Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Starten met (tandem)tourfietsen - Forum Wereldfietser

Starten met (tandem)tourfietsen

Hallo!

Even kort voorstellen; mijn naam is Daniel. Sinds een tijdje zijn mijn vriendin en ik verslingerd aan tourtochtjes maken en willen het serieuzer aanpakken (lees naar zuid frankrijk fietsen, duitsland, engeland. Niet gelijk natuurlijk.) op een tandem!

Maar waar te beginnen? Ik ben zelf 1.86, mijn vriendin 1.75, dus een echt groot lengteverschil is er niet. We zijn beide sportief aangelegt (wat fietsen betreft) en houden er ook van om echt hard te fietsen, dus we zijn wel echt opzoek naar een sportieve tandem. Helaas is mijn vriendin geen campeerder, dus we hebben geen tent bij ons.

Na wat rondgesurft te hebben ben ik er nog niet echt achter of er uberhaupt fietsmerken zijn die sportieve tandems maken; Gazelle heeft 1 tandem, maar dat is (met alle respect) een huis tuin en keuken tandem. Misschien goed om te proberen of voor tochten in nederland, maar niet wat we zoeken. Komt het er dan op neer dat het maatwerk (= $$$) gaat worden? Iemand nog suggesties voor een "speciaalzaak"?
Voor een overzicht. Zie www.tandemclub.nl. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de tandems van Santana.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Hoi Daniel en welkom,

Ik vind de tandems van santos best sportieve(gister mee gereden). Een anderen optie als je een "speciaalzaak" wil is vittorio natuurlijk.
Bedankt voor de suggesties!

Ik heb al via tandemclub een winkel gevonden waar we voor een dag / weekend een tandem kunnen huren (Santos Dualtravel met Rohloff).
Daniel84 schreef:Maar waar te beginnen? Ik ben zelf 1.86, mijn vriendin 1.75, dus een echt groot lengteverschil is er niet. We zijn beide sportief aangelegt (wat fietsen betreft) en houden er ook van om echt hard te fietsen, dus we zijn wel echt opzoek naar een sportieve tandem. Helaas is mijn vriendin geen campeerder, dus we hebben geen tent bij ons.
In jullie geval is maatwerk geenszins nodig, er is keus genoeg. Je kunt overwegen om te beginnen met een gebruikte tandem, waarvan er op Marktplaats voldoende te koop staan. Dan houd je de kosten aanvankelijk enigszins in de hand. Na pakweg 1-2 jaar weet je dan precies aan welke eisen een tandem voor jullie moet voldoen en kun je een goede keuze maken voor een 'definitieve' tandem.

Als jullie geen tent meenemen en van sportief fietsen houden kun je een 'race'tandem overwegen zoals deze:

Afbeelding
Daniel84 schreef:Na wat rondgesurft te hebben ben ik er nog niet echt achter of er uberhaupt fietsmerken zijn die sportieve tandems maken; Gazelle heeft 1 tandem, maar dat is (met alle respect) een huis tuin en keuken tandem. Misschien goed om te proberen of voor tochten in nederland, maar niet wat we zoeken. Komt het er dan op neer dat het maatwerk (= $$$) gaat worden? Iemand nog suggesties voor een "speciaalzaak"?
Meerdere merken maken prachtige sporttandems; http://www.tandemclub.nl vermeldt merken, speciaalzaken en verhuuradressen zoals je hebt gemerkt. En mail gerust naar info@tandemclub.nl voor meer informatie (naast uiteraard dit onvolprezen Forum).
Wij hebben sinds kort een Santos. Zijn er razend enthousiast over!
Afbeelding

Laat je goed informeren bij de tandemclub. Wie weet staan ze nog ergens op een beurs. Wij hebben op de fiets en wandelbeurs onze keuze gemaakt. We konden toen op bijna alle mogelijke tandems fietsen.
Anders naar Kok in Utrecht of naar Rein Veenendaal in.... Veenendaal.
Daar hebben ze meerdere tandems om te proberen.
Ga overigens zeker voor een Rohloff naaf. Dat is op een tandem toch wel erg prettig.

Veel plezier met uitzoeken (en daarna fietsen!)

Merel & Joost
doubletravel schreef:Wij hebben sinds kort een Santos. Zijn er razend enthousiast over!
Dat is een fraaie start! Oranje boven! 8)
Veel plezier er mee!
doubletravel schreef:Laat je goed informeren bij de tandemclub. Wie weet staan ze nog ergens op een beurs. Wij hebben op de fiets en wandelbeurs onze keuze gemaakt. We konden toen op bijna alle mogelijke tandems fietsen.
Anders naar Kok in Utrecht of naar Rein Veenendaal in.... Veenendaal.
Daar hebben ze meerdere tandems om te proberen.
Ga overigens zeker voor een Rohloff naaf. Dat is op een tandem toch wel erg prettig.

Veel plezier met uitzoeken (en daarna fietsen!)

Merel & Joost
Per mail is natuurlijk altijd informatie te verkrijgen. We staan dit jaar niet meer op een beurs; dat zal pas weer op de Fiets- en Wandelbeurs in 2010 zijn. Er is nog wel een tandemevenement, maar dan zonder proefrijden :) Van 1 t/m 8 augustus 2009 is er namelijk de International Tandem Rally in Appelscha: een hele week tandemrijden met gelijkgestemden uit de hele wereld (zie http://www.tandemclub.nl voor meer details).
@ Dick bedankt!
@ Marten, lijkt ons leuk in augustus!
Maar eerst volgende week een stuk van de Limes route.
Wij waren erg tevreden over onze Thorn tandem. Ze hebben sindsdien relatief goedkope Rohloff tandems aan het assortiment toegevoegd.
Wim