Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route bepalen: tips & tricks gevraagd - Forum Wereldfietser

Route bepalen: tips & tricks gevraagd

Als je een einddoel hebt, hoe begin je dan met het bepalen van de route?

Je kunt toch niet meteen alle kaarten van alle landen kopen waar je doorheen komt? Ik zie regelmatig links naar sites voorbij komen, waar prachtige routes staan ingetekend. Maar waar vind je die sites en hoe werken die? Zijn er ook sites (zoals die van FIS, de FietsInformatieStichting) met (uitgezette) routes in het buitenland? Of voorbeeldroutes? Zijn er in het buitenland ook bewegwijzerde routes en zo ja, waar vind je die (site)?

NB. Het is niet mijn bedoeling om de route vooraf helemaal uitgestippeld te hebben, maar ik wil me graag oriënteren op de weg ernaar toe. Wat kom je tegen als je linksom gaat? Wat als je rechtsomgaat etc. Het gaat me dus om het bepalen van de grote lijn.

Ik heb dat vroeger wel gedaan met fietsen naar/in Franrkijk, Italië en Spanje, Portugal. Maar de overzichtskaart van zo'n land is nog te hanteren... :wink: . In die landen kan je ook onderweg makkelijk kaarten kopen, zodat je ze niet van de hele route hoeft mee te nemen. Hoe zit dat elders? Nemen jullie echt (detail)kaarten van de hele route mee?

Het is een vraag in het algemeen, maar ik stel hem nu met mijn plan in het achterhoofd om naar Istanbul te fietsen.

Graag tips dus.

:lol:
Hallo Iris,
> Als je een einddoel hebt, hoe begin je dan met het bepalen van de route?
Globaal kijken in de atlas door welke gebieden je komt, door welke landen je wel en niet kunt of wilt komen, welke bergen en stedelijke gebijden op te zoeken of juist te vermijden etc. Voor een reis naar Istanbul zijn daarbij ervaringen van anderen erg belangrijk.

> Je kunt toch niet meteen alle kaarten van alle landen kopen
> waar je doorheen komt?
> Het is een vraag in het algemeen, maar ik stel hem nu met mijn plan in het
> achterhoofd om naar Istanbul te fietsen.
Ja en nee. Van Duitsland ga je zeker niet "alle" detailkaarten kopen. In Roemenië is er geen probleem, want als je de juiste kaart van het hele land hebt staan zo'n beetje alle geasfalteerde wegen in de landelijke gebieden er op - en ook veel onverharde wegen.

> Ik zie regelmatig links naar sites voorbij komen, waar prachtige routes
> staan ingetekend. Maar waar vind je die sites en hoe werken die?
Dat gaat iemand anders uitleggen.. :D
Bedenk wel wat je gaat doen als de route toch niet zo goed bevalt of men ter plaatse ineens een stuwmeer of snelweg aanlegt. Dan heb je toch kaarten nodig om een alternatieve route te vinden.

> Zijn er ook sites (zoals die van FIS, de FietsInformatieStichting) met
> (uitgezette) routes in het buitenland? Of voorbeeldroutes? Zijn er in het
> buitenland ook bewegwijzerde routes en zo ja, waar vind je die (site)?
Ja, ja en ja, maar het vinden is een kunst want dit soort dingen zijn extreem versnipperd. Je moet dus eerst een globale route bepalen en dan nagaan wat je nodig hebt.
Succes,
Leon
Hallo Iris,

ik heb heel wat links verzameld, geordend per land en op Lange Afstand routes.
zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/
en
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... uropa.html

misschien heb je daar wat aan.
Fietsroutes zoeken op Internet is een heidense klus.

Sites met verzamelingen van routes zijn voor zover ik ze ben tegengekomen nogal incompleet (sorry, heren en dames verzamelaars :lol: ).

1. Zelf begin ik bijvoorbeeld met te zoeken op "fietsroute Duitsland".

2. Vervolgens een beetje de gevonden sites afstruinen. Meestal kom je weer op verzamelsites, maar je komt ook op ideeën voor nieuwe zoekopdrachten.

3. punt 2 herhalen

4. punt 3 herhalen.

enz.

Inderdaad, het kost een hoop tijd, enige geografische kennis is ook niet overbodig, maar je duikelt op die manier een onwaarschijnlijke hoeveelheid routes op.

Uiteraard hoef je die routes helemaal niet te volgen, maar het kan je wel op ideeën brengen.

Peter