jou wel eens een afdaling zien doen met haarspeldbochten ... :lol:
Tot nog toe heb ik er maar een overgeslagen, maar dat was met een ouderwets sleetje op een berg, in Zwitserland, waarvan ik niet snel genoeg in de gaten had hoe je nou echt goed moet remmen met zo'n ding. Is goed afgelopen, ik had geen schram. :wink:
Haike schreef:
VIPER's concept schreef:Bij zulk hoge snelheden is het met een fiets idd niet veilig hard te gaan remmen,
Maakt helemaal niet uit hoe groot dat contact is van die band met de weg, als je met die snelheid met je voorrem gaat remmen, wens ik je veel plezier.... net zo goed als lichtjes bij remmen, dat laat ik ook zoveel mogelijk uit mijn hoofd.
Als je zo hard gaat dat je niet meer durft te remmen dan ga je te hard.
Mijn remgrens ligt op asfalt ergens net boven de 60 km/u denk ik, met of zonder bagage.
Leon
Leon schreef:Mijn remgrens ligt op asfalt ergens net boven de 60 km/u denk ik, met of zonder bagage.
Daar houd ik het op Pools asfalt (meestal :), soms :twisted: ) ook op, maar dan begin ik ('m) toch wel te knijpen...
Leon schreef:
Haike schreef:
VIPER's concept schreef:Bij zulk hoge snelheden is het met een fiets idd niet veilig hard te gaan remmen,
Maakt helemaal niet uit hoe groot dat contact is van die band met de weg, als je met die snelheid met je voorrem gaat remmen, wens ik je veel plezier.... net zo goed als lichtjes bij remmen, dat laat ik ook zoveel mogelijk uit mijn hoofd.
Als je zo hard gaat dat je niet meer durft te remmen dan ga je te hard.
Mijn remgrens ligt op asfalt ergens net boven de 60 km/u denk ik, met of zonder bagage.
Leon
Als ik het niet meer zou durven te remmen zou ik het wel schrijven. Ik zal de snelheid nooit zo hoog laten komen dat ik dan niet meer kan, of durf te remmen. Als de snelheid zo hoog komt ben je echt onverantwoordelijk bezig tegenover je zelf.

Maar wanneer komt-ie zo hoog? Ik zou het niet durven zeggen.

En iedereen zal wel zo zijn eigen max aan snelheid hebben, en per weg kan dat ook nog eens verschillen, plus de andere weggebruikers van dat moment bepalen wat kan en niet kan. Overigens merk ik sowieso dat mijn weg gedrag aan verandering onderhevig is. Reed ik 5,6 jaar geleden meestal nog fluitend overal door rood in deze stad, doe ik dat tegenwoordig veel minder :lol:
Haike schreef: Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...

Als je omdat je hard gaat niet meer in je voorrem durft te knijpen moet je toch echt eerst leren remmen. Of bedoelde je achterrem?
m-gineering schreef:
Haike schreef: Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...

Als je omdat je hard gaat niet meer in je voorrem durft te knijpen moet je toch echt eerst leren remmen. Of bedoelde je achterrem?
Het heeft niks met wel of niet durven te maken, het heeft met verstand te maken. En inderdaad; geleerd hebben hoe je moet remmen, en ik begin bij die snelheid niet met voor, maar met achter te remmem.
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef: Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...
Als je omdat je hard gaat niet meer in je voorrem durft te knijpen moet je toch echt eerst leren remmen. Of bedoelde je achterrem?
Het heeft niks met wel of niet durven te maken, het heeft met verstand te maken. En inderdaad; geleerd hebben hoe je moet remmen, en ik begin bij die snelheid niet met voor, maar met achter te remmem.
Ik heb eens met 45 km/u in een afdaling van zo'n 8% een insect (bleek een vlinder) tussen zonnebril en oog gehad.
Degenen die achterop kwamen waren erg boos dat ik remde en dat ik zo hard kon remmen dat ik vrij vlot tot stilstand kwam.
Ik heb ze verteld dat ze )^&$*&%$(*)&^()*&_)(*& en zo. :evil:
Leon
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef: Het hoogste wat ik ooit op mijn teller heb zien staan, was 69 km in het uur. Dan ga ik het iig niet in mijn hoofd halen om met voor te gaan remmen, dat is vragen om moeilijkheden...

Als je omdat je hard gaat niet meer in je voorrem durft te knijpen moet je toch echt eerst leren remmen. Of bedoelde je achterrem?
Het heeft niks met wel of niet durven te maken, het heeft met verstand te maken. En inderdaad; geleerd hebben hoe je moet remmen, en ik begin bij die snelheid niet met voor, maar met achter te remmem.
Hartelijk dank voor het welgemeende compliment :D :D :D

/Marten (die zich afvraagd waarom je zou willen remmen met het achterwiel als het toch al in de lucht hangt)
m-gineering schreef:
Haike schreef:
Als je omdat je hard gaat niet meer in je voorrem durft te knijpen moet je toch echt eerst leren remmen. Of bedoelde je achterrem?
Het heeft niks met wel of niet durven te maken, het heeft met verstand te maken. En inderdaad; geleerd hebben hoe je moet remmen, en ik begin bij die snelheid niet met voor, maar met achter te remmem.
m-gineering schreef:Hartelijk dank voor het welgemeende compliment :D :D :D
Ik heb geen idee welk compliment ik je gegeven heb, maar het is je van harte gegund!!!!!
m-gineering schreef:/Marten (die zich afvraagd waarom je zou willen remmen met het achterwiel als het toch al in de lucht hangt)
Das heel simpel: je hebt dan namelijk niet geleerd hoe je moet remmen :lol:
Waarom zou je een voorrem niet meer gebruiken als je eindelijk een goede reden hebt dat juist wel te doen.
Haike schreef:Het heeft niks met wel of niet durven te maken, het heeft met verstand te maken. En inderdaad; geleerd hebben hoe je moet remmen, en ik begin bij die snelheid niet met voor, maar met achter te remmem.
[/quote]

Weilen Sheldon zei het al: "Many cyclists shy away from using the front brake, due to fear of flying over the handlebars. This does happen, but mainly to people who have not learned to modulate the front brake."
Ernst. schreef:Waarom zou je een voorrem niet meer gebruiken als je eindelijk een goede reden hebt dat juist wel te doen.
Ernst,

Ik schrijf nergens dat ik mijn voorrem niet gebruik, natuurlijk gebruik ik die. Er zit veel meer remkracht op, aan, als achter. Ik schrijf dat ik er niet mee begin te remmen, lijkt me toch wat anders.... :D
Als iedereen in een afdaling nou blijft remmen zoals hij/zij het goeddunkt is iedereen gelukkig. :lol:
Een deel van de gelukkigen met schrik, builen, schrammen en pleisters (of erger..) :cry: de andere gelukkigen ongedeerd. :lol:
Ik blijf toch maar gewoon wél flink mijn voorrem gebruiken, overigens samen met de achterrem, als ik hard wil remmen.
Met die (volgens sommigen slechte?) gewoonte ben ik tot nu toe ongedeerd gebleven... :wink:
Haike schreef:
Ernst. schreef:Waarom zou je een voorrem niet meer gebruiken als je eindelijk een goede reden hebt dat juist wel te doen.
Ernst,

Ik schrijf nergens dat ik mijn voorrem niet gebruik, natuurlijk gebruik ik die. Er zit veel meer remkracht op, aan, als achter. Ik schrijf dat ik er niet mee begin te remmen, lijkt me toch wat anders.... :D
Als je remt met je achterrem, en je gaat vervolgens ook met je voorrem remmen ga je je achterwiel ontlasten. Het eerst niet slippende achterwiel zal gaan blokkeren en met een blokkerende wiel kan makkelijk een zijdelingse slip ontstaan. Als je na het bedienen van de achterrem aan de voorrem komt moet je de achterrem dus tegelijk weer lossen. Lijkt me allemaal nodeloos gecompliceerd terwijl ik niet kan bedenken waarom je eerst met het achterwiel zou willen remmen.
De meeste mensen onderschatten de remkracht die de zelfs op matige ondergrond mogelijk is:
http://www.youtube.com/watch?v=XoQh0cA_wnM
Om van 0-30 km/u te komen had ik 10 s nodig (t=12...22), waarvoor 365 W nodig was - een aardig sprintje dus.
Om van 30 naar 0 te komen duurde echter slechts 2 s (t=26..28), wat zo'n 4,2 m/s^2 is. De remkracht bij een totaalgewicht van 106 kg bedroeg dientengevolge 441 N (Ongeveer 44 kgf)
Leon
Leon schreef:De meeste mensen onderschatten de remkracht die de zelfs op matige ondergrond mogelijk is........
Helemaal mee eens!
Mijn laatste remoefeningen waren op onverhard met een startsnelheid van ongeveer 100 km/u. :wink: De instructeur gaf duidelijk aan om zo veel mogelijk gewicht op de voorkant van de fiets te plaatsen waardoor je het blokkeren zoveel mogelijk uitstelt. Hierdoor kun je op onverhard ook nog heel redelijk remmen.
Afbeelding

Op asfalt verplaats je je gewicht tijdens het remmen zoveel mogelijk naar achteren om te voorkomen dat de achterkant (te veel) omhoog komt. Bij een goede rem en goede grip is bij een noodstop alleen de voorrem voldoende.
Je achterrem is goed voor bijremmen, het houdt meer balans in je fiets, maar moet je snel stilstaan dan is de voorrem je vriend..